محبعلی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

آنکارا و مسکو باید اختلاف نظر‌ها را به حداقل برسانند

کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: آنکارا و مسکو اختلاف نظر‌ها را به حداقل رسانده تا زمینه اعتماد میان سوریه و ترکیه ایجاد شود.

آنکارا و مسکو اختلاف نظر‌ها را به حداقل برسانند تا زمینه اعتماد میان سوریه و ترکیه ایجاد شودقاسم محبعلی کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به نقش اجلاس آستانه در کاهش تنش‌های بوجود آمده میان آنکارا، دمشق و مسکو گفت: به نظر می‌رسد اجلاس آستانه و تفاهماتی که در آنجا انجام شد، به صورت مقطعی و محدود به زمان و شرایط خاصی بوده است و به نظر نمی‌رسد در حال حاضر کارایی داشته باشد.

او افزود: البته مطابق با اظهارات آنکارا و مسکو بناست اردوغان رئیس جمهور ترکیه روز پنجشنبه به روسیه رفته و با پوتین دیدار کند؛ بنابراین باید برای تحلیل های بیشتر منتظر نتیجه این دیدار بمانیم.

محبعلی با بیان اینکه باید توجه داشته باشیم با توجه به منافع ملی ایران و ترکیه، دو کشور تقابلی با یکدیگر نخواهند داشت، اظهار کرد: مصلحت ایران در این است که میانه قرار گرفته و شیوه میانجیگری را در پیش بگیرد؛ بعلاوه تهران نباید به کشور‌ها و بازیگران دیگر منطقه مانند آمریکا که خواسته اند تنش‌ها را به بحران میان ترکیه و ایران تبدیل کنند اجازه دهد و با کشوری وارد بحران نشود.


بیشتر بخوانید: اعلام نیاز‌های ضروری ایران برای مقابله با کرونا/ قدردانی از کمک‌های سازمان جهانی بهداشت


این کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه در سوریه سیاست‌های کشورهای دیگر با یکدیگر برخورد دارد، عنوان کرد: یعنی آنچه که ترک‌ها به دنبالش هستند با سیاست‌های روسیه تضاد دارد؛ اما هر سه ایران، روسیه و ترکیه به دلیل منافعی که در حوزه‌های دیگر دارند و شاید مهم‌ تر از مسئله سوریه باشد، مایل به حفظ ارتباط با یکدیگر هستند.

او با بیان اینکه هر سه کشور روسیه، ترکیه و ایران با یکدیگر همسایه هستند اضافه کرد: نه تنها ترکیه و ایران، بلکه روسیه و ترکیه هم به یکدیگر وابستگی دارند و نمی‌توانند این وابستگی‌ها را قطع کنند؛ اما در سوریه سیاست‌ها با یکدیگر تطابق نداشته و ائتلاف‌ها مصلحتی و متعلق به زمان و شرایط خاصی هستند.

محبعلی با بیان اینکه هر سه کشور ایران، روسیه و ترکیه تلاش کنند از برخورد و تنش دور بمانند، تاکید کرد: بویژه آنکارا و مسکو باید اختلاف نظر‌ها را به حداقل برسانند تا زمینه اعتماد میان دو طرف سوری و ترکی ایجاد شود و ترکیه نیرو‌های خود را بدون درگیری و جنگ از این کشور خارج کند و آرامش در منطقه برقرار شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
س ص ح پ ق
۲۲:۳۴ ۱۳ اسفند ۱۳۹۸
زمینه اعتماد میان سوریه وتر کیه ؟ این روزها جان انسانها برای زور گوها خیلی بی ارزش هست . جناب میخواهند . بین ترکیه وسوریه اعتماد ایجاد شود ، میدانیم ، سوریه مظلوم تقریبا نه سال است . ملتش وآب و خاکش توسط اردو غان نابود میشود . نفتش را به سرقت میبرند سلاح وتروریست تازه نفس به داعش ودیگر تروریستها تحویل میدهند . به خاکش تجاوز شده و متجاوز دستور اغب نشینی به سوریه میدهد . ومیگوید شهرها وروستا هایت را تحویل تروریست ها بدهید . آیا سوریه میتواند به همچو متجاوزی اعتماد کند . به همچوتروریستی اعتماد کند . لابد فردا به سوریه هم میگویند قانون ضد تروریستد را تصویب کن . ؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
مونا
۱۷:۳۴ ۱۳ اسفند ۱۳۹۸
مثل روز روشنه که انکارا داره حرف مفت میزنه، اردوغان باید یه گوشمالی داد تا بشینه سرجایش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۴ ۱۳ اسفند ۱۳۹۸
اردوغان باید یه گوشمالی داد تا بشینه سرجایش
آخرین اخبار