اهالی ادبی که در اول فروردین ماه به دنیا آمدند

اول فروردین روز آغاز سال جدید و بهار طبیعت با تولد برخی چهره‌های ادبی مصادف شده اند.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، اول فروردین روز آغاز سال جدید و بهار طبیعت با تولد برخی چهره‌های ادبی مصادف شده اند که از جمله این افراد می‌توان به سید علی صالحی، سلمان هراتی، سید حسن حسینی و نادر ابراهیمی اشاره کرد. در اینجا درباره هر یک از این طلایه داران ادبی می‌نویسیم.

اهالی ادبی که در فروردین ماه پا به جهان گذاشتند

سید علی صالحی

شاعری سپید سراست که در اول فروردین ماه ۱۳۳۴ متولد شد. او یکی از پایه‌گذاران جریان موج ناب و بنیانگذار جریان شعر گفتار و شعر فراگفتار در شعر معاصر ایران و از چهره‌های مطرح و شناخته شده در شعر معاصر فارسی است. سال ۱۳۵۳ تا ۱۳۵۴ صالحی همراه چند نفر از شاعران هم‌نسل خود جریان «موج ناب» را در شعر سپید پی‌ریزی می‌کند. منوچهر آتشی و نصرت رحمانی در تهران از این جریان پیشرو حمایت می‌کنند.

در سال ۱۳۵۷ صالحی از گروه «موج ناب» فاصله می‌گیرد. او در این باره گفته‌است: «حس می‌کردم همه ما شاعران موج ناب داریم شبیه هم می‌شویم…» در سال ۱۳۶۳ با نقض تقطیع سنتی و سطربندی کلاسیک در شعر سپید، پیشنهاد «تقطیع هموار و مدرن» را مطرح کرد. سرانجام موفق می‌شود این روش تقطیع را همه گیر کند. این روش تا امروز پذیرفته شده است. یک سال بعد «جنبش شعر گفتار» را با ساده کردن زبان شعر معرفی می‌کند که با آغاز دهه هفتاد به جریانی مقبول در شعر فارسی تبدیل شد.

اهالی ادبی که در فروردین ماه پا به جهان گذاشتند

سلمان هراتی

سلمان هراتی در اول فرودین ماه سال ۱۳۳۸ زاده شد. خواننده شعر‌های سلمان هراتی، در وهله نخست بیش از هر چیز با ایدئولوژی شاعر مواجه می‌شود. بیشتر اشعار سلمان، مستقیم یا غیر مستقیم به بازگویی اعتقادات و برداشت‌های اجتماعی و سیاسی او می‌پردازد. سلمان هراتی شعر را برای ادای تعهد اجتماعی و حتی گاه سیاسی خود می‌داند. به نوشته کامران شرفشاهی «بعضی از سروده‌های او همانند شعر‌های سپید مربوط به دوران دفاع مقدس، حال و هوای شعر‌های پر التهاب عصر مشروطیت را دارد.» او از سهراب سپهری و فروغ فرخزاد تأثیر گرفته بود. شاعرانی که فضای شعری سلمان هراتی و سبک اعتراضی او را ادامه و گسترش دادند می‌توان به علی رضا قزوه و علی محمد مودب اشاره کرد.

سلمان هراتی در جوانی درگذشت و بنابراین آثار زیادی از او بر جای نمانده است. آسمان سبز چاپ شده در سال ۱۳۶۴، و دری به خانه خورشید چاپ شده در سال ۱۳۶۷، پس از مرگ او، کتاب‌های دربردارنده شعر‌های ویژه بزرگسالان سلمان است. مجموعه دیگر او از این ستاره تا آن ستاره در حوزه شعر نوجوان است.

سلمان هراتی، جزو پانزده شاعر برگزیده بیست سال شعر جنگ است که در سال ۱۳۷۹ معرفی شد. در شعر او جنگ عنصری ضدبشر و منفی نیست، بلکه زیبا و واجب است: نگاه هراتی به دنیای امروز، نگاهی آمیخته به نکوهش مدرنیته و تمدن غرب و سرسپردگی به باور‌های دینی است.

اهالی ادبی که در فروردین ماه پا به جهان گذاشتند

سید حسن حسینی

سید حسن حسینی در اول فرودین ماه سال ۱۳۳۵ پا به جهان گذاشت. او شاعر، مترجم، نویسنده و پژوهشگر معاصر ایرانی بود. برخی به او لقب «سیدالشعرای شعر انقلاب» داده اند. برگزیده اولین دوره جشنواره بین‌المللی شعر فجر در بخش آئینی شد. از سید حسن حسینی در چهارمین همایش چهره‌های ماندگار در سال ۱۳۸۳ تقدیر شد.

او از سال ۱۳۵۲ نوشتن و سرودن را در مطبوعاتِ قبل از انقلاب علی‌الخصوص مجلهٔ فردوسی آغاز کرد و در سال ۱۳۵۸، حوزهٔ اندیشه و هنر اسلامی را که به همراه محمد رضا حکیمی و رخ صفت، تهرانی و آیت‌الله امامی کاشانی، راه‌اندازی کرد و مسئولیت بخش ادبیات و شعر را به همراه قیصر امین پور بر عهده داشت.

سید حسن حسینی در سال ۱۳۷۹ مجموعهٔ کامل غزلیات بیدل دهلوی را که نزدیک به سه هزار غزل را در بر می‌گیرد به صورت ضبط شده خواند. او در زمینه‌های شعر، تحقیق، ترجمه و تألیف فعالیت کرد. او سال‌های آخر عمرش را به سبک‌شناسی قرآن و زبان‌شناسی حافظ مشغول بود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار