دبیر ستاد نقشه جامع علمی کشور:

صدور ویزای مولتیپل برای دانشجویان خارجی کشور

کبگانیان، دبیر ستاد راهبردی نقشه جامع علمی کشور از صدور ویزای مولتیپل برای دانشجویان خارجی کشور خبر داد.

دبیربه گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، منصور کبگانیان، دبیر ستاد نقشه جامع علمی کشور درخصوص جلسه یکصد و بیست و هشتم شورای ستاد راهبری اجرای نقشه جامعه علمی کشور گفت: در رابطه با مسائل مرتبط با سند روابط علمی بین الملل کشور در همکاری‌های علمی وجود دارد. در ابتدا پیش از دستور، بر عدم بزرگنمایی اشاعه ویروس کرونا تاکید شد. به نظر می‌رسد از جنبه فرهنگی این موضوع بیش از حد بزرگ شده است و البته بدیهی است که نکات بهداشتی باید رعایت شود، اما بر این نکته تاکید شد که دستگاه‌های فرهنگی، آموزش و پرورش و به ویژه دانشگاه‌ها از بزرگنمایی موضوع پرهیز کنند.

او با اشاره به دستور اول مبنی بر توصیه جذب دانشجویان خارجی مراکز آموزش عالی، بیان کرد: دانشگاه‌های کشور از طریق وزراتین علوم و بهداشت مسئله‌ای را مطرح کردند که نارضایتی‌های بسیاری به بار آورد از جمله اینکه دانشجویان خارجی برای هر خروج از کشور باید مجوز بگیرند که موضوع بر جذب دانشجوی خارجی تاثیر گذاشته بود مسئله‌ای که به ویژه در این روز‌هایی که کشور درگیر موضوع ویروس کروناست بیشتر نمود پیدا کرده است که خوشبختانه مصوبه‌ای در این زمینه به دست آمد.

کبگانیان ادامه داد: از آنجا که این قانون سال‌ها قبل از انقلاب اسلامی وجود داشته و توسط نیروی انتظامی اجرا می‌شد، لازم بود اصلاح شود. مطالبی که در این جلسه به تصویب رسید این بود که به جای تردد یکبار به چند بار تغییر یافت تا دانشجو بتواند در طول سال‌های تحصیل ویزای مخصوص تردد چندباره را تهیه کند.

او افزود: قانون دیگر این بود که این دانشجویان خارجی در صورت بازگشت به کشور خود، اجازه نداشتند بیش از سه ماه از ایران دور باشند که موجب نارضایتی‌ها و طرح شکایت فراوان شده بود که این مدت به ۶ ماه افزایش یافت.

دبیر ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور ادامه داد: البته تبصره‌ای هم اضافه شد که بر اساس آن باید سامانه‌ای برای ثبت اطلاعات دانشجویان خارجی ایجاد شود تا این دانشجویان اطلاعات خود را در این سامانه ثبت کنند، همچنین قرار شد این مصوبه در کمیسیون دولت و هیئت دولت مطرح شود و درخواست ما این است که به صورت لایحه و اصلاح قانون مجلس باشد.

کبگانیان یادآور شد: در جلسه قبل ستاد بین الملل نقشه جامع علمی کشور، ایجاد یک سازمان برای توسعه روابط علمی بین المللی پیشنهاد شده بود و از کار گروهی در معاونت علمی ریاست جمهوری درخواست شده بود برای ایجاد این سازمان طرح خود را ارائه دهد.

او افزود: پیشنهاد شد مرکز تعاملات معاونت علمی ریاست جمهوری با محوریت این معاونت فرایند اجرایی این کار را بر عهده بگیرد و پیشنهاد خود را در جلسه بعد این ستاد ارائه کند تا تناقضی در وظایف وزارتخانه های، علوم، بهداشت و دانشگاه آزاد ایجاد نشود.

دبیر ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور ادامه داد: با توجه به تجربه خوب جذب طلاب خارجی در جامعه المصطفی از طرف معاونت بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، پیشنهادی برای جذب، اقامت و بهره گیری از دانشجویان و طلاب خارجی ارائه شد که براساس آن در سطح دانشگاه‌های برتر نیز چنین تشکیلاتی داشته باشیم.

او در پایان گفت: در نهایت مقرر شد، وزارتخانه‌های علوم، بهداشت، آموزش و پرورش و دانشگاه آزاد با محوریت حجت الاسلام قمی این موضوع را بیشتر بررسی کرده و ابعاد قانونی آن را استخراج کنند و در جلسه بعد ارائه دهند تا کار‌ها و پیش بینی‌های لازم صورت گیرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.