اتانول یا متانول؛

ماده ضد عفونی کننده ای که باعث مرگ می شود

استفاده از الکل صنعتی متانول به جای الکل سفید اتانول برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا به منظور ضد عفونی کردن می تواند موجب مرگ شود.

اتانول یا متانول/ ضدعفونی کننده‌ای که قربانی می‌گیردبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد، ماده ضد عفونی کننده‌ای که قربانی می‌گیرد و این روز‌ها عده‌ای سودجو متانول را بجای اتانول برای ضدعفونی کردن سطوح می‌فروشند؛اما تفاوت این دو مایع در چیست؟

حتما تا بحال شنیده اید که افرادی در اثر مسمومیت الکل تقلبی جان خود را  به خطر انداخته  و حتی در بعضی از مواقع این بی احتیاطی موجب مرگ برخی از شهروندان شده است.

با توجه به گسترش ویروس کرونا در سطح کشور و نگرانی که در دل مردم افتاده و همه برای مبتلا نشدن ویروس کرونا  به مصرف الکل برای ضد عفونی و  مبارزه با این ویروس روی آوردند.

کارشناسان بهداشت و درمان ضمن رد این  شایعات بی پایه و اساس  مبنی بر موثر بودن مصرف خوراکی الکل برای مقابله با ویروس کرونا، تاکید دارند که شهروندان بهتر است نیاز‌های بهداشتی خود شامل الکل را از داروخانه‌های سطح شهر تهیه کنند.

احمدنژاد کارشناس شبکه بهداشت و درمان شهرستان مهاباد در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد،گفت: این روزها استفاده از ضدعفونی کننده‌ها برای مقابله با کرونا رواج زیادی پیدا کرده؛ اما اگر شهروندان بدون اطلاعات کافی از نوع مواد ضدعفونی کننده ها اقدام به مصرف خود سرانه  کنند، میتواند خطرات  مرگباری در پی داشته باشد.

احمد نژاد اظهار کرد: صحبت از دو محلولی است که ظاهراً تنها تفاوتشان در حروف اول نوشتاری آن‌هاست ولی در باطن یکی از آن‌ها ضدعفونی کننده و دیگری سمی است.

نوری رئیس اداره تعزیرات شهرستان مهاباد هم ضمن تشکر از همکاری و رعایت موازین بهداشتی برای همشهریان گفت: با متخلفان عرضه و فروش مواد ضد عفونی کننده تقلبی در بازار به طور جدی برخورد خواهیم کرد .

نوری تاکید کرد: شهروندان در صورت مشاهده تخلفات بهداشتی می توانند مراتب را با شماره ۱۲۴ اداره صنعت ، معدن و تجارت شهرستان مهاباد در میان بگذارند تا در اسرع وقت رسیدگی شود.

تفاوت اتانول و متانول چیست؟

 الکل اتانول همان ماده‌ای است که در نوشیدنی‌های الکلی با درصد‌های مختلف پیدا می‌شود و محلول۷۰ تا ۸۵ درصد  آن به عنوان محلول ضدعفونی‌کننده کاربرد دارد ،همچنین اتانول فقط در برابر باکتری‌ها و ویروس‌ها و قارچ‌ها مؤثر است.

اما الکل متانول در بین الکل‌ها، ضعیف‌ترین خاصیت میکروب کشی را دارد و  از طریق پوست، دستگاه تنفسی، دستگاه گوارشی می‌تواند جذب شود و در بدن انسان به متابولیت‌های سمی فرمالدهید، فرمات (اسید فرمیک) و CO۲ تبدیل شود.

همچنین متانول را نباید برای ضدعفونی کردن سطوح استفاده کرد زیرا به شدت سمّی است و می‌تواند باعث بروز عوارضی همچون درماتیت (التهاب پوست)، آسیب چشمی از جمله کوری، نارسایی کلیه، کما و مرگ شود.

مسمومیت،غالبا به دلیل مصرف تصادفی محصولات حاوی متانول رخ می‌دهد یا زمانی که آن را به عنوان یک جایگزین اتانول به صورت غلط مصرف کنند. همچنین الکل متانول را نباید برای ضدعفونی سطوح استفاده کرد و دوز کشنده آن در انسان بطور دقیق مشخص نشده، اما در رنج ۱-۰/۳ گرم بر کیلوگرم گزارش شده است.

یکی از راه های پیشگیری از شیوع ویروس کرونا می تواند ضدعفونی کردن دست ها با الکل باشد،اگرچه اتانول الکل سفید به صورت جامد می‌تواند برای ضد عفونی کردن دست‌ها گزینه خوبی باشد،اما بیشتر زمانی توصیه می‌شود که این ماده در صورت نبود دسترسی به آب و صابون و شوینده‌های دیگر مورد استفاده قرار گیرد.

انتهای پیام / س خ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.