باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد؛

آموزش آنلاین در آشپزخانه/ وقتی که کرونا یخچال را وایت برد می‌کند

شاید این روزها کرونا مجالی برای بسیاری از کارها نگذاشته اما هستند معلمانی که از وسایل منزل برای عقب نماندن دانش آموزان خود استفاده می کنند.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، حدود ٢ ماه پیش بود که شیوع ویروسی جدید به نام کرونا در چین، صدر اخبار جهان قرار گرفت. سرعت شیوع این ویروس آن چنان بالا بود که پس از گذشت یک ماه، تعداد مبتلایان در چین به بیش از ۵۰ هزار نفر رسید و پس از آن هر روز بر تعداد کشور‌های دارای افراد مبتلا به کرونا افزایش یافت. این ویروس سرانجام به ایران نیز رسید و در تاریخ یک بهمن سال ٩٨ خورشیدی موارد ابتلا به کرونا در کشور اطلاع رسانی شد.

آموزش آنلاین در آشپزخانه/وقتی که کرونا یخچال را وایت برد می‌کند

بعد از اعلام موارد مبتلا به کرونا در ایران از سوی وزارت بهداشت، تعداد مبتلایان و جان باختگان هر روز افزایش یافت. کرونا بسیار آرام آرام به سرتاسر کشور رسید و به تبع آن نیز ترس از ابتلا به این ویروس در میان مردم بیشتر شد. بسیاری از خانواده‌ها به صورت خودجوش دانش آموزان خود را به مدرسه نمی‌فرستادند و دانشجویان نیز سر کلاس‌های درس حاضر نمی‌شدند. پس از آن کلیه مدارس و دانشگاه‌های کشور تا پایان سال تعطیل شدند.

آموزش آنلاین در آشپزخانه/وقتی که کرونا یخچال را وایت برد می‌کند

ماجرا به همین جا ختم نمی‌شود؛ حالا مسئله اصلی عقب ماندن دانش آموزان و دانشجویان از درس‌ها است. در حالی که امتحانات پایان سال تحصیلی معمولا در خردادماه برگزار می‌شوند و باید تا آن زمان معلمان، آموزش کتاب‌های درسی را به پایان برسانند، اما ممکن است این امر تحقق نیابد، به همین منظور نیز آموزش کتاب‌های درسی از تلویزیون در حال انجام است.

آموزش آنلاین در آشپزخانه/وقتی که کرونا یخچال را وایت برد می‌کند

اما یک معلم خوزستانی، ساکن شهرستان حمیدیه پس از آنکه به دلیل شیوع ویروس کرونا خانه نشین شد، تصمیم گرفت برای حفظ امنیت خود، خانواده و جامعه از منزل بیرون نرود، تدریس به دانش آموزان را نیز کنار نگذاشت. مقنعه به سر کرده و لباس معلمی را به تن، یخچال را وایت برد و ماژیک به دست گرفته تا نشان دهد هر چند که کرونا وضعیت را غیرعادی کرده، اما زندگی باید ادامه داشته باشد و مدرسه تعطیل نیست. به سراغ این معلم شهرستان حمیدیه رفته ایم تا از انگیزه او برای این کار شنیده و کمی از زندگی خود بگوید.

آموزش آنلاین در آشپزخانه/وقتی که کرونا یخچال را وایت برد می‌کند

معصومه عنصری معلم خوزستانی که نه تنها دانش آموزان خود را از راه دور آموزش می‌دهد، بلکه همکلاسی‌های فرزند پسر خود را نیز اینترنتی تدریس می‌کند، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، گفت: در حد امکان از توان خود برای درس دادن از طریق تلفن همراه استفاده می‌کنم. ممکن است والدین یک خانواده سواد لازم را برای آموزش فرزند خود نداشته باشند یا اساس شروع یک درس را ندانند، که در نتیجه من به صورت درس ورزی و آنلاین به آنان آموزش می‌دهم.

او با بیان اینکه دانش آموزان پایه سوم دوره ابتدایی را درس می‌دهم،اما فرزندم کلاس اول است، افزود: من ۱۰ سال سابقه تدریس کلاس اول را دارم و در همان زمان نیز به دلیل ایجاد انگیزه در دانش آموزان و تنوع در نحوه آموزش به عنوان معلم نمونه معرفی شدم.

آموزش آنلاین در آشپزخانه/وقتی که کرونا یخچال را وایت برد می‌کند

آموزش آنلاین روی یخچال 

عنصری در ادامه بیان کرد: سابقه من در آموزش ۱۳ سال است که ٨ سال مربی بودم و ۵ سال به عنوان معلم حق التدریس کار کردم. بعد از به وجود آمدن بحران شیوع کرونا علاقه داشتم همچنان با «بچه ها» ارتباط خود را حفظ کنم تا میان آموزش فاصله ایجاد نگردد و تدریس قطع نشود. اما از آنجایی که ممکن نبود تا تخته سفید بیاوریم یا اداره آموزش و پرورش در اختیار ما بگذارد. گفتم روی یخچال می‌نویسم و تدریس را به صورت آنلاین ادامه می‌دهم تا بچه‌ها از درس خود عقب نمانند.

این معلم خوزستانی با اشاره به شرایط نامطلوب معلمان حق التدریس اظهار داشت: شرایط این معلم‌ها نسبت به کوشش هایشان خوب نیست و می‌توان گفت که «مظلوم» واقع می‌شوند. تابستان‌ها حقوق نداریم، تعطیلات از حقوق مان کسر می‌شود، بیمه به موقع واریز نمی‌شود و «وضعیت ما درک نمی‌شود که از مسئولین تقاضا داریم برای این شیوه راه چاره‌ای بیندیشند.»

معصومه عنصری با بیان این مسئله که ما باید به صورت «جهادی» کار کنیم اظهار داشت: می‌توان با الگوگیری از ٨ سال دفاع مقدس راه شهیدان و رزمندگان را ادامه داد. زمانی جهاد، جنگ در میدان بود و حالا وقت «جهاد دانش» است. امیدوارم از این طریق بتوان از شیوع بیشتر این بیماری جلوگیری کرد و جبرانی باشد برای شهدا که در راه اسلام جان خود را فدا کردند.

او این کار را «وظیفه» خود خواند و اذعان داشت: در کلاس درس بیشتر روز‌ها دانش آموزان من را با نام «مادر» صدا می‌کنند. اکنون نیز دلم برای آنها تنگ شده است هر چند این مدت هم از راه تصویری با آنان در ارتباط هستم، اما امیدوارم که هر چه سریع‌تر از این برهه عبور کرده و دوباره بتوانم آنان را ببینم. تمام توان خود را به کار می‌برم تا مبادا به درس و آموزش آنان لطمه‌ای وارد شود.

آموزش آنلاین در آشپزخانه/وقتی که کرونا یخچال را وایت برد می‌کند

آموزش مجازی سخت است، اما کمک می کنیم

همسر این معلم خوزستانی با ذکر این نکته که خانمش پس از این اتفاق اقدام به آموزش دانش آموزان از طریق تلفن همراه کرده تا از درس و مشق خود عقب نیفتند، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، گفت: وزارت خانه نیز ابلاغ کرده بود که معلمان به صورت آنلاین تدریس کنند و این در حالی است که کار آنها نیز تدریس در خانه نیست و امکانات نیز برای ما مهیا نبود؛ اما همسرم از یخچال خانه برای آموزش مطالب به دانش آموزان استفاده کرد که خانواده‌ها به آموزش و پرورش حمیدیه این مسئله را اطلاع دادند وآنها نیز پس از آن از ما تشکر کردند.

آموزش آنلاین در آشپزخانه/وقتی که کرونا یخچال را وایت برد می‌کند

او با بیان اینکه باید در خانه بمانیم تا هم برای خود و دیگران اتفاقی رخ ندهد، تا جایی که اعلام شود شرایط عادی است و می‌توان به زندگی سابق بازگشت، افزود: برای ما سخت است که در خانه آنلاین تدریس کند. من باید بچه‌ها را بگیرم که سر و صدا نکنند تا دانش آموزان پشت تصویر، صدا را واضح بشنوند هر چند این کار وظیفه اوست که بچه‌ها از درس عقب نمانده و ما هم کمک می‌کنیم که این کار به خوب پیش برود.

معلمان دست به کار شوند

هم اکنون افراد مبتلا به کرونا در ایران از ٨ هزار نفر عبور کرده، هر چند یک سوم این آمار بهبود یافته اند. اما کرونا ضربه خود را به جان و مال مردم جهان زده است ولی تلاش می کنیم تا با به کارگیری اقدامات نوین و متنوع توسط آموزش و پرورش و همچنین وجدان کاری معلمان، دانش آموزان از تحصیل و علم جا نمانند.

گزارش از ساسان ناصری زاده

انتهای پیام/ن

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.