حسین پور در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان:

اجرای طرح‌های آبخیزداری تا ۷۰ درصد خسارت سیل را کاهش می‌دهد

مدیردفتر کنترل سیلاب سازمان جنگل ها گفت: با اجرای طرح آبخیزداری، سالیانه ۱۰ میلیارد مترمکعب آب به درون زمین نفوذ می‌کند.

ابوالقاسم حسین پور مدیر کل دفتر کنترل سیلاب و آبخوان داری سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره آخرین وضعیت آبخیزداری و آبخوانداری اظهار کرد: امسال برنامه مشخصی از محل صندوق توسعه ملی در قالب اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوانداری در سطح حوزه‌های آبخیز کشور شروع کردیم.

وی افزود: با اختصاص ۱۵۰ میلیون یورو پیش بینی ما این بود که بتوانیم ۱.۵ میلیون هکتار از حوزه‌های آبخیز کشور را تحت پوشش قرار دهیم که خوشبختانه بیش از ۹۰ درصد این اقدامات در سطح کشور به انجام رسیده است.

حسین پور ادامه داد: با اجرای فعالیت آبخیزداری و آبخوانداری در مناطقی که تحت پوشش قرار می‌گیرد، در بحث پیشگیری از تشدید سیلاب، حفاظت خاک، احیای پوشش گیاهی تاثیر بسزایی دارد.

به گفته این مقام‌مسئول، در سطح کلان کشور اقداماتی باید انجام شود تا به پایداری کامل در خصوص شاخص‌های مرتبط با حوزه‌های آبخیز برسیم.

مدیر کل دفتر کنترل سیلاب و آبخوانداری با بیان اینکه فعالیت‌های آبخیزداری و آبخوانداری در سطح ۱۲۵ میلیون هکتار انجام شده است، اظهار کرد: اجرای فعالیت در سطح ۲۹.۶ میلیون هکتار از عرصه‌هایی که مطالعه کردیم، در حال انجام و در سطح ۱۳ میلیون هکتار در دست اجراست.

به گفته وی، با توجه به ورود ما به برخی حوزه‌های آبخیز باید فعالیت بیشتری صورت بگیرد تا به شاخص پایداری برسیم.

وی با اشاره به اینکه سیل واقعیتی انکارناپذیر است، افزود: ایران کشوری سیل‌خیز است که پدیده سیل به سبب شرایط اقلیمی و قهری رخداد قطعی است، از این رو سازمان جنگل‌ها و مراتع با اقدامات پیشگیرانه آبخیزداری و آبخوان داری در نظر دارد که میزان وقوع سیل را بین ۵۰ تا ۷۰ درصد کاهش دهد.
این مقام مسئول ادامه داد: بر اساس نقشه‌های پهنه بندی تنها در ۴ درصد مناطق کشور سیل‌خیزی ناچیز است و در مابقی نقاط کشور امکان سیل وجود دارد که این امر نشان می‌دهد فعالیت‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری در به تعویق انداختن وقوع سیل نقش مهمی دارد که برای تمامی مسئولان ملموس است.
حسین پور با تاکید بر ضرورت توسعه آبخیزداری و آبخوان داری گفت: با توجه به آنکه در ۱۴ میلیون هکتار مطالعه آماده اجرا در کشور وجود دارد، از این رو ضرورت توسعه آبخیزداری و آبخوان داری بیش از گذشته است که به همین خاطر سازمان جنگل‌ها آمادگی دارد با تخصیص اعتبارات این امر مهم را تحقق دهد.
مدیر کل دفتر کنترل سیلاب و آبخیزداری سازمان جنگل‌ها در پایان با اشاره به اهمیت اجرای پروژه‌های آبخیزداری و آبخوان داری در کشور تصریح کرد: حفظ خاک، کنترل رسوب و مهار فرسایش به مباحث مدیریت ریسک سیل، پیشگیری از خسارت سیل، حفظ آب، پایداری آب در چرخه‌های طبیعت و اکوسیستم‌های طبیعی در سطح کشور از جمله مزایای فعالیت‌های آبخیزداری و آبخوان داری به شمار می‌رود.

حسین پور با اشاره به اینکه تاکنون فعالیت آبخیزداری و آبخوانداری در بیش از ۱۳ میلیون هکتار انجام شده است، گفت: تا پایان سال اجرای فعالیت به بیش از ۱۳.۵ میلیون هکتار خواهد رسید و الباقی حوزه تا سطح ۲۹.۶ میلیون هکتار در دست اجراست.

مدیر کل دفتر سیلاب و آبخوانداری سازمان جنگل‌ها افزود: زیرساخت و ظرفیت مدیریت سیلاب را برای ۱۰ میلیارد متر مکعب در سال ایجاد می‌کنیم که با اجرای فعالیت و بهره برداری کامل از حوزه‌های آبخیز سالیانه بیش از ۱۰ میلیارد متر مکعب از ظرفیت بارش و سیلاب به درون زمین نفوذ می‌کند.

این مقام مسئول با اشاره به عملکرد اجرای طرح آبخیزداری و آبخوانداری در کشور گفت: کاهش حجم سیلاب و مشکلات در ارتباط با خسارت سیل، تقویت سفره آب‌های زیرزمینی، مرطوب سازی خاک و تقویت و احیای پوشش گیاهی بخشی از عملکرد و اثر بخشی اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوانداری به شمار می‌رود.

موضوع سیل چند وجهی است

حسین پور با اشاره به اینکه عوامل متعددی در بروز سیل اثر گذار است، بیان کرد: با وجود آنکه سیل یک‌موضوع چند وجهی است، از این رو یک فاکتور یا یک عملیات به تنهایی اثر پذیری ندارد و تنها موضوع تغییر اقلیم کره زمین، تجاوز به حریم سیلاب به واسطه گسترش فعالیت‌ها و افزایش جمعیت، رعایت نکردن حریم و تغییر کاربری اراضی بر وقوع سیل تاثیر بسزایی دارد.

این مقام مسئول ادامه داد: توسعه طرح‌های آبخیزداری و آبخوانداری در حوزه‌های بالادست، حفظ کاربری اراضی، رعایت ساخت و ساز‌ها در حریم سیلاب و به رسمیت شناختن مناطق پایین دست آبراهه‌ها نقش پیشگیرانه‌ای در کاهش خسارت سیل دارد.

به گفته وی، اگرچه اجرای هر کدام از این اقدامات به تنهایی در کاهش سیلاب اثر گذار است، اما مدیریت زمانی زمانی صورت می‌گیرد که تمامی عوامل و فاکتور‌ها در حوزه‌های بالادست و بافت جمعیت شهری رعایت شود تا بحث خسارت در این مناطق نداشته باشیم.

مدیرکل دفتر کنترل سیلاب و آبخوانداری سازمان جنگل‌ها در پایان تصریح کرد: ارزیابی طرح‌های آبخیزداری و آبخوانداری نشان می‌دهد که با اجرای این طرح‌ها به طور متوسط تا ۷۰ درصد می‌توان خسارت سیل را کاهش داد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار