ناگفته های تازه شیعه نیجریایی از مشاهدات خود در ایران

صلاتی بلو جوان سنی مذهب اهل نیجریه از کتابی می‌گوید که راه و رسم زندگی و تفکر را به او آموخت و چراغی شد تا در مسیر اهل‌البیت (ع) قدم بگذارد و خورشید فروزان امیر المؤمنین را الگو خود قرار دهد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، انسان و همه فرزندان آدم همواره بر سر دو راهی انتخاب قرار دارند، همان‌گونه که قرآن کریم می‌فرماید «انا هدیناه السبیل، اما شاکرا و، اما کفورا» و این انتخاب است که انسان را تا جایی بالا می‌برد که «رسد آدمی به جایی که به‌جز خدا نباشد» و البته همین انسان ناجایی می‌تواند سقوط کند که قرآن در حقش بگوید «اولئک کالانعام بل هم اضل» انتخاب است که انسان را در صف یزیدیان قرار می‌دهد یا شهدای حسینی و این فقط انتخاب خود انسان است، جبر‌های این میدان، جهل، خمودگی، دنیاطلبی، آسوده خواهی، بی تفاوتی و ... است و به قول اهل‌دلی «امان از این انتخاب که تو را از حسین (ع) جدا نکند».

در این مسیر انتخاب، حق‌طلبی و حق‌جویی اهمیت ویژه دارد چراکه انسان‌هایی که از قواعد موجود پیروی می‌کنند، هرگز موفق به تغییر جامعه و حتی تغییر خود نمی‌شودند و حضرات معصومین (ع) معلمان حق‌جویی و حق‌طلبی بوده‌اند که فارغ از دین و نژاد و ... فطرت‌های انسانی را خطاب داده‌اند.

در این راستا به سراغ «صلاتی به لو» یکی از مستبصران اهل نیجریه رفته‌ایم تا شیعه و جایگاه امیرالمؤمنین را از دید کسانی که روزگاری علی (ع) را خلیفه چهارم می‌دانستند و امروز، امام اول، بازخوانی کنیم.

ابتدا از خودتان بگویید.

صلاتی بلو: صلاتی به لو هستم از کشور نیجریه، ۳۸ ساله و دارای ۳ فرزند به نام‌های زینب، فاطمه و علی‌رضا، همسرم هم دورس حوزوی را می‌خواند، قبل از حضورم در ایران، تحصیلات دانشگاهی در مقطع ارشد رشته ریاضی داشتم و پس‌ازآن در ایران، دکترا ریاضی کاربردی در دانشگاه صنعتی امیرکبیر خواندم.

حدود ۲۴ سال پیش در کشور خودم شیعه شدم و بعدازآن به ایران آمدم تا درس مذهب را بیشتر بدانم که با جامعه المصطفی آشنا شدم و دروس اصول و فقه را خواندم و تخصص فلسفه اسلامی را انتخاب کردم و تا مقطع ارشد خوانده‌ام والان هم مشغول تدوین پایان‌نامه هستم.

چطور مذهبتان را تغییر دادید و چطور شد به اسلام رسیدید و آن را انتخاب کردید؟

صلاتی بلو: قبل از اینکه مذهب خود را تغییر دهم و شیعه شوم، مسلمان بودم، اما مذهبم سنی بود، تمام اجداد ما مسلمان، اما سنی و از مذهب مالکی هستند، درواقع سنی‌ها دارای ۴ مذهب، مالکی، شافعی، حنبلی و حنفی هستند، اما کل سنی مذهبان نیجریه مذهب مالکی دارند.

در سال ۱۹۹۶ که در مقطع دبیرستان بودم، یکی از دوستانم دانشجوی یک شهر دیگری بود و یک کتاب به‌دستش رسیده بود به نام «آنگاه هدایت شدم» اثر دکترمحمد تیجانی سلامی، که ایشان اهل تونس هستند و ابتدا مذهب سنی داشتند و سپس شیعه شدند، این کتاب به ۳ زبان زنده دنیا یعنی انگلیسی، عربی و فارسی ترجمه‌شده است.

دوست من کتاب را به محله ما آورد و من خواندم، بعد از این که کتاب را خواندم از دو جهت تحت تأثیر قرار گرفتم، بحث اول که مهم است، حدیث ثقلین بود، حدیث ثقلین در منطقه ما معروف است، ولی ما آن را «انی تارکم فیکم الثقلین و ان تمسکتم به هما لن تضلوا من‌بعدی کتاب الله و سنتی» اینگونه می‌خوانیم درحالی‌که در کتاب «آنگاه هدایت شدم»، این کتاب می‌گوید، سنتی که ما میگوییم، اصلاً در ۶ منبع اهل سنت نیست، درحالی‌که لفظ «کتاب الله و اهل‌بیتی» در ۵ منبع اصلی اهل سنت وجود دارد.

هنگامی که به این منابع اصلی اهل سنت مراجعه می‌کنیم می‌بینیم کتاب آنگاه هدایت شدم، صحیح می‌گوید و لفظ کتاب الله و سنتی در هیچ‌کدام از این منابع ذکر نشده است درحالی‌که به مردم عامی، حدیث ثقلین با کتاب الله و سنتی آموخته می‌شود.

دومین بحث که من را تحت تأثیر قرارداد، موضوع غدیر خم بود، چراکه معمولاً در مذهب سنی می‌گویند پس از رحلت پیامیر هیچ‌کسی را به‌عنوان جانشین معرفی نکرده و به انتخاب خود مردم واگذارشده است درحالی‌که تعیین جانشین پیامبر و مساله غدیر خم در این کتاب ثابت و متن حدیث «من کنت مولا فهذا علی مولا» آورده شده است، پس‌ازآن به سراغ منابع و تفاسیر خودمان رفتم و مشاهده کردم حدیث غدیر در آن منابع هم آمده است و به این نتیجه رسیدم نام بردن حضرت علی (ع) به‌عنوان خلیفه چهارم اشتباه است و باید از ابتدا به سراغ خود امیرالمؤمنین و سپس اهل البیت (ع) برویم که با وجود این دو موضوع، مذهب خود را تغییر داده و شیعه شدم.

تفاوت‌ها و اشتراک‌ها دین اسلام با مذهب قبلی شما در چه هست؟

صلاتی بلو: تفاوت‌های مهم مذهب سنی و شیعه این است که اهل سنت، اهل‌البیت (ع) را قبول دارند و به آن‌ها محبت دارند، اما اینکه به عنوان الگو و کسی که حرف او را باید اطاعت کرد قبول ندارند، درحالی‌که در مذهب شیعه و پیروان اهل‌البیت (ع) باید ایشان را به‌عنوان الگو پذیرفت و در همه امور از آن‌ها پیروی کرد.

تفاوت دوم که تفاوت اساسی است، بحث جانشینی پیامبر است، اهل سنت حضرت علی را به‌عنوان خلیفه قبول دارند، اما خلیفه چهارم و پس از ابوبکر، عمر و عثمان، ولی در مساله غدیر ثابت شده است که حضرت علی (ع) خلیفه بلافصل پس از پیامبر است.

واکنش دوستان و خانواده نسبت به این تغییر چگونه بود و (در صورت مخالف) شما چه رفتاری در مقابل آن داشتید؟

صلاتی بلو: بعضی واکنش‌ها بسیار تند بود و برخی دیگر آرام‌تر، اما کتاب آنگاه هدایت شدم شروع مطالعه من بود و به سراغ منابع دیگر رفتم که در نتیجه در صحبت‌ها و بحث‌ها می‌توانستم استدلال کرده و مذهب شیعه را اثبات کنم، زمانی هم که وارد دانشگاه شدم به همراه چند جوان شیعه دیگر شروع به فعالیت و راه‌اندازی تشکل کردیم و مقالات مختلف در این زمینه را مطالعه و منتشر می‌کردیم که درنتیجه با سلفی‌ها دانشگاه بحث و جدا پیش می‌آمد که درنتیجه همین بحث‌ها و فعالیت ها، عده‌ای شیعه شدند.

در فرهنگ ما، زمانی که وارد دانشگاه می‌شود به نوعی استقلال برای تصمیم‌گیری خود دارد از همین رو حساسیت‌هایی که نسبت به من وجود داشت با ورودم به دانشگاه کمتر شد.

اگر بخواهید اسلام و امیرالمؤمنین (ع) را برای یک غیرمسلمان معرفی کنید، به او چه می‌گویید؟

صلاتی بلو: عدالت در اسلام وبه خصوص عدالت حضرت علی (ع)، فوق‌العاده است، همان‌گونه که «جرج جرداق» نویسنده مسیحی در کتاب «امام علی (ع) صدای عدالت انسانی» به عدالت ایشان پرداخته است چراکه عدالت، مساله‌ای فرادینی است و حضرت علی (ع) دارای خصوصیت‌هایی مانند عدالت است و همه مردم دنیا می‌توانند از آن استفاده کنند به‌طور مثال نامه حضرت علی (ع) به مالک اشتر به ثبت یونسکو رسیده است، یعنی هرکس که آن را می‌خواند مبهوت شخصت امیر المومنین (ع) می‌شود.

در انتخابات گذشته نیجریه، نامه امام علی (ع) به مالک اشتر را به زبان انگلیسی ترجمه و در استان‌های مختلف توزیع کردیم که اتفاقاً برخی از مخاطبان مسیحی بودند که خیلی خوشحال شدند چراکه نحو حکومت ایشان فوق‌العاده و عدالت و اخلاق در آن صد در صد است.

ارتباط شما با امیرالمؤمنین (ع) چگونه است؟

صلاتی بلو: حضرت علی (ع) در زندگی شخصی و امور اجتماعی‌ام یک الگو هستند و تلاش می‌کنم همه‌کار‌های خود را با الگو گیری از ایشان انجام دهم و به جلو حرکت کنم، که البته برکات آن را هم در سراسر زندگی خود می‌بینم.

به نظرتان چرا ولادت حضرت علی روز مرد و پدر نام دارد؟

صلاتی بلو: امیرالمؤمنین پدر همه ما و نخستین الگو پس از پیامبر (ص) هستند، همان‌طور که حضرت زهرا (س) الگو زنان محسوب می‌شود و از همین رو انتخاب روز ولادت حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه زهرا (س) به‌عنوان روز پدر و مادر یک انتخاب صحیح و هوشمندانه است چراکه همه زنان و مردان می‌توانند از این دو بزرگوار برای اداره امور خانواده، تربیت فرزند و تمام مسائل زندگی الگو بگیرند.

دنیای مدرن امروز چقدر به معرفی حضرت علی (ع) به‌عنوان یک همسر، پدر و حاکم جامعه نیازمند‌است؟ و آیا شخصیت‌هایی، چون امیر المومنین (ع) و حضرت زهرا (س) پاسخگوی نیاز امروز بشر است؟

صلاتی بلو: اهل‌البیت (ع) پاسخگوی نیاز انسان در تمام دوران تاریخ بشریت بوده و در دنیای مدرن امروز باوجود فناوری‌ها و تکنولوژی‌های متعدد بدون معنویت و معارف اهل‌البیت (ع)، انسان دچار خسارت و حتی نابودی خواهد شد، اهل‌البیت (ع) اصول و قوانین کلی برای زندگی و سعادت انسان را ترسیم و معرفی کرده‌اند.

البته خود ما باید به دنبال این معرف و حقایق رفته و از آن‌ها بهره لازم را ببریم به‌طور مثال نهج‌البلاغه دارای مطالب عالی در ابعاد مختلف است، اما باید آن‌ها را تفکیک و در زندگی خود به‌کار ببریم.

اگر کشور ایران نبود، جهان اسلام و دنیای مستضعفان نابودشده بود، همان‌طور که امروز در سوریه، عراق و یمن و... می‌بینم که اگر جمهوری اسلامی ایران مقابل داعش نایستاده بود، داعش جهان اسلام را تسخیر کرده بود، ولی تلاش امثال سردار سلیمانی مانع از گسترش استکبار در دنیا شد و حتماً پشتیبان جمهوری اسلامی حضرت حق و اهل البیت (ع) هستند که ان شالله پایدار بماند.

اگر راهنمایی رهبر انقلاب نبود، مشکلات بسیاری به وجود می‌آمد، زمانی که ایران را با کشور خود مقایسه می‌کنم، می‌بینم ما هم رئیس‌جمهور بر اساس رأی مردم داریم، اما نیاز به، ولی فقیه بسیار احساس می‌شود تا بتواند افراط و تفریط ریاست را کنترل کند.

این ولایت‌فقیه است که ایران را تاکنون استوار نگه‌داشته است و الا نظام‌های استکباری در این کشور نفوذ کرده و همه‌چیز را نابود می‌کردند، وجود حضرت آیت‌الله خامنه‌ای برکت است، و نه فقط برکت برای ایران بلکه برای تمام جهان.

چرا در نیجریه با اسلام شیعی تا این حد مقابله می‌شود؟

صلاتی بلو: حکومت نیجریه، حکومت لاییک است که در آن‌همه چیز آزاد است، اما این حکومت تحت سیطره و نفوذ استکبار است و بر شیعیان فشار بسیاری وجود دارد چراکه نظام‌های استکباری از به وجود آمدن کشوری مانند جمهوری اسلامی ایران در آفریقا نگران و ترسان هستند.

توصیه شما به جوانان، مخصوصاً جوانان ایرانی چیست؟

صلاتی بلو: ایران یک کشور عزیز و دارای آینده‌ای روشن است، البته در تمام جوامع مشکلات وجود دارد و توصیه من به جوانان ایرانی است که هنوز به قله نرسیده‌اید و باید برای پیشرفت‌های بیشتر تلاش شود تا به تمدن اسلامی برسیم و ایران را، همان‌گونه که امروز هم الگو کشور‌ها دنیای و ملت‌های آزاده جهان است، به‌عنوان الگویی کامل برای دنیا معرفی کنیم.

برای حقیقت‌جویی، انسان باید فقط به دنبال حقیقت باشد و به دنبال طرفداری از این‌طرف و آن‌طرف نباشد، انسان زمانی که حق را می‌بیند نباید شک و تعلل کند، همان‌طوری که من نگفتم همه آدم‌های بزرگ محله ما سنی هستند، پس چرا من به سراغ شیعه بروم؟! فقط باید به دنبال حق بریم که اگر این‌گونه باشد نجات پیدا خواهیم کرد.

منبع: فارس

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار