حمل بار در آئین نامه راهنمایی و رانندگی چه شرایطی دارد؟

در این گزارش با آئین نامه راهنمایی و رانندگی آشنا شده و می‌توانید آموخته‌های خود را بازیابی کنید.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، در این گزارش با آئین نامه راهنمایی و رانندگی آشنا شده و میتوانید آموخته‌های خود را بازیابی کنید.

تاریخچه مقررات
اولین قانون در زمینه استفاده از وسایل نقلیه درتهران، سال ۱۲۸۵ هجری قمری تدوین شد که در آن به قوانین درشکه‌ها و دوچرخه‌هااشاره شده بود.

پس از آن، اولین آئین نامه کامل قاونین راهنمایی و رانندگی سال ۱۳۱۸ به تصویب رسید. این آئین نامه در ۱۳ فصل و ۱۰۲ ماده تهیه شد و از آن به عنوان مادر قوانین راهنمایی و رانندگی یاد می‌شود.

پس از سال ها، این آئین نامه با توجه به تغییرات ایجاد شده در تمام ابعاد سیاسی، اجتماعی و اقتصادی، مورد بازنگری قرار گرفت و در هشتم تیرماه ۱۳۸۴، آئین نامه جدید در ۲۲۳ ماده و ۲ پیوست در ۱۰ فصل به تصویب رسید.

در ادامه مواد فصل ششم آئین نامه راهنمایی و رانندگی را می‌خوانید:

مقررات حمل بار
ماده ۷۸- طول، عرض، ارتفاع و ظرفیت وسیله نقلیه بر طبق مشخصات (کاتالوگ) بهوسیله کارخانه‌سازنده که به تأیید وزارت صنایع و معادن می‌رسد تعیین می‌گردد. در هر حال حداکثر ظرفیت تعیین شده نباید از مشخصات مندرج در کاتالوگ تجاوز نماید. تطبیق این مشخصات با افسر کارشناس راهنمایی و رانندگی می‌باشد.

ماده ۷۹- ظرفیت، ابعاد و وزن‌های مجاز وسایل نقلیه باری و مسافری در جاده‌ها تابعضوابط وزارت‌راه و ترابری و در شهر‌ها تابع مقررات وزارت کشور می‌باشد. این مقررات در پیوست شماره ۳ این آیین‌نامه ذکر گردیده است.

ماده ۸۰- وسایل نقلیه مسافربری حق ندارند حیوانات و بار‌هایی را که برای مسافرانایجاد مزاحمت یاتولید بوی نامطبوع و آلودگی می‌نمایند و همچنین بار‌هایی که ازگلگیر‌ها و یا از درون اتاق به اطراف تجاوزنماید، حمل نمایند.

ماده ۸۱- مقامات صلاحیت دار می‌توانند برای حمل محمولاتی که قابل تجزیه نبوده وبیش از ظرفیت‌یا بزرگتر از حجم معین است پروانه ویژه‌ای که حاوی مشخصات و ظرفیتوسیله نقلیه حمل کننده و وزن وحجم بار و مسیر و تعداد دفعات و شرایط رفت و آمد یامدت حمل و یا مستمر بودن آن است صادرکنند. این پروانه باید تا پایان مدت اعتبار آن نزد راننده موجود باشد و هنگام مراجعه به
مأموران ارائه گردد.

ماده ۸۲- وسایل نقلیه‌ای که درحدود ضوابط مندرج در پیوست شماره ۳ این آیین‌نامهحمل بار می‌کنندباید دارای شرایط زیر باشند:
الف - شب‌ها دو چراغ قرمز در آخرین نقطه دو طرف عقب بار نصب نمایند به طوری که ازفاصله ۱۵۰ متری دو طرف و عقب وسیله نقلیه دیده شود.

ب - روز‌ها دو پارچه قرمز رنگی که سطح هر یک حداقل نیم متر مربع باشد در انتهای بارآویزان کنند به‌نحوی که رانندگان پشت سر بتوانند آن را از فاصله ۱۵۰ متری بینند.

پ - دارای حفاظ و پوشش لازم و مناسب برای بار بوده و حفاظ نباید مانع دید راننده ویا پوشانیدن‌چراغ‌ها و یا موجب خطر برای دیگران باشد.

ماده ۸۳- نصب مخزن (باک) اضافی و یا غیر استاندارد برای مصرف سوخت وسایل نقلیهعمومی‌باربری و مسافربری ممنوع است و همچنین حمل مواد خطرناک در جاده‌ها تنها باوسایل نقلیه ویژه و بارعایت مقررات مربوط مجاز است. اشخاص حقیقی و حقوقی مکلفند پیشتر اجازه این کار را از وزارت راه و ترابری دریافت نمایند.

تبصره - حمل مواد سوختی خارج از مخزن (باک) و استفاده از وسایل آتش زا مانند اجاقگاز سفری (پیک نیکی)، بخاری و مانند آن در وسایل نقلیه ممنوع است.

ماده ۸۴- مؤسسات باید بار‌های وسایل نقلیه را طوری بارگیری نمایند و محکم ببندند کههیچگونه‌خطر جا به جایی یا افتادن یا ریزش کردن یا باز شدن و یا پخش شدن در هواوجود نداشته باشد و به طورکامل ثابت باشد. در هر حال راننده نیز مکلف است پس از اطمینان از درستی بارگیری و استحکام آن. وسیله نقلیه را به‌حرکت درآورد.

ماده ۸۵- یدک یا هر نوع وسیله نقلیه‌ای که با وسیله نقلیه دیگری کشیده می‌شود بایدبا وسایل اطمینان‌بخشی که خطر باز شدن یا گسیختن یا شکستن نداشته باشد طوری متصلگردند که هنگام یدک کشی با کاهش‌سرعت وسیله نقلیه کشنده فاصله اولیه حفظ گردد. در هر حال هر نوع وسیله نقلیه‌ای که کشیده می‌شود باید یک نفر راننده دارای پروانهمجاز رانندگی هدایت‌آن را به عهده گیرد تا در صورت وقوع خطر بتواند آن را بدونوقوع حادثه کنترل نماید. وسایل نقلیه‌ای که به وسیله جرثقیل با جدا کردن محور یا محور‌هایی از زمین کشیده‌می‌شود، از شرط‌داشتن راننده مستثنی هستند.

ماده ۸۶- وسایل نقلیه باربری پس از بارگیری باید توزین شوند و راننده برگه توزینرا تا مقصد همراه‌داشته باشد. رانندگان موظفند به دستور مأموران صلاحیت دار، وسیله نقلیه را برای توزین به رویباسکول ببرند. هرگاه ضمن توزین معلوم شود که بیش از ظرفیت مقرر بارگیری شده است بار اضافی تخلیه‌می‌شود. در این صورت مسؤولیت انبار کردن و حفظ آن به عهده مالک و راننده است. ادامه مسیر وسیله نقلیه متخلف، مشروط به پرداخت خسارت به وزارت راه و ترابری و یاشهرداری است.

منبع: میزان

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۳ ۱۹ اسفند ۱۳۹۸
کسی رعایت نمیکنه
آخرین اخبار