ارائه تسهیلات ارزان قیمت برای متقاضیان ایجاد محصولات گلخانه‌ای در یزد

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی یزد گفت: به دلیل محدودیت منابع آبی در استان متقاضیان کشت محصولات گلخانه‌ای تسهیلات ارزان قیمت دریافت می‌کنند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد  ، محمدحسین ملانوری معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی یزددر حاشیه بازدید از مراحل ساخت یک واحد گلخانه به مساحت سه هزار مترمربع از سوی بخش خصوصی،گفت:  تسهیلات با سود هفت درصد برای شهر‌های کمتر برخوردار و ۹ درصد برای شهر‌های برخوردار استان پرداخت می‌شود.

او افزود: این واحد با چهار میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال سرمایه گذاری با سود هفت درصد در دست ساخت است و اردیبهشت ماه ۹۹ با ایجاد اشتغال برای پنج نفر افتتاح می‌شود.

ملانوری با اشاره به اینکه متقاضیان برای دریافت تسهیلات به مدیریت جهادکشاورزی شهرستان محل سکونت خود مراجعه کنند، گفت: برای اجرای کشت گلخانه‌های معمولی در هر هکتار ۱۵ میلیارد ریال و در روش کشت بدون خاک ۳۰ میلیارد ریال تسهیلات پرداخت می‌شود.

او ادامه داد: امسال به دلیل محدویت منابع آبی و با توجه به ارزش افزوده، مجوز ساخت ۶ شهرک گلخانه‌ای با اشتغال زایی حدود ۵۰۰ نفر در شهرستان‌های ابرکوه و خاتم برای بخش خصوصی صادر شده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی یزد  بابیان اینکه ۸۰ درصد شهرک‌های گلخانه‌ای یزد در خاتم قرار دارد، تصریح کرد: تاکنون ۲۰۰ نفر از فارغ‌التحصیلان دانشگاهی رشته‌های کشاورزی برای سرمایه‌گذاری در شهرک‌های گلخانه‌ای اعلام آمادگی کردند.

او تاکید کرد: توسعه گلخانه‌ها به دلیل مزایایی که در کاهش مصرف آب، افزایش تولید، اشتغال و ارزش افزوده دارد، با توجه به استقبال مردم برای سرمایه گذاری شاهد شتاب خوبی برای توسعه در این بخش هستیم.

ملانوری گفت: با هدف توسعه کشت محصولات کم آبخواه و صرفه جویی در مصرف آب در سال زراعی جاری مبلغ ۷۰۴ میلیارد ریال وام ارزان قیمت برای ایجاد ۵۳ هکتار گلخانه به کشاورزان پرداخت شده است.

او افزود: امسال در سطح ۷۲ هکتار اراضی شهرستان‌های یزد و اشکذر، طرح توسعه کشت گلخانه‌ای با مشارکت بخش خصوصی و با همکاری ۱۴۰ نفر از تولید کنندگان اجرا شده است.

ملانوری با تاکید بر رفع و تسهیل موانع ایجاد گلخانه، تصریح کرد: دستگاه‌های اجرایی دست اندرکار به خصوص شرکت آب منطقه‌ای باید با سرمایه گذاران دارای آب و زمین مدارا کنند و بانک‌های عامل هم با سرمایه گذاران این بخش نهایت همکاری را داشته باشند تا در شرایط فعلی بیشتر شاهد رونق کسب و کار باشیم.

ملانوری ادامه داد: ساخت مجتمع‌ها و شهرک‌های گلخانه‌ای باعث ایجاد زنجیره تولید، افزایش رونق صادرات به بازار‌های خارجی می‌شود.

معاون جهاد کشاورزی استان یادآور شد: هزار و ۷۳۰ هکتار اراضی استان به محصولات گلخانه‌ای اختصاص دارد که سالانه از این میزان سطح زیرکشت ۵۱۰ هزار تن محصول تولید و روانه بازار‌های داخلی و عمدتا خارجی می‌شود.

او با بیان اینکه ۲۲ درصد خیار سبز گلخانه‌های کشور در استان تولید می‌شود، تصریح کرد: امسال ۶۰ درصد معادل ۴۲ هزار تن محصول به بازار‌های روسیه و عراق و حوزه خلیج فارس صادر شده است.

ملانوری بابیان اینکه یزد از لحاظ تولید محصول گلخانه‌ای مقام دوم کشور را دارد، تصریح کرد: تاکنون در این بخش زمینه اشتغال ۱۶ هزار نفر فراهم شده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی یزد گفت: تولید محصول در فضای باز هر هکتار ۳۰ تن و در گلخانه‌های معمولی ۳۰۰ تن و در گلخانه‌های جدید (N. f. t) بالای ۶۰۰ تن است و در این زمینه مصرف آب برای کاشت محصول گلخانه‌ای نسبت به کاشت در فضای باز ۱۰ برابر کاهش دارد و علاوه بر آن اشتغال را به ۱۰ برابر افزایش می‌دهد.

زمین‌های قابل‌کشت استان ۱۷۰ هزار هکتار است که در حال حاضر به دلیل تداوم ۲ دهه پدیده خشکسالی و کاهش بارندگی، ۱۱۴ هزار هکتار آن کشت می‌شود و از این میزان ۶۹ درصد مربوط به باغ‌ها و ۳۱ درصد مربوط به زمین‌های زراعی است.

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.