پاتک نهاوندی‌ها به کرونا ویروس در کوی و برزن

نبرد کوچه و محله در برابر پاتک‌های کرونا در نهاوند آغاز شده است.

پاتک نهاوندی‌ها به کرونا ویروس در کوی و برزنبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان، شهرستان نهاوند از دیرباز مهد دلیران عالمان قهرمانان و شهدای والامقامی بوده است که در سالیان طولانی همیشه در جنگ با دشمنان آن‌ها را به سختی شکست داده و به عقب رانده اند.

اما نبرد امروز هجوم ناجوانمردانه ویروس کرونا به شهرستان نهاوند است که باعث انسجام همه مردم نهاوند شده و جوانان غیور در کنار مدافعان سلامت جواب پاتک‌های سخت کرونا را می‌دهند از طرف دیگر، چون شهرستان نهاوند در کریدور غرب به مرکز و جنوب و شرق کشور است , حالا که بزرگراه کربلا در مسیر نهاوند قراردارد به همین خاطر حساسیت مبارزه با کرونا در این نقطه از کشورمان بیشتر شده است .

در مدت نزدیک به ۲۰ روزی که کرونا وارد ایران شده است دو بیمارستان مجهز شده و جواب آزمایش ۶نفر هم تا لحظه تنظیم این گزارش مثبت اعلام شده است  و تعدادی هم بستری شده اند و منتظر نتیجه آزمایش هستند، اما مردم نهاوند بیکار ننشستند و در کنار گروه‌های جهادی بسیج، شهرداری و مدافعان سلامت تسلیم نشدند و جواب پاتک‌های سخت کرونا را با رعایت توصیه‌های بهداشتی و لغو بیشتر تجمعات و مراسم‌ دادند و هر روز و شب محله‌ها را ضدعفونی و گندزدایی می‌کنند.

پاتک نهاوندی‌ها به کرونا ویروس در کوی و برزن

دکتر مومنعلی دارابی رئیس شبکه بهداشت و درمان که به عنوان فرمانده نبرد با کرونا ویروس در خط مقدم حضور دارد در مورد اقدامات خود و زیر مجموعه اش در نهاوند گفت: به محض اطلاع از ورود کرونا این دشمن ناخوانده به کشور و آماده باش کامل چندین جلسه فوری و مهم برگزار کردیم و دو اورژانس جدید بیمارستان‌های علیمرادیان و شهید قدوسی را با پزشک متخصص و پرستاران مجرب ضمن آموزش آماده کردیم.

او گفت: در ادامه با همه ادارات و خبرنگاران جلسه برگزار و گشت‌های بازرسی و گزارش‌های مردمی را در اولویت قرار دادیم همچنین برای جلوگیری از کمبود الکل و مواد بهداشتی در بازار و سطح شهر با مرکز استان مکاتبه کردیم که دو کارخانه نهاوند اعلام آمادگی تولیدروزانه ۳۶۰هزار لیتر الکل و ژل را در ۳شیف کاری دارند که در حال پیگیری است.

رئیس شبکه بهداشت و درمان نهاوند بیان کرد: به صورت مرتب و آنلاین جواب آزمایش افراد مبتلا و مشکوک را ابتدا به تهران و سپس به همدان فرستادیم و بازدید میدانی از نانوایی‌ها پمپ‌های بنزین ،گورستان‌ها و غسالخانه، سرویس‌های بهداشتی مساجد فروشگاه‌ها و رستوران‌های شهرستان را در دستور کار قرار دادیم .

پاتک نهاوندی‌ها به کرونا ویروس در کوی و برزن

اما سرهنگ علی مختاری فرمانده سپاه نهاوند گفت: بسیج مثل همیشه در خدمت مردم است بر این اساس جمعی از بسیجیان شهرستان نهاوند در «رزمایش عمومی مقابله با کرونا»  عملیات شکست ویروس کرونا در منطقه خزل آغاز کردند.

او افزود: در عملیات «ظفر یک» تهیه و چاپ بروشور و اطلاعیه‌های آگاه‌سازی و توزیع بین آحاد مردم محله در نقاط پر تردد در ۳۳ روستا محروم منطقه خزل انجام شد در مرحله دوم این عملیات حضور تیم آگاه‌سازی در محلات و توضیحات پیشگیرانه و مقابله‌ای برای آشنایی بیشتر آنان در بیان موضوعات به صورت چهره به چهره و کاستن از استرس عمومی صورت گرفت.

او با اشاره به اجرای عملیات «ظفر سه» تصریح کرد: در این مرحله نیز تهیه مواد ضدعفونی کننده و آماده‌سازی برای ضد عفونی کردن معابر و محل‌های حساس و تک به تک منازل ۳۳ روستا منطقه خزل انجام شد.

پاتک نهاوندی‌ها به کرونا ویروس در کوی و برزن

مختاری یادآور شد: در عملیات «ظفر چهار» آماده‌سازی پمپ اسپری مواد ضدعفونی کننده به صورت دستی و موتوری برای حضور در معابر و ضدعفونی کردن اماکن عمومی، مساجد، پارک‌ها، دستگیره‌ها باتلاش  سه تیم عملیات جهادی در منطقه خزل در ۳۳ روستا با همکاری بخشدار خزل و همچنین دهیاران و اعضای شورا‌های روستا صورت گرفت.

مختاری افزود: تعدادی از بسیجیان به صورت گروه‌های جهادی در نقاط مختلف شبانه روزی محلات بازار و تاکسی‌ها را ضدعفونی و گندزدایی می‌کنند وعده‌ای دیگر برای افراد بی بضاعت و کم توان مایحتاج اولیه شب عید و مواد شوینده بهداشتی را تهیه می‌کنند.

پاتک نهاوندی‌ها به کرونا ویروس در کوی و برزن

محمد حسین‌پور شهردار نهاوند گفت: به منظور پیشگیری از انتشار ویروس کرونا با همکاری نیروی انتظامی و شهرداری نهاوند از پهن کردن بساط دستفروشان در میدان و خیابان مرکزی شهر جلوگیری شد بر اساس مصوبه ستاد پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا با توجه به لزوم کاهش تجمع در سطح شهر و همچنین مراکزی که می‌توانند بیشترین تاثیر را در انتقال ویروس داشته باشند دستفروشان در میدان ابوذر و خیابان‌های اطراف جمع‌آوری شدند.

شهردار نهاوند افزود: همچنین همه وسایل آتش نشانی و آب پاش و پمپ‌های ما شب و روز نقاط مختلف شهر را ضد عفونی و گندزدایی می‌کنند.

پاتک نهاوندی‌ها به کرونا ویروس در کوی و برزن

از سوی دیگر حجت‌الاسلام والمسلمین عباسعلی مغیثی که امام جمعه و پدر معنوی شهرستان نهاوند هم در چندین مصاحبه و پیام ویدیویی ضمن سرکشی از روند برنامه های مسئولان اجرایی برای کنترل ویروس کرونا در نهاوند گفت: وضعیت حاکم بر کشور در مقابله با بحران ویروس کرونا این نکته قابل‌ذکر است که مردم باید علاوه ببر رعایت مسائل بهداشتی و مورد تاکید وزارت بهداشت برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری گفت : مردم ،دعا به درگاه الهی و توسل به ائمه اطهار علیهم السلام و نذری دادن را برای رفع و کنترل این بیماری فراموش نکنند .

حجت الاسلام مغیثی، ادامه داد: امسال با توجه به وضعیت موجود در کشور و مشکلات اقتصادی حاکم تقاضا داریم خانواده‌های محترمی که عزیزی را از دست می‌دهند و داغدار هستند از برگزاری مجالس ترحیم و  نوعید  اجتناب کنند تا از شیوع بیشتراین ویروس پیشگیری شود .

او افزود: در روایات آمده که اگر کسی فوت کرد همسایه‌ها برای صاحبان عزا سه روز غذا ببرند، اما متأسفانه در جامعه ما خلاف این مسئله در حال انجام است بیاییم در این شب عید با توجه به گرانی، تورم و مشکلات اقتصادی این هزینه‌ها را به سمت سفره فقرا و محرومان هدایت کنیم.

پاتک نهاوندی‌ها به کرونا ویروس در کوی و برزن

همت جوانان روستایی نهاوند هم بسیار ستودنی است به طوری که چند شبی است جوانان روستای «رزینی» از توابع بخش خزل دست به کار شده‌اند و کارشان شده ضدعفونی کردن کوچه‌ها و محله‌ها؛ به خصوص اینکه تعدادی از اهالی روستا ساکن یکی از استان‌های مبتلا به کرونا هستند و در رفت آمد است.

البته ناگفته نماند با همراهی درمانگاه روستا چندین خانواده از آن‌ها شناسایی شده و با حضور در منزل، خدمات مشاوره‌ای در اختیارشان قرار داده شد، این افراد هم رعایت کردند و حتی تا ۱۰ روز در خانه ماندند.

جنگ با کرونا در روستای «رزینی» با حضور جوانان آن هم با تراکتور و سمپاش کولی و امکانات محلی ادامه دارد،  جوانان معتقدند حالا که همه درگیر کارند آن‌ها هم باید به سهم خود کاری انجام دهند، اگر نمی‌توانند در بیمارستان و یا مراکزی که درگیر این بیماری‌اند کمک کنند، باید در جبهه پیشگیری وارد عمل شوند.‌

علی یکی از جوانان این روستا می‌گوید کرونا به مسئله مشترک بین همه تبدیل شده و شهر و روستا و جهان اول و جهان سوم هم نمی‌شناسد و راه مقابله با این موجود ناشناخته هم چیزی نیست جز همبستگی ملی و آگاهی و همکاری همه مردم ، بنابراین تیم گندزدایی و ضدعفونی روستا در آماده‌باش است.

مهدی سراقی دهیار روستای زرینی است که می‌گوید از آن جا که کرونا به یک تهدید جدی تبدیل شده و به نگرانی عمومی دامن زده، برای پیشگیری از شیوع آن، با هماهنگی مردمی، جوانان روستا و فراخوان آن‌ها از طریق اینستاگرام و کانال تلگرامی اکیپ‌هایی را تشکیل داده و عملا کار ضدعفونی و گندزدایی معابر روستا را از دو شب پیش آغاز کردیم، برای این کار ۶ ماشین سمپاش تراکتور و ۱۰ دستگاه سمپاش کولی از امکانات مردمی با ۳۰ نفر از جوانان در گروه‌های چهار تا پنج نفره سازماندهی شدند.

ویروس کرونا در حال شیوع در نقاط مختلف کشور است و از طرفی کمبود و بازار سیاه فروش الکل طبی و صنعتی و مواد ضد عفونی کننده وجود دارد تولید کنندگان دلسوز نهاوندی در دو کارخانه شیمی خودرو و احسان سپیده مقدمات تولید الکل طبی برای مصرف شهرستان نهاوند و استان‌های غربی کشور را با نامه نگاری به استان و مجهز کردن خط تولید و بسته بندی برای نبرد با کرونا آماده کرده اند.

آقای علی احسان ظفری، مدیر عامل و صاحب مجهزترین کارخانه لبنیاتی غرب کشور در نهاوند که دستگاه و خط تولید پیشرفته‌ای دارد و گفت: کار من تولید لبنیات است، اما یک خط تولید باظرفیت ۳۰۰هزار لیتر در روز برای تولید الکل سفید و طبی  در اختیار دارم که در صورت لزوم و صدور مجوز می‌توانم با نصف قیمت ، الکل استان‌های غربی کشور را تامین کنم.

همچنین آقای یعقوبی مدیر کارخانه شیمی خودرو که کارش تولید الکل صنعتی است گفت آمادگی تولید ۶۰هزار لیتر الکل طبی را در ۳شیف کاری دارم.

مراد ناصری فرماندار نهاوند هم ضمن اعلام هشدار به مردم نهاوند از آن‌ها خواسته است در منزل بمانند و به مسئولان شهر تذکر داده اگر در این شرایط سخت در کنار مردم نباشند حتما از کار برکنار و توبیخ می‌شوند.

ناصری بیان کرد: کرونا ویروس یک دشمن سرسخت و خارجی میباشد که باید مانند دوران انقلاب و دفاع مقدس در کنار هم باشیم و آن را شکست و از ایران اسلامی دور کنیم.

گزارشگر: علی سهرابی

انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.