این روز‌ها بخشنامه دولت مبنی بر استرداد هزینه بلیت‌ها به مسافران، آژانس‌های مسافرتی را به دردسر انداخته است.

به گزارش خبرنگار حوزه میراث و گردشگری  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، با شیوع ویروس کرونا این روز‌ها هر ارگان و سازمانی و یا به طور کلی هر انسانی با مشکلات ناشی از آن دست و پنجه نرم می‌کند. مشکلاتی که شاید هیچ وقت کسی فکرش را هم نمی‌کرد. 

یکی از بخش‌ها که با مشکلات بیشتری مواجه شده، دفاتر خدمات گردشگری، آژانس‌های هواپیمایی و ریلی هستند که اخیراً بخشنامه‌ای برای استرداد مبلغ بلیت‌های مسافران برای آنها ارسال شده است.

با نگاهی به آخرین بخشنامه دولت در این زمینه، متوجه خواهیم شد که همه مسائل به صورت کامل در نظر گرفته نشده و ساز و کار اندیشیده شده منجر به بروز اختلافات زیادی بین مردم و آژانس‌های مسافرتی شده است.

مطابق این بخشنامه همه مسافران داخلی و خارجی می‌توانند تمام مبالغ پرداختی خود را در صورت کنسلی از آژانس‌ها دریافت کنند. مشکلی که در این مورد وجود دارد این است که آژانس‌ها براساس قراردادی که با مسافر دارند، مبالغی را برای ویزا و شرایط اقامت به کارگزار خارجی واگذار کرده‌اند. حال در این موقعیت یک شخص خارجی به قرارداد داخلی آژانس‌های مسافرتی برای بازگرداندن هزینه به مسافران اعتنا نمی‌کند.

از طرفی تمام مسافران شاکی هستند و می‌خواهند تمام مبالغشان را دریافت کنند، اما نه بودجه بخش خصوصی برای این پرداخت کفایت می‌کند و نه حمایتی از جانب دولت صورت می‌گیرد. در این زمینه با دو تن از فعالان این عرصه گفت و گو کردیم:

بخش خصوصی به علت کمبود بودجه تحت فشار است

محمد میرانی مشاور کمیسیون گردشگری و خدمات وابسته اتاق بازرگانی، در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه میراث و گردشگری  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: دولت برای ارسال این بخشنامه باید مکانیزم‌هایی را برای مسافران و آژانس‌ها در نظر می‌گرفت تا هیچکدام دچار ضرر نشوند. در حال حاضر بخش خصوصی زیر فشار زیادی قرار گرفته و علاوه بر اینکه بودجه کافی برای پرداخت این مبالغ به مسافران را ندارد، روزانه با مشکلانی از سوی مسافران مواجه می‌شود.

او بیان کرد: به طور کلی این موضوع با چالش‌های بسیاری همراه است که امیدواریم هرچه زودتر با تدبیر و چاره‌اندیشی درست از طریق ارگان‌های مربوط رفع شود. در انعقاد قرارداد میان مسافران و شرکت‌ها شرایط بحرانی و غیرقابل پیش بینی قید شده است که برای پرداخت هزینه دچار مشکل نشوند. به همین دلیل دولت در این زمینه نباید از جزئی‌ترین مسائل غافل باشد؛ چراکه هر دو طرف ماجرا - هم شرکت‌ها و هم مسافران - مردم هستند.

درخواست کمک از وزیر راه وشهرسازی و قوه قضائیه

حرمت الله رفیعی رئیس انجمن صنفی دفاتر مسافرتی ایران حوزه میراث و گردشگری  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، نیز بیان کرد: این روز‌ها بسیار تاکید کردم که برای رفع مشکل پرداخت هزینه بلیت ها به مسافران، نیازمند کمک مقام مسئول بالا دست هستیم؛ چراکه پرداخت این مبالغ از دسترس آژانس‌ها خارج است. به همین دلیل نامه‌ای به وزیر راه و شهرسازی و قوه قضائیه نوشتم و از آنها خواستم هرچه زودتر در این مسئله ورود کند تا بتوانیم به کمک هم این مشکل را رفع کنیم.

 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار