در سال ۹۸؛

مهمترین دستاورد‌های ایران از حضور در نمایشگاه‌های کتاب جهان چه بود؟

دستاورد‌های ایران در سال ۹۸ پس از شرکت در مهمترین نمایشگاه‌های کتاب جهان را در این گزارش بخوانید.

دستاوردهای ایران در مهمترین نمایشگاه های کتاب جهان چه بود؟

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، امسال جمهوری اسلامی ایران در ۱۳ نمایشگاه کتاب که در کشور‌های دیگر برگزار می‌شد، شرکت کرد. برخی از این نمایشگاه‌ها از جمله نمایشگاه کتاب بولونیا، مسکو، فرانکفورت و بلگراد از مهمترین نمایشگاه‌های کتاب درجهان هستند.

نمایشگاه کتاب بلونیا

یکی از مهمترین نمایشگاه ها، نمایشگاه کتاب بولونیا است که در ایتالیا از ۱۲ تا ۱۵ فروردین ۹۸ برگزار شد. غرفه جمهوری اسلامی ایران همانند سالیان گذشته، در فضایی به مساحت ۳۲ متر مربع با حضور مستقیم چهار ناشر و یک آژانس ادبی برپا شد. موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران، انتشارات شباویز، سوره مهر، طوطی، مدرسه و آژانس ادبی کیا در این دوره حضور داشتند و در چهار روز برگزاری نمایشگاه به معرفی صنعت نشر ایران پرداختند.

در غرفه موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران، بیش از ۴۰۰ عنوان کتاب در حوزه کودک و نوجوان که هر کدام با چکیده انگلیسی همراه بودند، عرضه شد. انتشارات شباویز، سوره مهر، فاطمی و مدرسه به ترتیب حدوداً با ۱۸۰، ۷۰، ۴۰، ۱۰۰ عنوان کتاب در این دوره از نمایشگاه حضور داشتند. همچنین انتشارات فاطمی ماکت ۱۵ کتاب در دست چاپ را به زبان انگلیسی به بازدیدکنندگان ارائه کرد. برای نخستین بار در بلونیا، نمایشگاه کتاب تهران و آذربایجان بر تبادل غرفه رایگان بین دو نمایشگاه کتاب به توافق اولیه دست یافتند.

نمایشگاه کتاب تورین

نمایشگاه بین المللی کتاب تورین در سال ۱۹۸۸ با ایده یک کتابفروش و یک کارآفرین آغاز به کار کرد. از کشور‌های خارجی که به طور مستقل در این نمایشگاه حضور داشتند، می‌توان ایران، شارجه مهمان ویژه، رومانی و چین را نام برد. همچنین ۳۷ شرکت کننده از کشور‌های مختلف نیز از طریق نمایندگان خود در ایتالیا در این نمایشگاه شرکت داشتند. با توجه به موضوع مهمان ویژه شدن ایران در نمایشگاه بین المللی کتاب تورین در سال ۲۰۲۰ و بنا بر درخواست آن نمایشگاه تصمیم گرفت، در این نمایشگاه حاضر شود.

برای ایران غرفه‌ای به مساحت ۱۶ متر مربع گرفته شد تا ضمن بررسی بیشتر این موضوع و جلسات با روسای نمایشگاه کتاب تورین و همچنین رایزن فرهنگی کشورمان در ایتالیا، زمینه آشنایی بیشتر با این نمایشگاه فراهم شود.

نمایشگاه کتاب مسکو

نمایشگاه بین المللی کتاب مسکو که هر سال در شهر مسکو برگزار می‌شود، یکی از بزرگترین و مهمترین رویداد‌های فرهنگی روسیه، اروپای شرقی و آسیای مرکزی در حوزه فرهنگ و کتاب است. این نمایشگاه از ۱۳ الی ۱۷ شهریور ۱۳۹۸ در محل پارک و. د. ن. خا برگزار شد.

در نمایشگاه امسال، ۳۳ کشور ازجمله جمهوری اسلامی ایران، بلژیک، بریتانیا، مجارستان، ویتنام، آلمان، یونان، مصر، هند، ایتالیا، چین، کره جنوبی، کلمبیا، لیتوانی، امارات متحده عربی، اوکراین، پاکستان، لهستان، صربستان، سنگاپور، سوریه، ترکیه، فرانسه، استونی، کره شمالی و ژاپن به معرفی محصولات خود پرداختند. علاوه بر این، کشور‌های مستقل مشترک المنافع از جمله آذربایجان، ارمنستان، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان و ازبکستان نیز در این نمایشگاه حضور داشتند.

مهمان ویژه امسال نمایشگاه کتاب مسکو، جمهوری بلاروس بود و شارجه، شهر مهمان و پایتخت جهانی کتاب سال ۲۰۱۹ در این نمایشگاه حضور داشت. مؤسسه نمایشگاه های فرهنگی ایران با غرفه‌ای به متراژ ۲۴ مترمربع در این دوره از نمایشگاه شرکت کرد. تعداد ۳۰۰ عنوان کتاب در زمینه‌های دین، انقلاب اسلامی، کودک و نوجوان، ایران شناسی، ادبیات کلاسیک و معاصر، هنر و ادبیات دفاع مقدس در غرفه ایران به نمایش درآمد.

از جمله دستاورد‌های ایران در نمایشگاه کتاب روسیه می‌توان به امضای تفاهم نامه همکاری بین مؤسسه و اتحادیه ناشران و کتاب فروشان ایران و روسیه، دعوت از ایران جهت حضور در نمایشگاه کتاب‌های غیرداستانی روسیه، حضور ناشران استان‌های روسی حاشیه دریای خزر در نمایشگاه کتاب استان گیلان، حضور ایران در نمایشگاه‌های کتاب استانی روسیه شهر‌های مخاچ قلعه، آستاراخان، رستف و کازان، برگزاری نمایشگاه سیر چاپ و مرمت کتاب در کتابخانه ملی روسیه توسط مؤسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران، حضور ایران در کنگره ترجمه و کنگره کتاب کودک روسیه در سپتامبر ۲۰۲۰، تسهیل در امر ترجمه و نشر کتاب‌های کودک و نوجوان در دو کشور و برگزاری نمایشگاه قرآن در استان‌های داغستان و چچن روسیه و نیز در مرکز اسلامی مسکو اشاره کرد.

نمایشگاه کتاب فرانکفورت

هفتاد و یکمین دوره نمایشگاه کتاب فرانکفورت از روز چهارشنبه ۲۴ مهرماه به مدت ۵ روز با شعار «پایتخت جهانی ایده ها، از سال ۱۹۴۹» رسماً آغاز به کار کرد. غرفه جمهوری اسلامی ایران همانند سال‌ های گذشته، در فضایی با متراژ ۱۹۰ مترمربع با حضور تشکل‌های نشر، ناشران، آژانس‌های ادبی، شخصیت‌های فرهنگی و برخی نهاد‌های مرتبط، تحت تأثیر سنگینی سایه تحریم‌ها و افزایش هزینه حضور در این نمایشگاه برپا شد. امسال برخی از ناشران موفق به شرکت در نمایشگاه کتاب فرانکفورت نشدند که در این رابطه سختگیری‌های سفارت آلمان برای صدور ویزا کم تأثیر نبود.

طرح حمایت از ترجمه و انتشار کتاب ایرانی یا همان گرنت در نمایشگاه بین المللی کتاب فرانکفورت معرفی شد. در راستای تحقق سیاست‌های کلان فرهنگی ایران و به منظور نیل به اهداف موردنظر در حوزه دیپلماسی فرهنگی، طرح «گرنت» فعالیت ویژه‌ای در نمایشگاه داشت. اولویت‌های موضوعی طرح گرنت بدون ترتیب شامل حوزه‌های ادبیات داستانی و غیرداستانی معاصر، هنر، اسلام شناسی و ایران شناسی و کودک و نوجوان بود.

نمایشگاه کتاب بلگراد

شصت و چهارمین نمایشگاه بین المللی کتاب بلگراد، ۲۸ مهرماه ۱۳۹۸ رسماً افتتاح شد. در شصت و چهارمین نمایشگاه بین المللی کتاب بلگراد در ۸ روز برگزاری این نمایشگاه، حدود ۵۰۰ ناشر داخلی و بیش از ۶۰ ناشر خارجی در فضایی به مساحت ۳۰ هزار متر مربع به ارائه و معرفی آخرین آثار و دستاورد‌های خود پرداختند.

موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران با همکاری رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در بلگراد در غرفه‌ای به مساحت ۲۴ متر مربع در نمایشگاه امسال حضور داشتند. در این دوره از نمایشگاه بیش از ۴۰۰ عنوان کتاب در حوزه‌های کودک و نوجوان، ادبیات، دفاع مقدس، شعر، ایران شناسی، هنر و دین در معرض دید عموم قرار گرفت.

از مهم‌ترین اقدامات صورت گرفته در این دوره از نمایشگاه، می‌توان به امضای تفاهم نامه تبادل غرفه بین دو نمایشگاه، رونمایی از کتاب قصه‌های مجید به زبان صربی با حضور نویسنده کتاب، دیدار و نشست دانشجویان فارسی آموز دانشگاه بلگراد با هوشنگ مرادی کرمانی، نشست مشترک مرادی کرمانی با نویسندگان صربی، رایزنی با ناشران صربستان جهت تبادل رایت، معرفی صنعت نشر ایران به زبان صربی و انگلیسی، معرفی نمایشگاه بین المللی کتاب تهران و دعوت از ناشران خارجی برای حضور در این نمایشگاه و معرفی طرح‌های حمایتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اشاره کرد.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار