در خانه بمانیم؛

دورهمی های نوروزی در دنیای دیجیتال/ چگونه با وجود ویروس کرونا دلخوشی را به خانه بیاوریم؟

بهار سال ۹۹ از راه رسید، باید در خانه بمانیم و به ناچار فرصت‌های دید و بازدید خانوادگی و دورهمی‌های نوروز را به دنیای مجازی پیوند بزنیم.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از البرز، دیدار‌های نوروز با ورود اسلام به ایران رنگ و بوی یک نصیحت دینی به نام صله رحم گرفت و بزرگان دین ما ضمن تایید عید نوروز ،سفارش بیشتری به دیدار‌های یکدیگر به ویژه اقوام و خویشاوندان کردند.

عید سال ۹۹، با ورود یک میهمان ناخوانده، مخوف، بسیار کوچک، اما با تبعات بسیار بزرگ همراه شده است، کوید ۱۹ از خانواده‌ کرونا ویروس‌ها اسفندماه خود را به ایرانیان نشان داد و با سرعتی باور نکردنی بسیاری از هموطنان را مبتلا کرد.

در این بین وزارت بهداشت نیز از مردم خواسته تا در منزل بمانند و مردم در دوراهی قرنطینه‌ خانگی و دید و بازدید‌های عید روبه رو هستند؛ آنطور که کرونا پیش می رود بعید است که بهارمان را بتوانیم با دید و بازدید‌های حضوری انجام دهیم، به یقین چشم هارا باید شست و جور دیگری باید دید.

به همین دلیل می‌توان با کمی خلاقیت، آئین جمع شدن خانواده‌ها کنار هم را کمی متفاوت‌تر از قبل با چاشنی دنیای مجازی پیوند زد و یک قرار ملی و وطنی گذاشت تا عید امسال دید و بازدید نرویم و آن را به بعد از شکست کرونا موکول کنیم.

 

دورهمی های نوروزی در دنیای دیجیتال/ چگونه با وجود ویروس کرونا دلخوشی را به خانه بیاوریم؟

 

دورهمی‌های خانوادگی در عید نوروز با چاشنی مجازی

محمد احسان خرامید، معاون فضای مجازی صداوسیمای البرز در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از البرز، در خصوص استفاده از فضای مجازی و پیوند زدن آن به دورهمی‌های اینترنتی گفت:یکی از نکاتی که معمولاً در دین ما خیلی به آن اشاره شده و تاکید دین مبین اسلام است، انجام صله رحم  و دید وبازدیدهاست اما همان دین اسلام به ما سفارش« النظافته من الایمان» کرده تا از موضع خطر دوری کنیم.

خرامید می گوید:حالا که  دید و بازدید به روش سنتی  به صلاح  سلامتی مهمان و میزبان نیست،پس در شرایط کنونی از ارتباط غیرمستقیم توسط برنامه‌های مجازی می توان استفاده کرد و  به صورت صوتی و تصویری با هم دیگر ارتباط برقرار کنیم.

شاهنامه خوانی و تفال به حافظ و قصه گویی

این کارشناس رسانه می گوید:این روز‌ها می‌توان با استفاده از چند اپلیکیشن مختلف امکان تماس تصویری با چند نفر را برقرار کرد و سنت پسندیده شاهنامه خوانی که از سنت‌های دیرین در کشور ما است را پاس داشت.

خرامید از فرصت پیش آمده با توجه به شیوع کرونا گفت:می توان در منزل ماند و چای نوشید و با جان ودل گوش به صدای خوش شاهنامه خوان و روایت‌های حماسی و تلخ و شیرین قهرمانان شاهنامه سپرد.

دورهمی های نوروزی در دنیای دیجیتال/ چگونه با وجود ویروس کرونا دلخوشی را به خانه بیاوریم؟

 

هدیه و شادباش مجازی

معاون فضای مجازی صداوسیمای البرز در خصوص عیدی دادن مجازی هم می‌گوید: این روزها، ارسال کارت پستال‌های دم عید هم متفاوت‌تر شده، البته جای شکر دارد که استفاده از دنیای مجازی موجب شده درمصرف کاغذ کمی صرفه جویی داشته باشیم و به این ترتیب کمتر درخت قطع می‌کنیم تا لحظات شاد امروز را با تلخ کردن کام آیندگان عوض نکنیم.

 

دورهمی های نوروزی در دنیای دیجیتال/ چگونه با وجود ویروس کرونا دلخوشی را به خانه بیاوریم؟

 

او می‌گوید:از کارت‌های شادباش نوروز که بگذریم، خرید عیدی هم با فناوری آمیخته شده، خیلی از افراد برای سفارش عیدی به فروشگاه‌های آنلاین سر می‌زنند و کادو‌های عید خودشان را تهیه می‌کنند، به عنوان مثال اگر بخواهید یک کتاب به کسی عیدی دهید، می‌توانید از نسخه مجازی آن بهره ببرید یا کالایی را به منزل شخصی یا دفتر کار آن شخص ارسال کنید.

خرامید می گوید:به هرحال سنت خوب هدیه دادن شب عید حفظ شده و راه و رسم جدید صرفه جویی در وقت و همچنین سلامتی شما را نیز با توجه به شیوع ویروس کرونا به ارمغان آورده است.


تسهیل فضای مجازی در برقراری ارتباط

حمید حاتمی، کارشناس رسانه هم در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از البرز، در مورد ارتباط فضای مجازی گفت: یکی از راه‌های برقراری ارتباط و دورهم بودن استفاده از اپلیکیشن‌های تماس تصویری است.

حاتمی می گوید:با اپلیکیشن‌های موبایلی می‌توان با برقراری تماس تصویری با بزرگ‌تر‌ها لحظه سال تحویل را به اشتراک گذاشت و به صورت برخط در تماس تصویری بود.

حمید حاتمی در ادامه می گوید: خوشبختانه فضای مجازی و رسانه‌های اجتماعی، برقراری ارتباط در عصر کنونی را بسیار تسهیل کرده‌اند و باید توجه داشت که استفاده از این ابزار‌های ارتباطی، ملزومات خاص خود را دارد و استفاده کننده‌ها باید به حواشی آن توجه کنند؛ یکی از موانع در این زمینه می‌تواند عدم تسلط بزرگان خانواده به این ابزار‌های نوین باشد که در این زمینه تماس تلفنی همیشه کارساز خواهد بود.

 

دورهمی های نوروزی در دنیای دیجیتال/ چگونه با وجود ویروس کرونا دلخوشی را به خانه بیاوریم؟

 

بازی‌های اینترنتی چند نفره، در دنیای تکنولوژی

حمید حاتمی که دکترای علوم ارتباطات دارد در خصوص بازی های اینترنتی نیز می گوید: تعطیلات عید ممکن است باعث کسالت و خستگی بشود و بازی‌های آنلاین گروهی می‌تواند این کسالت را کاهش دهد، در واقع هدف از تعطیلات در کنار هم بودن و داشتن تفریح و سرگرمی گروهی است که با شرایط موجود می‌تواند کمک کننده باشد.

دورهمی های نوروزی در دنیای دیجیتال/ چگونه با وجود ویروس کرونا دلخوشی را به خانه بیاوریم؟


او می گوید: اما باید با دقت بازی‌هایی را انتخاب کرد که آموزنده و مفید هم باشد، تعیین جایزه برای برنده و برگزاری لیگ‌های خانوادگی می‌تواند به جذابیت این بازی‌ها کمک کند.

به نظر می رسد با شرایط پیش آمده اکنون اینترنت،فرصت و بستری  است تا در سریعترین زمان از حال یکدیگر و از اخبار دنیا با خبر شویم ، قهر و کدورت را تبدیل به آشتی کنیم و از لحظه های با هم بودن در کنار هم  استفاده کنیم ،یادمان باشد  اینترنت مانند  چاقوی دو لبه است در این سیر فضای مجازی  نوروزی اسیر شایعات نشویم و بیم و نا امیدی را به خانه هایمان راه ندهیم.

انتهای پیام.م/ ا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.