ارتباط قلب سالم در ۲۰ سالگی و داشتن مغز سالم‌تر در سنین بالا

مطالعه جدید نشان می‌دهد قلب سالم‌تر در اوایل بزرگسالی به معنای بروز کمتر مشکلات فکری و حافظه در سنین بالاتر است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، فرزانه سوروند، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه نورث وسترن شیکاگو آمریکا، در این باره می‌گوید: این نتایج نشان می‌دهد افراد باید به سلامت شأن از همان ابتدای ۲۰ سالگی توجه نمایند.

در این مطالعه، تیم تحقیق ۱۸۹ فرد را به مدت ۳۰ سال تحت نظر داشتند. میانگین سنی این افراد در ابتدای مطالعه ۲۴ سال بود. در طول دوره مطالعه، ۵ فاکتور سلامت قلب، عبارت از سیگار کشیدن، شاخص توده بدنی، فشارخون، کلسترول کل و میزان قندخون در حالت ناشتا، ۸ بار بررسی شد.

بعد از ۳۰ سال، مهارت‌های فکری و حافظه‌ای شرکت کنندگان همراه توانایی مغز در تنظیم جریان خون، ارزیابی شد.

بررسی‌ها نشان داد افراد دارای سلامت بهتر قلبی در ابتدای مطالعه دارای نمرات بالاتری در تست‌های حافظه و تفکر در پایان مطالعه بودند.

همچنین محققان دریافتند شرکت کنندگان دارای سلامت بهتر قلبی در شروع مطالعه دارای جریان خون پایداری در مغز بودند که این به معنای آن است که مغز می‌تواند در طول تغییرات فشارخون، جریان خون کافی را حفظ نماید.

به گفته سوروند، ما می‌دانیم که فاکتور‌های پرخطر عروقی نظیر فشارخون بالا و میزان بالا گلوکز با آسیب مغزی و مشکلات در مهارت‌های فکری در افراد سالمند مرتبط هستند، اما این مطالعه نشان می‌دهد که این فاکتور‌ها ممکن است از چندین دهه زودتر آغاز شود که به راحتی قابل پیشگیری است.

محققان بر انجام تحقیقات بیشتر در این زمینه تاکید دارند.

منبع: مهر

انتهای پیام/

 

برچسب ها: لب سالم ، مغز سالم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار