مدیر حفغظ نباتات سازمان جهادکشاورزی استان قزوین :

سمپاشی زمستاته ، سالانه در ۳۰ هزار هکتار از باغات قزوین اجرا می شود

مدیر حفغظ نباتات سازمان جهادکشاورزی استان قزوین گفت: به منظور کنترل و مبارزه با آفات نباتی سمپاشی زمستانه سالانه در بیش از ۳۰ هزار هکتار از باغات این استان انجام می‌شود.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین ، یوسف درخشان مدیر حفغظ نباتات سازمان جهادکشاورزی استان قزوین با بیان اینکه سمپاشی زمستاته ، سالانه در ۳۰ هزار هکتار از باغات قزوین اجرا می شود ، گفت : سمپاشی زمستانه با روغن‌ها در کنترل آفاتی مثل کنه ها، شپشکها، سپر دار ها، شته‌ها و پسیل در باغات دانه دار (سیب و گلابی و به) هلو و شلیل، بادام، زیتون، پسته، انگور موثر است.

به گفته او، همچنین این نوع سمپاشی در اختلاط با قارچکش‌های بردو فیکس و نوردوکس در افزایش کارایی آن‌ها در کنترل بیماری‌های قارچی و باکتریایی نیز موثر است.

درخشان گفت: استفاده از محلول روغن پاشی با بستن منافذ تنفسی پوستی در حشرات و لارو‌ها و تخم‌ها منجر به کاهش جمعیت آفات می‌شود و می‌تواند تعداد دفعات سمپاشی باغات در بهار و تابستان را کاهش می‌دهد و در کل باعث کاهش مصرف آفت کش‌ها و سلامت محصول و محیط زیست می‌شود.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی استان به باغداران توصیه کرد در هنگام استفاده از سمپاشی زمستانه از روغن‌های استاندارد که در ظروف پلمپ شده و دارای برچسب نشان‌دهنده، مشخصات کامل (نام شرکت یا کارخانه سازنده، تاریخ تولید و شماره پارت ) استفاده شود و از سموم و روغن‌های تاریخ گذشته و بی نام و نشان خودداری کنند.

او افزود: با توجه به خنک بودن هوا در زمستان، روغن‌هایی با درجه سولفوناسیون (میزان خلوص روغن از نظر وجود هیدروکربور‌های غیراشباع) ۷۵-۶۵ برای سمپاشی زمستانه بکار می‌روند و روغن‌های استاندارد باید از پایه پارافین باشند.

به گفته او، بهترین دما‌ی محیط برای سمپاشی زمستانه بین ۵ تا ۲۵ درجه و بعد از رفع یخبندان‌ها و یک هفته پیش از تورم جوانه‌ها و پس از هرس درختان است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار