باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد؛

پشت پرده افزایش کرایه تاکسی ها قبل از سال جدید چیست؟/ بازی با ارقام در شورای شهر تهران

کرایه تاکسی ها قبل از سال جدید ۱۱ درصد افزایش یافت تا با شروع سال ۹۹ افزایش ۲۵ درصدی بر روی رقم جدید انجام شود.

به گزارش خبرنگارحوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، شهرداری تهران در دویست و چهارمین جلسه شورای شهر تهران که روز سه شنبه بیستم اسفند ماه برگزار شد لایحه‌ای دو فوریتی ارایه کرد که بر اساس آن نرخ کرایه تاکسی در سال ۹۸ به میزان یازده درصد افزایش پیدا کند و اعضای شورای شهر تهران نیز با رای قاطع (۱۵ رای موافق از ۱۵ عضو حاضر) لایحه شهرداری تهران را به تصویب رساند.


بیشتر بخوانید: نرخ کرایه‌های تاکسی تا انتهای سال جاری ۱۱ درصد افزایش یافت 


این افزایش ۱۱ درصدی نرخ کرایه تاکسی در سال جاری در حالی انجام شد که در سال ۹۸ کرایه‌های ناوگان حمل و نقل عمومی به شکل یکپارچه (مترو، تاکسی و اتوبوس) ۲۰ درصد افزایش پیدا کرده بود.

به زبان ساده نرخ کرایه هزار تومانی در سال ۹۸ به هزار و ۲۰۰ تومان افزایش پیدا کرد که در ادامه با مصوبه دیروز شورای شهر تهران ۱۱ درصد به مبلغ کرایه افزوده می‌شود که این رقم به مبلغ هزار و ۳۳۲ تومان رسید و این رقم در مقایسه با نرخ پایه افزایشی بالغ بر ۳۳ درصدی دارد و در عمل افزایش ۲۰ درصدی برای کرایه در سال ۹۸ اعمال نشده است.

حال گمانه زنی‌ها حاکی از آن است که این افزایش ضریب پایه در نرخ کرایه در سال جاری به سال ۹۹ نیز بسط داده شود و شورای شهر تهران با مصوبه دیروز خود ضریب نرخ پایه برای افزایش سقف ۲۵ درصدی نرخ کرایه را در سال ۹۹ افزایش داده است.

محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران در گفت و گو با خبرنگارحوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، در پاسخ به این سوال که چرا در بازه زمانی ده روز مانده به پایان سال جاری لایحه دو فوریتی افزایش ۱۱ درصدی نرخ کرایه در سال مطرح و به تصویب رسید با کنایه گفت: به نظر من این سوال شما سوالی است انحرافی و پس از افزایش نرخ بنزین این اجازه از سوی دولت داده شد تا نرخ کرایه را شهرداری تا سقف ۱۱ درصد افزایش دهد.

رئیس شورای شهر تهران افزود: ما در شورای شهر تهران لایحه دو فوریتی شهرداری برای افزایش ۱۱ درصدی نرخ کرایه تاکسی را به تصویب رساندیم و باید به این نکته اشاره کنم که پیش از ارائه لایحه از سوی شهرداری تهران بخشنامه افزایش قیمت از سوی فرمانداری ابلاغ شده بود.


یشتر بخوانید: طفره هاشمی از شفاف سازی افزایش نرخ کرایه در سال ۹۸ 


محمد علیخانی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در گفت و گو با خبرنگارحوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره افزایش ۱۱ درصدی نرخ کرایه تاکسی در سال جاری گفت: پس از افزایش نرخ بنزین در آبان ماه وزارت کشور افزایش نرخ کرایه ۱۱ درصدی برای کلانشهر‌ها و ۱۴ درصدی برای دیگر شهر‌ها را تایید کرد.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران افزود: در زمان بررسی میزان افزایش نرخ کرایه تاکسی در سال ۹۹ موضوعی مطرح شد مبنی براینکه تکلیف ۱۱ درصد افزایش کرایه در نرخ گذاری چه می‌شود؟ که ما در شورای شهر تهران اعلام کردیم برای قانونی شدن این اقدام باید موضوع در صحن شورای شهر تهران در قالب لایحه مطرح و به تصویب اعضای شورای شهر برسد.

علیخانی با تاکید بر این نکته که تعیین نرخ کرایه در شهر‌ها بر عهده شورای شهر است گفت: افزایش ۱۱ درصدی نرخ کرایه در سال ۹۸ محدود به سال جاری است و ضریب اعمالی برای نرخ گذاری تاکسی در سال آینده افزایش کرایه تا همان سقف ۲۰ درصد است.


بیشتر بخوانید: وزارت کشور کرایه تاکسی را افزایش داد/ ما افزایش را قانونی کردیم 


علیرضا قنادان مدیر عامل سازمان تاکسیرانی شهرداری تهران در گفت و گو با خبرنگارحوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، در تشریح جزئیات افزایش ضریب ۱۱ درصدی برای نرخ کرایه در سال جاری گفت: با افزایش قیمت بنزین دولت به شهرداری این اجازه را داد تا نرخ کرایه را افزایش دهد.

مدیر عامل سازمان تاکسیرانی شهرداری افزود: دولت به شهرداری این اجازه را نداد تا نرخ کرایه را در همان ابتدای سال افزایش دهد و اعلام کرد که در صورت تغییر نرخ بنزین شهرداری لایحه اصلاحی ارائه و ضریب مورد نظر را اعمال کند.

قنادان تصریح کرد: افزایش ضریب ۲۰ درصدی برای نرخ کرایه ناوگان حمل و نقل عمومی زمانی به تصویب شورای شهر تهران رسید که نرخ هر لیتر بنزین در آن زمان هزار تومان بود و هیأت تطبیق فرمانداری تهران در زمان تایید مصوبات شورای شهر تهران برای تعیین نرخ کرایه ناوگان حمل و نقل عمومی اعلام کرد که این قیمت گذاری تنها بر اساس بنزین هر لیتر هزار تومان است و در صورت افزایش نرخ بنزین شهرداری می‌تواند لایحه اصلاحی ارائه کند.

او با اشاره به افزایش نرخ بنزین در آبان ماه گفت: پس از کارشناسی‌های انجام شده در اواسط بهمن ماه نامه‌ای از دولت به دست ما رسید که دولت افزایش یازده درصدی نرخ کرایه تاکسی در سال جاری را به رسمیت شناخت.

قنادان تصریح کرد: ۱۱ درصد افزایش نرخ کرایه تاکسی به نرخ‌های موجود اضافه می‌شود و برای سال آینده نیز تنها افزایش کرایه تا سقف ۲۵ درصد اعمال می‌شود.

مدیر عامل سازمان تاکسیرانی شهرداری افزود: با توجه به این نکته که نرخ کرایه‌ها در سال ۹۹ در تابستان نهایی می‌شود افزایش نرخ کرایه محدود به ۱۰ روز باقیمانده از سال جاری نیست و با توجه به پیش بینی‌های انجام شده مبنی بر تایید این مصوبه در هیأت تطبیق برچسب‌های جدید ناوگان تاکسیرانی نیز چاپ شده و بین آن‌ها توزیع می‌شود.

حال با در کنار هم قرار دادن اظهارات مسئولان می‌توان اینگونه برداشت کرد که افزایش نرخ کرایه ناوگان تاکسیرانی به شکل قطره چکانی در حال انجام است و مصوبات شورای شهر تهران در حوزه نرخ گذاری تاکسی تنها بازی با ارقام است و در عمل مصوبات اجرا نمی‌شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
درد و دل تاکسی
۰۱:۰۶ ۲۹ اسفند ۱۳۹۸
با سلام خدمت هموطنان و مسئولین عزیز
هر ساله درصدی به حقوق همه قشرها اضافه میشه از ابان ماه بنزین ۱۵۰۰ تومان شده یعنی ۵۰۰ تومان گران شده تا الان هیچ افزایشی نداشتیم همه شما ماشین دارین قطعه ۲۰۰ هزار تومانی شده ۱ میلیون تومان هزینه سرویس و نگهداری ماشین چهار برابر شده ،این افزایش ۳۰ درصدی پاسخگوی تورم دستمزد و گرانی بنزین و قطعات نیستش از طرفی مردم هم توانایی پرداخت کرایه های زیادرو ندارن حداقل دولت واسه راننده های تاکسی یه تسهیلاتی اعم از بیمه لاستیک و روغن و قطعات و ... در نظر بگیره من بشخصه ماهی ۵۰۰ تومان فقط از جیبم برای بیمه تامین اجتماعی بصورت ازاد پرداخت میکنم بشخصه قبول دارم افزایش زیاد کرایه وقتی مردم توانایی پرداخت نداشته باشن فایده نداره یه کاری کنید هم مردم اذیت نشن هم ما راننده تاکسی ها
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۶ ۲۱ اسفند ۱۳۹۸
اعضای شورای شهر!!!!؟؟؟؟؟ ضعیف ترین شورای شهر تهران که تا بحال بخاطر دارم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۹ ۲۱ اسفند ۱۳۹۸
بعد از افزایش نرخ بنزین ، اعلام شد قیمت ها افزایش نمی یابد ولی قیمت همه چیز از جمله کریه ها افزایش پیدا کرده بود حالا این هم افزایش مضاعف؟
Iran (Islamic Republic of)
راننده تاکسی
۱۷:۴۰ ۲۱ اسفند ۱۳۹۸
از شما بخاطر انعکاس نظر این حقیر متشکرم.امیدوارم که ریشه ی گرانی ها در این مملکت انشاالله هر چه زودتر کنده شود
Iran (Islamic Republic of)
راننده تاکسی
۱۶:۲۸ ۲۱ اسفند ۱۳۹۸
هیچ کس با گران شدن چیزی موافق نیست، اما باید توجه داشته باشید که در مملکتی که همه چیز تا سه برابر گران شده، افزایش بیست سی درصدی در مورد یک صنف که شغلش آزاد است و همه چیز را دارد تا سه برابر می خرد وبه زور تو این قیمت نگهش داشتند چیز زیادی نیست. اگر مطابق با بقیه ی اجناس و سایر موارد اقتصادی مثل قیمت مسکن و خودرو و لوازم خانگی و پوشاک و گوشت و مرغ وغیره که همه تا سه برابر بالا رفته بخواهیم در نظر بگیریم که حق هم همین بود شما خودتون می بینید که این مقدار افزایش هنوز ظلم به این صنف است، اما به دلایل مختلف حاضر به اعتراف به این موضوع نیستید ودایما به این صنف چون از اقشار ضعیف جامعه است فشار می آورید وزورتان به اصناف قدرتمند نمیرسد .
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۱۴:۲۰ ۲۱ اسفند ۱۳۹۸
پیاز بیست تومان به اینم اعتراض کنید ملت همیشه نگران کرایه تاکسی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۶ ۲۱ اسفند ۱۳۹۸
حالاموقع گران کردن نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۶ ۲۱ اسفند ۱۳۹۸
لطفا پیگیری کنید سربازهای اعزامی بعد از عید معاف بشن تا انشااللاه هم باعث شادی جوانان، خانواده هایشان و مردم شریف ایران شود و هم باعث نزول خیر و برکت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۶ ۲۱ اسفند ۱۳۹۸
به فکرشون باشید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۷ ۲۲ اسفند ۱۳۹۸
یارانه من رو هم زیاد کنین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۵ ۲۱ اسفند ۱۳۹۸
پرتقال آبگیری کیلویی سه هزارتومان شده کیلویی پنج هزار وپانصد تومان وگوشت گوسفندی هم شده کیلویی یکصد وشصت هزار تومان پیاز خوب کیلویی دوازده هزار تومان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۴ ۲۱ اسفند ۱۳۹۸
پرتقال بندرعباس کیلو ۱۰ تومنه تو کجا ۵۵۰۰ میخری؟
United States of America
ناشناس
۱۵:۴۳ ۲۱ اسفند ۱۳۹۸
گوشت گوسفندی نخور
Iran (Islamic Republic of)
ساسان
۱۲:۵۶ ۲۱ اسفند ۱۳۹۸
تدبیر و امید این بود که ازش اینهمه دم میزدید؟!؟!؟!؟
Iran (Islamic Republic of)
ساسان
۱۲:۵۴ ۲۱ اسفند ۱۳۹۸
شما نماینده مردم نیستید فقط دنبال سهم خودتون از افزایش کرایه ها هستید... ننگ بر شما... جالب‌تر از این چرا به راحتی این افزایش قیمت‌ها خیلی راحت ورود تصویب می‌شود؟!؟!؟
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا
۱۷:۳۲ ۲۱ اسفند ۱۳۹۸
داداش همه چی گرون شده ما حق نداریم نون و پنیر بخریم
Iran (Islamic Republic of)
علی رضا قربانزاده
۱۱:۵۰ ۲۱ اسفند ۱۳۹۸
دولت گرانقدر بنزین رو سه برابر کردی ، پس الان بهتر نیست که بجای گرون کردن کرایه تاکسی به راننده ها سالی یه تعداد لاستیک یا بیمه رایگان بدی ولی کرایه رو گرون نکنی .
خواهشاً جلوی دست کجی ها رو بگیرید که مردم رو بدبخت کردید . اگه پولهایی که یه عده دارن به ناحق میخورن رو جلوشو بگیرید بخدا همه چی درست میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۵ ۲۱ اسفند ۱۳۹۸
فشار بر همه وارده اگه بخوان به تاکسی چیزی مفتی بدن همه میخوان، کرایه هارو کاهش بدید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۲ ۲۱ اسفند ۱۳۹۸
تصمیم گیرندگان افزایش کرایه ها قبل از سال به مردم خیانت بدتر ار کرونا کردندخداوند خیرشان ندهد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۸ ۲۱ اسفند ۱۳۹۸
گرانی گرانی گرانی، مردم درهرحالی باسند، حتی درحال مرگ، بازهم ستاد گرانی وظیفه ی خود راباقدرت تمام انجام میدا!!؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۶ ۲۱ اسفند ۱۳۹۸
راست میگه هر اداره ای میریم کار داریم میگن جلسه به خاطر کرونا تشکیل نمیشه از اینجا برین، چطور جلسه شما تشکیل شد؟
Iran (Islamic Republic of)
متین
۰۹:۲۱ ۲۱ اسفند ۱۳۹۸
گرانیها دوباره شروع شد علی برکت الله
آخرین اخبار