عضو مجمع فدراسیون فوتبال گفت: اختلاف فدراسیون فوتبال با وزارت ورزش روی نقش دولت در اساسنامه جدید است و به همین دلیل اساسنامه جدید در حد پیش نویس مانده است.

سعید آذری عضو مجمع فدراسیون فوتبال و مدیرعامل باشگاه فولادخوزستان در گفت‌وگو با خبرنگار فوتبال و فوتسال گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره ارسال نامه فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) به فدراسیون ایران مبنی بر اینکه انتخابات فدراسیون فوتبال باید پس از اصلاح اساسنامه برگزار شود، اظهار داشت: من مطمئن بودم که این اتفاق رخ می‌دهد. با توجه به اطلاعاتی که وجود داشت و مذاکراتی که با بزرگان فوتبال ایران مانند محمد دادکان داشتیم، به این تحلیل رسیدم که اولویت فیفا برقراری نظم و انضباط است. پس از آن متوجه شدم که پیش از این فیفا دستور داده تا تکلیف اساسنامه فدراسیون مشخص شود، اما اتفاق خاصی رخ نداده بود.

خوشحالم اساسنامه جدید طبق قوانین داخلی کشور و تکیه بر الگو‌های بین المللی می‌تواند فوتبال ایران را نجات بدهد

او ادامه داد: با این حال من مطمئن بودم که این اتفاق رخ می‌دهد و باید اساسنامه تغییر پیدا کند. برای همین نامه‌ای رسمی به‌عنوان عضو مجمع به دبیرکل فدراسیون ارسال و طبق همان اساسنامه درخواست اصلاح اساسنامه کردم. الان خوشحالم که می‌توانیم اساسنامه جدیدی را تصویب کنیم که براساس آن طبق قوانین داخلی کشور و با تکیه بر الگوی‌های بین‌المللی اساسنامه‌ای داشته باشیم که بتواند فوتبال ما را نجات دهد.

اساسنامه "وحی مُنزل" نیست و پس از ۱۲ سال باید از لحاظ فنی و سیاسی بهبود یابد

آذری با اشاره به ۳۰ ایرادی که پیش از این از اساسنامه فدراسیون فوتبال گرفته بود، گفت: عده‌ای فکر می‌کردند هیچ وقت نباید از اساسنامه ایرادی گرفت و حتی نباید به روز شود. این اساسنامه "وحی مُنزل" نیست که از سوی خداوند نازل شده باشد. مشخص بود از سال ۸۶ تا الان ۱۲ که سال گذشته، حتی سالی یک بار هم این اساسنامه مرور نشده است که با شرایط جدید سیاسی و فنی بهبود پیدا کند. با قوانین ۱۲ سال پیش نمی‌توان فوتبال امروز را اداره کرد.


بیشتر بخوانید: زمان ارسال جوابیه فدراسیون فوتبال به فیفا مشخص شد


اساسنامه بزرگ‌ترین سازمان فوتبالی جهان یعنی فیفا ۳ سال و نیم پیش تغییر کرد

او افزود: وقتی اساسنامه فیفا را خواندم، دیدم آخرین ورژن به روزرسانی آن برای ۲۶ آگوست ۲۰۱۶ بوده است. یعنی بزرگ‌ترین سازمان فوتبال جهان که حاکمیت این رشته را در اختیار دارد، مدام در حال تغییر است. با توجه به همین موضوع من هم به این تحلیل رسیدم که ایراداتی وجود دارد که باید در اساسنامه خودمان هم برطرف شود.

فردی که می‌خواهد اساسنامه فیفا را تغییر بدهد با ۲ امضا کارش را پیش می‌برد، اما در ایران باید ۱۰ نفر برای اصلاح اساسنامه امضاء بدهند!

مدیرعامل باشگاه فولاد تصریح کرد: موضوع جالب برای من این است که در بند ۲۹ اساسنامه فیفا به صراحت می‌گوید اگر یکی از اعضای فیفا به این تحلیل برسد که اساسنامه نیاز به اصلاح دارد تنها با ۲ امضا می‌تواند این کار را پیش ببرد، اما در اینجا درخواست من باید به امضای ۱۰ عضو مجمع برسد! بعد از آن به هیئت رئیسه برود و اگر آن‌ها تشخیص دادند در مجمع مطرح شود. دقیقا با این اساسنامه دیواری دور فدراسیون کشیده شده است که هیچ‌کس حق ورود به آن را ندارد.

فیفا روی واژه یا "ذی‌نفع" یا "منافع فردی" در اساسنامه فدراسیون فوتبال ایران حساس شد

آذری تاکید کرد: یکی دیگر از ایرادات اساسی اساسنامه وجود واژه "ذی‌نفع" یا "منافع فردی" در هیئت رئیسه بود که مغایرت شدیدی با اساسنامه فیفا دارد. مگر کسی می‌تواند در هیئت رئیسه فدراسیون به دنبال منافع فردی باشد؟ نامه فیفا نشان داد که آن‌ها روی این مسائل حساس هستند و باعث شده تا نمایندگان آن‌ها به ایران بیایند و اساسنامه جدیدی را تدوین کنند.


بیشتر بخوانید: بختیاری زاده: تیم ملی فوتبال شرایط حساسی دارد و باید از اسکوچیچ حمایت شود/ پیشنهاد مربیگری در این تیم را رد نمی‌کنم


حتی یک عضو مجمع هم از تدوین اساسنامه جدید هم خبر نداشت

او درباره دلیل اینکه چرا حضور نمایندگان فیفا در ایران برای تدوین اساسنامه جدید در سکوت خبری انجام شده بود، پاسخ داد: دلیل این سکوت را نمی‌دانم، اما وقتی من تصمیم گرفتم به دنبال ایراد‌های اساسنامه بروم، در پروسه جمع‌آوری اطلاعات با این اتفاق برخورد کردم. برایم جالب بود از این موضوع حتی یکی از اعضای مجمع هم خبر نداشتند. این درحالی است که حق مجمع بود که در جریان اصلاح اساسنامه قرار بگیرد.

آذری ادامه داد: کمیته حقوقی فدراسیون و اعضای هیئت رئیسه با نمایندگان فیفا و AFC نشسته اساسنامه جدید را تدوین کردند، اما سوال اینجاست چرا مجمع نباید در جریان باشد؟

اختلاف بین فدراسیون و وزارت ورزش در اساسنامه جدید روی نقش دولت است

او در پاسخ به سوالی مبنی بر دلیل به تصویب نرسیدن اساسنامه جدید بیان کرد: اختلافاتی بین وزارت ورزش و جوانان با فدراسیون درباره مفاهیم و تعاریف واژه فدراسیون و تعریف دولت وجود داشت. وزرات ورزش اعتقاد داشت در نوع تعریف باید کاملاً نقش دولت مشخص باشد و این باعث شد تا این اساسنامه در نهایت در حد همان پیش‌نویس باقی بماند. البته باید بگویم که تاج در یکی ماه آخر حضورش در فدراسیون خیلی تلاش کرده بود که این اساسنامه جدید را نهایی کند.

اکنون درکنار اینکه فیفا درخواست اصلاح اساسنامه را داشته پیرو درخواست من به دبیرکل ۱۰ امضا برای این کار جمع شده است که باید در دستور کار قرار بگیرد.

بهاروند باید به سرعت مجمع فوق العاده فدراسیون را برگزار کرده و اساسنامه را اصلاح کند

آذری با اشاره به اینکه «اکنون صورت مسئله در مجمع فدراسیون فوتبال فرق کرده است» , گفت: با توجه به درخواستی که ارسال شده و قرار است نامه‌ای دیگر نیز با ۱۰ امضا کننده ارسال شود نخستین کاری که حیدر بهاروند به عنوان سرپرست فدراسیون موظف به اجرای آن است، برگزاری مجمع فوق‌العاده است. باید کارگروهی تشکیل شود تا کار اصلاح اساسنامه را آغاز کند.

اعضای مجمع رای خود را به حراج نگذارند چراکه فرم‌ها قاتل فوتبال ما هستند

او ادامه داد: باردیگر به اعضای مجمع حقوق‌شان را یادآوری می‌کنم. اکنون مشکل این است که اعضای مجمع به حق و حقوق‌شان واقف نیستند و رأی خود را با یک فرم به حراج نگذارند. این فرم‌ها قاتل فوتبال ما هستند.


بیشتر بخوانید: میثاقیان: خودم جادوگر هستم/ خداداد عزیزی توانایی ریاست فدراسیون فوتبال دارد


باید کار گروهی تخصصی برای بازخوانی اساسنامه نوشته شده شکل بگیرد

عضو مجمع فدراسیون فوتبال تأکید کرد: با ارسال نامه فیفا و ارسال نامه امضا شده ۱۰ عضو مجمع، اولین وظیفه سرپرست فدراسیون برگزاری مجمع فوق‌العاده است. اعضای مجمع یک بار برای همیشه خود را مستقل ببینند. باید کارگروهی تخصصی برای بازخوانی اساسنامه‌ای که نوشته شده است شکل بگیرد چراکه هنوز اعضای مجمع نمی‌دانند در این اساسنامه چه چیزی نوشته شده است.

حتی اگر مجمع ۲۰ ساعت طول بکشد باید بند به بند اساسنامه خوانده شود

آذری ادامه داد: در کشور‌های دیگر بیشترین حق در مجامع به باشگاه‌ها و بازیکنان و اهالی فوتبال داده شده و اگر قرار است همان روال دوباره تکرار شود، باید اعضای مجمع جلوی آن بایستند. حتی اگر قرار باشد مجمع ۲۰ ساعت هم طول بکشد باید بند به بند اساسنامه جدید خوانده شده و رای‌گیری شود. ضمن اینکه باید ۱۰ روز قبل از مجمع اساسنامه تدوین شده در اختیار تمام اعضای مجمع قرار بگیرد.

حق فوتبالی‌ها است برای این رشته تصمیم بگیرند

او درباره بیانیه‌ای که پیش از ثبت نام انتخابات فدراسیون صادر کرده و از فوتبالی‌ها برای حضور دعوت به عمل آورده بود، گفت: صد درصد حق فوتبالی‌هاست که برای فوتبال تصمیم‌گیری کنند. چرا نباید افرادی که زندگی‌شان را صرف فوتبال کرده‌اند حق رأی داشته باشند؟ اکنون احساس خوشحالی دارم که حرف حقم به همه اثبات شد. خوشحالم سازمانی مانند فیفا حرف‌های مرا تأیید کرد.

به صورت مستقل دنبال اصلاح اساسنامه هستم تا ساختار تغییر کند

مدیرعامل باشگاه فولاد گفت: من فقط برای خودِ فوتبال و تغییر ساختار آن دنبال اصلاح اساسنامه هستم و کارم را مستقل انجام می‌دهم تا فوتبال ایران به روز شود. اگر دنبال اصلاح اساسنامه هستم برای تغییر شرایط است و نه حفظ ساختار فعلی آن.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار