کاهش بازداشتی و ورودی به زندان‌های همدان

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان همدان گفت: برای پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا میزان بازداشتی و ورودی به زندان‌ها در این استان کاهش یافت.

کاهش بازداشتی و ورودی به زندان‌های همدانبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان، حسن خانجانی، دادستان عمومی و انقلاب شهرستان همدان گفت: دستگاه قضایی از گذشته نیز سیاست کاهش ورود افراد به زندان را دنبال می‌کرد، اما با توجه به تاکید جدی رییس قوه قضاییه این موضوع با حساسیت و دقت بیشتری دنبال می‌شود.

او افزود: در صورت بروز جرم و وجود دلایل و مدارکی علیه متهم، بازپرس مکلف به صدور قرار (قرار کفالت، وثیقه یا هر نوعی که در قانون آیین دادرسی کیفری پیش بینی شده) برای دسترسی راحت به متهم است و بی توجهی بازپرس در زمینه صدور قرار نیز تخلف محسوب می‌شود.

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان همدان ادامه داد: اگر فرد متخلف نتواند وثیقه تامین یا کفیل معرفی کند آن شخص باید طبق قانون بازداشت شود و در این باره هم چاره‌ای جز صدور حکم بازداشت نیست.

خانجانی بیان کرد: با توجه یه شیوع کرونا، بر اساس سیاست‌های کیفری مقرر شد تدبیری اتخاذ شود تا ورودی زندان‌ها تا حد امکان کاهش یابد و به جز مواردی ضروری از صدور قرار منتهی به بازداشت اجتناب شود.

او اضافه کرد: براین اساس مقرر شد از سختگیری در زمینه معرفی کفیل یا تودیع وثیقه جلوگیری شود و طبق تاکید رییس قوه قضاییه در احراز توانایی و ملائت‌ها نباید سختگیری و از بررسی‌های اضافی و بی مورد پرهیز شود.

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان همدان بیان کرد: کفیل یعنی اینکه فرد یا شخص ثالثی می‌گوید هر موقع دستگاه قضای متهم را خواست من آن را به شما معرفی می‌کنم که در این باره قاضی باید ملائت و توانایی کفیل را بررسی و تایید کند.

خانجانی عنوان کرد: در شرایط عادی کارت فرد کارمند و جواز کسب دیگر افراد مورد قبول قاضی است، ولی در شرایط کنونی اگر قاضی معتبر بودن شخص را تشخیص دهد حتی در صورت نداشتن کارت و جواز کسب، یک فرد خانه دار هم برای کفالت مورد تایید است.

او گفت: هدف از این اقدام کاهش شمار بازداشتی‌ها است چرا که هم اینک نیز جمعیت کیفری حاضر در زندان‌های همدان زیاد است.

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان همدان افزود: با توجه به شیوع ویروس کرونا کارشناسان بهداشت و درمان تاکید کرد که از تجمع زیاد جلوگیری شود و به منظور بهره گیری از بخشنامه رییس قوه قضاییه افراد کمتری به زندان معرفی شوند.

خانجانی با بیان اینکه همچنین در مورد زندانیان واجد شرایط نیز بنابر اعطای مرخصی ویژه است افزود: به مناسب ماه رجب اعطای مرخصی به زندانیان در دستور کار است تا شمار جمعیت کیفری حاضر در زندان‌ها کاهش یابد.

او گفت: اعطای مرخصی به زندانیان پیش از صدور بخشنامه از سوی رئیس قوه قضاییه به دادستان‌های شهرستان‌ها از یکشنبه هفته گذشته ابلاغ شده است و شمار زیادی هم اینک در مرخصی به سر می‌برند.

انتهای پیام/ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار