خطرتکثیر پشه آئدس در هرمزگان/ضرورت مقابله جدی

کارشناس وزارت بهداشت در برنامه پیشگیری از بیماری منتقله بر ضرورت مقابله جدی با پشه آئدس تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از هرمزگان ،محمد نیک‌پورکارشناس وزارت بهداشت در برنامه پیشگیری از بیماری منتقله خواستار جدیت برای مقابله با پشه آئدس شد.

او گفت: نمونه‌ای از پشه آئدس در شهرستان بندرلنگه مشاهده شده که نیازمند توجه ویژه و حساسیت جدی مسئولین استان و شهرستان‌های ساحلی در مورد مسائل پیشگیری از ورود این پشه است.

کارشناس وزارت بهداشت در برنامه پیشگیری از بیماری منتقله گفت: نمونه‌ای از پشه آئدس در شهرستان لنگه مشاهده شده که نیازمند توجه ویژه و حساسیت جدی مسئولین استان و شهرستان‌های ساحلی در مورد مسائل پیشگیری از ورود این پشه است.

نیک پور افزود: نمونه‌ای از پشه آئدس در شهرستان لنگه مشاهده شده که نیازمند توجه ویژه و حساسیت جدی مسئولین استان و شهرستان‌های ساحلی در مورد مسائل پیشگیری از ورود این پشه است.


نیکپور ضمن بیان اهمیت ویروس منتقله توسط پشه‌های آئدس و بیماری‌های نوپدید و بازپدید، در مورد لزوم هوشیاری و آگاه‌سازی بخش‌های مختلف بهداشتی درمانی، کنترل گمرک‌ها، حساس سازی و جلوگیری از ورود پشه به شهرستان توضیحاتی ارائه کرد و گفت: نمونه‌ای از پشه آئدس در شهرستان لنگه مشاهده شده که نیازمند توجه ویژه و حساسیت جدی مسئولین استان و شهرستان‌های ساحلی در مورد مسائل پیشگیری از ورود این پشه است.

کارشناس وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه بیماری منتقله از این نوع پشه به مراتب خطرناک‌تر از مالاریا است، افزود: با توجه به موقعیت جغرافیایی شهرستان و تبادل کالا از طریق اسکله‌ها، بهسازی محیط زیست در مبادی ورودی اسکله‌ها، به جمع آوری لاستیک‌های فرسوده و قایق‌های شکسته توجه ویژه شود.

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان سیریک نیز با اشاره به اینکه پشه‌های مهاجم آئدس قادر به انتقال بیماری‌های مهم تب دانگ، چیکونگونیا و زیکا از فرد بیمار به انسان سالم است، گفت: تردد مسافرین و ترانزیت کالا از این شهرستان به کشور‌های همجوار، احتمال ورود پشه‌های مهاجم آئدس از طریق کالا بخصوص ورود گیاهان تزئینی نظیر گیاه لاکی بامبو و لاستیک وارداتی به این شهرستان وجود دارد.

عباس علیمراد با تأکید بر اینکه زیستگاه اصلی پشه‌ها، لاسیتک‌های فرسوده، قایق‌های شکسته و مکان‌هایی است که آب بصورت راکد انباشته می‌شود، افزود: کارشناسان مبارزه با بیماری‌ها بصورت مستمر اویتراپ گذاری جهت شناسایی ناقل پشه آئدس در اسکله‌های شهرستان انجام می‌دهند که خوشبختانه تاکنون موارد مثبتی در شهرستان دیده نشده است.

فرماندار شهرستان سیریک گفت: با توجه به مشاهده پشه آئدس در شهرستان لنگه و تردد بالای مسافر و تبادل کالا از شهرستان سیریک به کشور‌های همجوار، ضرورت مبارزه با ناقل این بیماری بخصوص در مبادی ورودی شهرستان، حساس سازی مسئولین مربوطه و بهسازی محیط اهمیت فراوانی دارد.

احمد جمالدینی با اشاره به موقعیت ویژه شهرستان و احتمال ورود این پشه با توجه به تردد مسافر و مبادلات کالا  افزود: بهسازی محیط زیست، از بین بردن زیستگاه پشه آئدس، جمع آوری لاستیک‌های فرسوده و قایق‌های شکسته و هر وسایلی که می‌توانند زیستگاه این پشه در اسکله‌های شهرستان باشد، ضروری است.


 آب‌های راکد و ساحلی و مکان دپو لاستیک‌های مستعمل محل‌های مستعدی برای تکثیر پشه آئدس است که می‌تواند بیماری‌های پوستی را به همراه داشته باشد.

 لاستیک‌ها از مواد پلیمری تشکیل شده‌اند که تجزیه آن‌ها در طبیعت حدود ۲۰۰ سال به طول می‌انجامد از طرفی بازیافت لاستیک‌های مستعمل و فرسوده علاوه بر حفاظت از محیط زیست، باعث ایجاد اشتغال، درآمدزایی و تولید مواد اولیه در کشور می‌شود.

انتهای پیام/ر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۹ ۲۳ اسفند ۱۳۹۸
سلام یعنی وزارت بهداشت استان کاری نمیتونه بکنه الان جلوشو بگیره با سم پاشی مداومو جمع آوری معدوم کردن محل جمع شدنشون ،نشستین اخطار میدین فقط خب خودتون دست بکار بشین منتظر چی هست این وزارت بهداشت هرمزگان منتظر چیه واقعا
آخرین اخبار