باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

آیا شعار رونق تولید در سال ۹۸ محقق شد؟

در این گزارش قصد داریم به تحقق اهداف کشور از منظر برخی نمایندگان در ۳۶۵ روز گذشته با وجود تحریم‌های غرب بپردازیم.

به گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، در اولین روز سال ۹۸ بود که رهبر معظم انقلاب طبق روال هر ساله، سال جدید را «رونق تولید» نامگذاری کردند. ایشان که هر سال با تعیین شعار‌هایی افق حرکت نظام را مشخص می‌نمایند، در سالیان اخیر با نامگذاری سال‌ها با محوریت اقتصادی و حمایت از توان داخلی دغدغه و چشم انداز مهم نظام برای توجه به مسیر توسعه اقتصادی را مورد یادآوری قرار می‌دهند.

اما اکنون ۳۶۵ برگ از درخت پر بار سال ۹۸ افتاد و به پایان رسید، حال سوال این است که آیا رونق تولید توانست به سرانجام برسد یا خیر. در این گزارش قصد داریم اظهارات برخی از نمایندگان مجلس دهم را بررسی کنیم.

آیا شعار کشورمان در سال ۹۸ محقق شد؟ / تحریم؛ مانع یا توفیقی اجباری برای تحقق رونق تولید؟

اقدامات وزارت بهداشت برای تحقق شعار سال ۹۸

محمدحسین قربانی، نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: به عنوان نایب رئیس اول کمیسیون بهداشت و درمان قاطعانه اعتراف می‌کنم، بهترین حوزه‌ای که در داخل کشور توانسته به اقتصاد مقاومتی، تولید محصولات کشور، استفاده از دانش داخل، توجه نیرو‌های علمی، کارآزموده و جوانان کشور توجه کند حوزه بهداشت و درمان است.

او اظهار کرد: حوزه بهداشت و درمان در زمینه اقتصاد مقاومتی و تولید محصولات داخل تقریبا رتبه اول کشور را دارد؛ نمونه بارز آن زمانی مشخص می‌شود که ۹۳ درصد داروی مورد نیاز کشور در درون کشور تولید می‌شود، همچنین در طول یکسال در زمینه تولید دارو‌های حساس و مورد نیاز کشور و بیولوژیک، ما توانستیم حدود هزار میلیارد تومان صرفه جویی ارزی داشته باشیم.

طرح‌های زیادی پیرو رونق تولید تدارک دیده شد

علی ساری، عضو هیئت رئیسه کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه در سال ۹۸ طرح‌های مختلفی سرمایه‌گذاری شد و کشورمان اهداف زیادی را پیرو رونق تولید دنبال کرد، گفت: ما در سال ۹۸ به همه اهداف خود نرسیدیم  و این موضوع طبیعی است، چراکه اگر ایران هم مانند کشور‌های توسعه یافته اهداف محدودی را دنبال می‌کرد، خیلی زود به سرانجام می‌رسید، اما زیاد بودن اهداف در دراز مدت نتیجه می‌دهد.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در سال ۹۸ در برخی از بخش‌ها برای تحقق رونق تولید، موفق عمل کردیم و پیشرفت‌هایی در زمینه‌های پزشکی، ماهواره‌ای، برق و الکترونیک به دست آوردیم،  در صورتی که اکثر کشور‌ها از داشتن چنین تکنولوژی بی بهره هستند؛ بنابراین باید امیدوار بود که در دراز مدت اثر گذاری بیشتری در تولید داشته باشیم.

آیا شعار کشورمان در سال ۹۸ محقق شد؟ / تحریم؛ مانع یا توفیقی اجباری برای تحقق رونق تولید؟

آیا دولت توانست رونق تولید را محقق کند؟

البته در این میان برخی از نماینده‌ها هم معتقدند شعار سال ۹۸ به نتیجه‌ای که باید، نرسیده است و این راه دشوار با تحریم‌ها و فشار‌های حداکثری غرب نتوانست خود را به نقطه پایانی برساند.

حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنوری، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با تأکید بر اینکه بخشی که باید شعار «رونق تولید» را محقق می‌کرد، دولت بود، گفت: دولت ایران از حیث تحریم مشکلاتی داشت و به نظر من نتوانست این شعار را محقق کند.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: دولت هنوز به فکر حل مشکل در بیرون از کشور است، در حالی‌که راه حل مشکلات داخلی کشور و تقویت رونق تولید باید به طور کامل در داخل ایران پیگیری شود.

ذوالنوری گفت: با عنایت‌ها و تأکیدات مقام معظم رهبری و عِرقی که در تولیدکنند‌ه‌های کشور به‌وجود آمد، بدنه تولید ایران توانست در مقابل تحریم‌ها و فشار‌ها مقاومت کند و خوشبختانه ما شاهد تحولاتی در این زمینه بودیم.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست مجلس شورای اسلامی گفت: آن سال سختی که دشمن سعی داشت برای ایران رقم بزند، محقق نشد، اگرچه فشار‌های سنگینی بر ملت ایران وارد شد و مردم سال سختی را تجربه کردند، اما توانستیم بر تمام مشکلات فائق بیاییم.

در برخی از حوزه‌ها حتی بیشتر از انتظارمان پیشرفت داشته‌ایم

میرحمایت میرزاده سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، معتقد است که ایران شرایط بدی را در سال ۹۸ پشت سر گذاشت؛ تحریم‌هایی که روز به روز تشدید شد، محدودیت‌هایی که بیش از سال‌های قبل اعمال شد و حوادث پیش‌بینی نشده طبیعی که در کشور رخ داده به خوبی گواه این امر است.

او با بیان اینکه هیچ کشوری نمی‌توانست در شرایط فشار‌ها و تحریمی که بر ایران وارد شد، دوام بیاورد، گفت: ایران از پس تمام فشار‌ها بر آمد و ایستادن کشورمان روی پای خود مدیون مجموعه‌هایی است که علی‌رغم مشکلات مربوط به مواد اولیه کارخانه‌ها و مسائل بانکی مقاومت کرد.

میرزاده با تأکید بر اینکه کشورمان در این سال سخت توانست قدم‌هایی در حوزه اشتغال بردارد، گفت: معتقدم در برخی از حوزه‌ها حتی بیشتر از انتظارمان پیشرفت داشته‌ایم. ما باید از همه مجموعه‌هایی که در زمینه رشد و رونق تولید کشور تلاش کرده‌اند تشکر کنیم، چراکه این موضوع سبب کاهش وابستگی ایران از سایر کشور‌ها شده است.

تحریم؛ مانع یا توفیقی برای رونق تولید در سال ۹۸

در این میان برخی، اما تحریم را توفیق اجباری کشور می‌نامند و از آن استقبال هم می‌کنند. آنها معتقدند که تحریم‌ها کشور را به سمتی برد که تولید مورد عنایت قرار گرفت.

حیدر مستخدمین‌حسینی، معاون اسبق وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: سال ۹۸ به عنوان سالی که باید عنایت زیادی به تولید و زیرساخت‌های آن صورت می‌گرفت، در ابتدا توجهی نشد، اما تحریم بسیار جدی و سختگیرانه‌ای که صورت گرفت باعث شد تا مجلس و دولت، نگاه تازه‌ای به واردات داشته باشند؛ بنابراین کالا‌هایی که در داخل تولید می‌شود را از چرخه واردات حذف کرده و حمایت را به سمت تولید کالا‌هایی بردند که واردات آنها قطع یا کم شد.

گزارش از فاطمه زهرا نصراللهی

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۱۴ ۰۴ فروردين ۱۳۹۹
حقوق سربازان را افزایش دهید ۱۵ درصد افزایش میشه ۳۰ هزارتومن، یعنی فکر میکنید این ۳۰ تومن چه تاثیری داره یا حقوق های سربازهارا به ۲ ملیون افزایش دهید یا قانون سربازی را حذف کنید یا مدت سربازی را به ۵ ماه کاهش دهید نمیشه که مردم دو سال از عمرشان را طلف کنن بعدم بیان دومباله کار بگردن و پیدا نکنن کلا آیندشون به فنا میره، ، چرا آینده جوانان مردم واستون مهم نیست!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۴ ۰۳ فروردين ۱۳۹۹
شعار اول سال فایده ای نداره همه دستگاها باید همکاری کنن تا زمانی که نفع شخصی افراد در بین باشد تولید به جایی نمی رسد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۶ ۰۳ فروردين ۱۳۹۹
باید همه چیز ارزان بشه تا باعث رونق تولید و جهش بشه وقتی مردم بتونن بخرن رونق میگیره در غیر این صورت هیچ برکتی توش نیست مثله پراید و کلا خودروسازها که نفرین مردم پشتشونه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۳ ۰۳ فروردين ۱۳۹۹
نه محقق نشد ، نه اشتغال به وجود آمد و نه چیزی ارزان شد
تنها اتفاقی که افتاده اینه که محصولات کشاورزی زیاد به خارج صادر شد که باعث گرانی بیشتر این محصولات شد تا جایی که دیگه گوجه از خارج وارد کردین
Iran (Islamic Republic of)
هادی
۱۹:۱۳ ۰۳ فروردين ۱۳۹۹
امسال هم سال دیگریست برای به بردگی کشیدن و فشار بیشتر به خانواده کارگر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۸ ۰۳ فروردين ۱۳۹۹
تجربه نشان داده در عرصه اقتصادی هر چیزی ممکنه و میتوان از رکودهای بزرگ به دوران رونق رسید، اما بشرط و شروط ها........
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۹ ۰۳ فروردين ۱۳۹۹
شعار یعنی وعده الکی و تو خالی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۸ ۰۳ فروردين ۱۳۹۹
هر شعاری گذاشتیم همونو نابود کردیم
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۲:۵۳ ۰۳ فروردين ۱۳۹۹
تا حدی رونق تولید محقق شد ولی به برکت تحریم ها و قیمت بالای دلار نه تدبیر صرف دولت

حالا باید واقعا تدبیر کنند ...
باید ببینیم که قاچاق محصول به داخل چه ضربه ای به زندگی مردم زده و تحریم و قیمت بالای دلار چگونه باعث توفیق اجباری شد
حالا باید راهی برای جلوگیری از قاچاق پیدا کنیم و کمی هم ارز را رازانتر کنیم و شدیدا هم از تولید حمایت کنیم.

تنها راه نجات در رونق و جهش تولید است والسلام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۷ ۰۳ فروردين ۱۳۹۹
نه مسکن چهارصد درصد خودرو تمام چیزهای مصرفی گران شد کلا نه برای دوره روحانی باشه در طول چند دهه گذشته تورم داشتیم دنیا داره به سمت راحتی بشر میره اما چندتا کشور که ایران هم جزوشونه فقط به مردم به چشم مشتری نگاه می‌کنه فقط میخواد گران فروشی کنه مردم تو سختی دارن زندگی میکنند مسولان در کاخ و بالای شهر نشین شدن انقلاب شد برای برابری آیا الان برابری هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۶ ۰۳ فروردين ۱۳۹۹
خیر. من خودم بیکار شدم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۳ ۰۳ فروردين ۱۳۹۹
خیر محقق نشد
Iran (Islamic Republic of)
ابوالفضل
۱۲:۰۵ ۰۳ فروردين ۱۳۹۹
واردات بی رویه مگه میزاره؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۱ ۰۳ فروردين ۱۳۹۹
رونق تولید در یک کلام در افساید بود
پراید 70 میلیون علی برکت الله
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۱:۱۲ ۰۳ فروردين ۱۳۹۹
خودتون میگید شعار. شعارهای هیچ وقت در این کشور تبدیل به عمل نشدند و نخواهند شد و اتفاقا برعکس اون شعار به وقوع میپونده.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۱ ۰۳ فروردين ۱۳۹۹
اتفاقا
شعار جنگ جنگ تا پیروزی کاملا محقق شد
شعار. ما می توانیم محقق شد
....
بستگی به دولتها داره که اهل اقدام و عمل باشند یا اهل حرف و خیالبافی!
آخرین اخبار