رایزن بازرگانی ایران در افغانستان:

رشد میزان ترانزیت کالا به کشور افغانستان از طریق بندر چابهار

جوانمرد قصاب گفت: میزان ترانزیت کالا از ایران به کشور افغانستان را از طریق بندر چابهار افزایش خواهیم داد.

به گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، مهدی جوانمرد قصاب رایزن بازرگانی ایران در کشور افغانستان در جلسه بررسی ۵ ساله ترانزیت کشور با بیان اینکه وضعیت ترانزیت ایران با کشور افغانستان در مقایسه با سایر کشور‌ها بسیار مناسب است گفت: هم اکنون صادرات ما از یک میلیارد یورو به سه میلیارد یورو افزایش پیدا کرده و ایران نقش موثری در صادرات کالا‌های غیر نفتی به کشور افغانستان دارد.

او ادامه داد: ایران سعی دارد بازار تجاری کشور افغانستان را حفظ کند و اغلب ترانزیت کالا از مرز‌های کراچی و بندرعباس انجام می‌شود.

جوانمرد قصاب با اشاره به اینکه سعی در انجام فعالیت‌های ترانزیتی و اقتصادی در بندر چابهار را داریم افزود: با توجه به آن که بندر چابهار از تحریم‌ها معاف شده بنابراین سعی داریم میزان ترانزیت و صادرات و واردات کالا را از این بندر افزایش دهیم.

رایزن باززگانی ایران در افغانستان با اشاره به اینکه باید نگاه ترانزیتی خود را به کشور افغانستان افزایش دهیم گفت: امروز دو کانتینر از مبدا هند به سمت چابهار از سوی کشور افغانستان انجام شده و این خود می‌تواند زمینه ساز بهبود وضعیت ترانزیت کالا با کشور افغانستان باشد.

جوانمرد قصاب یادآور شد: افغانستان می‌تواند نقطه دسترسی ایران به تاجیکستان قرقیزستان و ترکمنستان باشد.

گفتنی است گزارشات سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، ترانزیت ایران در طول پنج سال گذشته ۳.۳ میلیون تن را از دست داده است و در سال‌های ۹۳ تا ۹۵ بیشترین حجم ترانزیت جاده‌ای مربوط به سال ۹۳ با ۱۲.۳ میلیون تن و کمترین آن مربوط به سال ۹۵ با ۷.۸ میلیون تن بوده است. همچنین در سال ۹۳ تعداد سفر‌های کامیون‌های ترانزیتی ۵۶۱ هزار بار بوده که این عدد در سال ۹۷ به ۴۳۳ هزار بار رسیده است. تمام آمار‌ها ناشی از آن است که حجم ترانزیت کاهش و مسیر‌های ترانزیتی ایران هم کوتاه شده است.

کاهش میزان ترانزیت به دلیل هزینه بالا

در ادامه این مراسم مصطفی آیتی مدیرکل دفتر ترانزیت کالای گمرک جمهوری اسلامی ایران اظهار کرد: کاهش ترانزیت طی پنج ساله گذشته اتفاق افتاده است که علت و عامل اصلی آن بالا بودن هزینه و زمان ترانزیت است و باید برای تقویت ترانزیت فکری کرد و جذابیت‌های آن را بالا برد.

او افزود: کشورهای بسته‌ای مانند افغانستان، ارمنستان، آذربایجان، اقلیم کردستان و غیره که دسترسی به آب‌های آزاد و مرزهای دریایی ندارند از نظر جغرافیایی در مسیر ترانزیت ایران قرار گرفتند و به همین سبب می‌توان با افزایش جذابیت، ترانزیت را به این کشورها تقویت کرد.
 
مدیر کل دفتر ترانزیت کالای گمرک ادامه داد: عوامل متعددی در کاهش ترانزیت کالا موثر است که تغییرات جهانی قیمت یک کالا نیز می‌تواند یکی از آنها باشد. به عنوان مثال ترکمنستان عمده ترین صادرکننده گوگرد محسوب می‌شود و کالایش را از طریق ایران به کشورهای هند، چین و همسایگان جنوبی ما ارسال می‌کند اما طی هفته‌های گذشته قیمت گوگرد کاهش پیدا کرد  و همین مسئله سبب شد از نظر مزیت نسبی، صرفه ترانزیت آن نیز کاهش پیدا کنند و نهایتا ترانزیت گوگرد از ترکمنستان کمتر شود.
 
آیتی تصریح کرد: باید در راستای افزایش ترانزیت به دنبال ایجاد جذب مسیرها، بازارها و کالاهای جدید برویم و با کاهش زمان و هزینه ترانزیت جذابیت را برای کشورهای بسته همسایمان بالا ببریم.
 
او همچنین به کاهش زمان و مراحل بروکراسی ترانزیت اشاره کرد و گفت: در حوزه هزینه ترانزیت نیز باید به این مسئله توجه کنیم که تاکنون هیچ آنالیز قیمتی صورت نگرفته و این کار باید از سوی تشکل‌های خصوصی انجام شود اما هم اکنون هزینه حمل در حوزه ترانزیت بالاست که به گران بودن قیمت ناوگان و دیگر مسائل منجر می‌شود و نهایتا قدرت رقابت پذیری ایران را در حوزه ترانزیت با دیگر کشورها پایین تر می آورد، چرا که به عنوان مثال قیمت یک کامیون در مدل و نوعی خاص در ایران بسیار بیشتر از دیگر کشورهای جهان است و همین مسئله یکی از نقاط آسیب در زمینه ترانزیت به شمار می‌آید که باید برای آن فکری کنیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار