گزارش/

زور کرونا چقدر به تجارت جهانی چربید؟ / صادرات ریلی و دریایی ایران همچنان در جریان

ورود ویروسی در ابعاد نانو، به قدری تاثیر گذار بوده است که تجارت کالاها در ابعاد تُن و کیلو را با اختلال رو به رو کرده است!

زور کرونا چقدر به تجارت جهانی چربید؟ / تجارت ریلی و دریایی همچنان در جریانبه گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  تجارت اولین خط لطمه دیده از ورود ویروس کرونا به هر کشوری است، ویروسی که علاوه بر مرگ و میر، بهبودی بیشتری را شامل می شود. 

این اتفاق پیامد‌های مختلفی را در بر داشته است؛ از لغو تور‌های مسافرتی و پرواز‌ها به چین و بسته شدن مراکز اقامتی نظیر هتل‌ها و اماکن تفریحی در تا سقوط ارزش جهانی نفت و همچنین بازار سرمایه. اما ایران این روزها کدام مرزهای خود را با تردد  و کدام را مسدود کرده است؟

چند مرز زمینی ایران مسدود است؟ / تجارت دریایی همچنان طبق روال گذشته

سید روح الله لطیفی سخنگوی گمرک در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، بنادر جنوبی کشور شامل گمرکات استان‌های هرمز گان، بوشهر وسیستان بلوچستان واز جمله بنادر چابهار فعال هستند و روند تجارت کشور در این بنادر بصورت عادی و با همت کارکنان گمرکات مرزی به نحو مطلوبی در حال انجام است. نکته قابل توجه در خصوص گمرکات بندری جنوب کشور این است که علی رغم قرنطینه شدید و تعطیلی در استان خوزستان، گمرک بندر امام خمینی (ره) فعال است و روند عادی تجارت شامل صادرات و واردات در این گمرک در جریان است.

وی افزود: طی ۲۴ ساعت گذشته کالا‌های اساسی گندم و ذرت از گمرک چابهار در حال ترخیص هستند.

سخنگوی گمرک بیان کرد: دربنادر شمالی کشور و در استان گیلان نیز بندر انزلی، بندر کاسپین حسن رود وبندر آستارا در طول مدت تعطیلی بصورت عادی وبا شیفت همکاران گمرکی فعال هستند.  در بندر انزلی از اسفند ماه سال گذشته تا کنون حتی در روز‌های تعطیل به صورت شبانه روزی بخاطر پهلو گیری کشتی‌های حامل کالا‌های اساسی بصورت دو شیفت، همکاران حضور دارند و فعال هستند.

لطیفی تاکید کرد:ضمن آنکه با توجه به شیوع ویروس کرونا تمام اصول بهداشتی وایمنی نیز از سوی کارکنان در حال رعایت است و همچنین برای جلوگیری از هرگونه آسیب احتمالی تا حد امکان همکاران بخش‌های پشتیبانی بصورت آماده بکار و دور کاری در حال انجام وظیفه هستند.

وی افزود: گمرک آستارا در مسیر‌های ریلی، زمینی و دریایی در حال فعالیت است و گمرکات استان مازندران نیز در حال ترخیص کالا‌های اساسی و نهاده‌های تولید هستند به ویژه در گمرک امیرآباد.

سخنگوی گمرک در خصوص مرز‌های زمینی کشور نیز گفت: مرز‌های کشورمان با کشور عراق به جز مرز‌های با اقلیم تا پانزدهم آوریل یعنی بیست وهفتم فروردین ماه همچنان از طرف عراقی بسته خواهد بود؛ بنابراین مرز‌های شلمچه، چذابه، سومار، مهران و خسروی کاملا مسدود هستند.

وی گفت: مرز‌های با اقلیم کردستان مانند پرویز خان، تمرچین وباشماق باز است و صادرات کالا وسوخت از این مرز‌ها به منطقه اقلیم وعراق در حال انجام است.

سخنگوی گمرک بیان کرد: مرز ریلی ایران با ترکیه در گمرک رازی همچنان باز است و تجارت خارجی کشور با ترکیه از این طریق ادامه دارد. مرز بازرگان نیز همچنان تا اطلاع ثانوی مسدود است و راه ارتباطی تجاری طرفین صرفا از طریق مرز ریلی رازی است. همچنین کامیون‌های ترکیه وایرانی از طریق مرز بازرگان به سمت کشور‌های خود مجاز به تردد هستند.

وی تصریح کرد: مرز‌های کشوربا جمهوری خودمختار نخجوان مانند روز‌های گذشته بوده و تغییری در آن ایجاد نشده است ورویه‌های مسافری وترانزیت کالا به طرف گمرک دیل اوجی ترکیه مسدود است.

سخنگوی گمرک گفت:ت مام مرز‌های کشور با ترکمنستان بسته است ومتاسفانه ۱۳۱ واگن بیش از یکماه در مرز اینچه برون متوقف است. عمده کالا‌های این واگن‌ها شامل، سیمان، آهن، پلاستیک، مواد شیمیایی، رنگ، کاشی وتجهیزات پلاستیکی پارکهاست.مرز سرخس تنها مسیر جابجایی کالا به ترکمنستان از طریق ریلی است و فعالیت این مرز در حال حاضر معطوف به مسیر ریلی است و به دلیل توقف طولانی مدت کامیون‌ها در پشت مرز‌های ترکمنستان کامیون‌های ترانزیتی ترکیه‌ای مجبور به بازگشت به کشورشان شدند.

سخنگوی گمرک گفت: گمرک دوغارون در استان خراسان رضوی فعال است وعلی رغم وجود آثار سیل در این منطقه روند تجاری بین ایران وافغانستان در جریان است.

لطیفی بیان کرد:همچنین مرز ماهیرود نیز فعال است وجریان تجارت در این گمرک بصورت عادی در جریان است. در استان سیستان وبلوچستان، گمرک مرزی میلک همچنان باز است وطی ۲۴ ساعت گذشته تعداد ۳۴۱ دستگاه کامیون تردد داشته است ضمن آنکه متاسفانه گمرکات وبازارچه مرزی با کشور پاکستان شامل میرجاوه، کوهک، جالق، ریمدان وپیشین همچنان تعطیل است.

وی گفت :در دو روز گذشته نیز خبری در رسانه‌ها منتشر شده بود که روسیه از امروز ۳۰ مارس مرز‌های خود را به دلیب شیوع کرونا می‌بندد که با بررسی‌های به عمل آمده رویه صادرات به این کشور ادامه دارد و حتی مقامات گمرکی کشور آذربایجان هم در گفت‌وگو با مدیران گمرکی کشورمان در مرز‌های مشترک این خبر را تایید نکرده و اعلام داشتند هیچ نامه‌ای از طریق روسیه به آن‌ها نیز اعلام نشده است و مرز‌ها باز است.


بیشتر بخوانید: حذف چهار صفر از پول، به شرط اولویت قرار گرفتن پیش نیاز‌های آن 


هنوز از وضعیت صادرات ناراضی هستیم

 محمد لاهوتی رئیس کنفدراسیون صادرات در گفت وگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره تاثیر کرونا بر صادرات کشور اظهار کرد: اوایل اسفند نسبت به ۲ هفته گذشته ۳۵ درصد رشد صادرات منفی بوده و نسبت به مدت مشابه سال ۹۷ نیز صادرات ۲۰ درصد کاهش داشته است.

رئیس کنفدراسیون صادرات ادامه داد:کشور در جریان ویروس کرونا قرار گرفته موضوعی که در ابتدا کاملا جدی بوده است چرا که ابن امر باعث شده که بسیاری از مرز‌های زمینی؛ هوایی و ریلی بسته شده است.

لاهوتی بیان کرد: وقفه در صادرات در بعضی کالا‌ها همچون همانند مواد غذایی و خوراکی به کشور عراق موجب می‌شود که این کالا‌ها یا از تاریخ مصرفشان بگذرد و یا مواد غذایی فاسد شود.

رئیس کنفدراسیون صادرات با اشاره به اینکه مرز افغانستان باز شده است افزود: امیدواریم که همه مرز‌های کشور باز شود تا کالا‌ها به توانند صادرات داشته باشد.

لاهوتی با اشاره به اینکه کرونا توانسته تاثیر منفی بر سلامت جامعه داشته باشد اظهار کرد: این امر سبب شده که در این شرایط بخصوص در شب عید، کار برای کسب و کار‌ها با مشکل رو به رو شود.

رئیس کنفدراسیون صادرات در ادامه گفت: به نظر می‌رسد که می‌توان دست به دست هم این شرایط سخت را آسان‌تر کرد که این شرایط را می‌توان با همکاری و تعامل، مدیریت کرد.

لاهوتی در ادامه بیان کرد: از دولت انتظار می‌رود که وعد‌های داده شده را عملیاتی کند؛ به خصوص اصناف، که رسیدگیس و توجه آن را باید در اولویت قرار داد.

رئیس کنفدراسیون صادرات یاداوری کرد: هر چه سریع‌تر باید بسته حمایتی و پرداخت خسارت‌ها تعیین تکلیف شود و به صادرکننده این اطمینان داده شود که دولت در کنار صادرکنندگان قرار دارد همین طور صادرکنندگان نیز باید شرایط حاکمیت را درک کنند تا با یکدیگر این ویروس را از بین ببریم.

ویروس کرونا؛ بر بنگاه های کوچک و متوسط تاثیرگذار است

عباس آرگون عضو اتاق بازرگانی تهران در گفت وگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در این باره گفت: ویروس کرونا؛ به همه بخش‌ها و کشور‌های مخلف به خصوص در صادزات واردات؛ انتقال کالا و نقل و انتقال پول؛ بنگاه‌های کوچک و متوسط تاثیرات بیشتری گرفته است.

عضو اتاق بازرگانی تهران ادامه داد: با محدودیت‌های وارده بر کشور، تامین بر صادرات و واردات با مشکل رو به رو است که این امر می‌تواند بر تولید تاثیرگذار باشد.  تمام تلاش‌ها بر ان است که با همدلی و رفاه اقدامات موثری برای بهبود این روند صورت گیرد که امیدواریم شرایط کنترل به حداقل ممکن برسد.

عضو اتاق بازرگانی تهران در پاسخ به این پرسش بعد از اینکه این شرایط به حالت قبل برگدد آیا روال بازار و صادرات و واردات تغییری خواهد داشت یا خیر؟ افزود: ما باید بدانیم که فقط شیوع ویورس کرونا تاثیر گذار بر این امر نیود چرا که شرایط تحریم؛ نقل و انتقال پول از دیگر عوامل مهم در این امر بوده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۴۵ ۱۴ فروردين ۱۳۹۹
خدا کنه هیچیزصادر نشه چون هرچی که صادر میشه قیمتش از داخل ۱۰ برابر میشه.
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۲:۱۸ ۱۴ فروردين ۱۳۹۹
به خدا هرروز اسکله رجایی هستیم اعصابمون به هم ریخته
آخرین اخبار