توانمندی‌های تخصصی اقتصاد دیجیتال به دانشگاه‌ها می‌رسد

برنامه ترویجی اقتصاد دیجیتال در سطح دانشگاه‌ها از طریق برگزاری رویداد‌های مختلف، ایجاد شتاب‌دهنده‌های تلنت و توسعه اشتغال محقق می‌شود.

به گزارش خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، اقتصاد دیجیتال به یک اقتصاد مبتنی بر تکنولوژی‌های محاسبات دیجیتال اشاره دارد. همچنین این مفهوم به عنوان «انجام دادن فعالیت‌های اقتصادی از طریق بازار‌هایی مبتنی بر اینترنت و شبکه گسترده جهانی» در نظر گرفته شده است. اقتصاد دیجیتال نیز گاهی اوقات به نام اینترنت اقتصاد، اقتصاد جدید یا اقتصاد وب شناخته می‌شود. به‌طور فزاینده، «اقتصاد دیجیتال» با اقتصاد سنتی درهم آمیخته‌است و مشخص شدن آن سخت است.

اقتصاد دیجیتالی مفهومی نیست که یکباره خلق شده باشد، بلکه در یک روند تکاملی در ساختار اقتصاد شکل گرفته‌است. مروری کوتاه بر مفاهیم مزیت مطلق، مزیت نسبی و مزیت رقابتی که تمامی در راستای استقرار تخصصی شدن، تقسیم کار و مبادله در جوامع ارائه شده‌اند، به درک دلایل ظهور اقتصاد دیجیتال و چگونگی سمت و سوی آن کمک می‌کند.

مزیت مطلق، مزیت نسبی و مزیت رقابتی، مراحلی هستند که در فرایند تاریخی جوامع منتهی به پیدایش اقتصاد دیجیتالی در عصر حاضر شده‌اند. نکته اساسی و کلیدی که باید در نظر داشت این می‌باشد که تمامی این نظریه‌ها در مورد تجارت بین‌الملل مطرح شدند و سپس به سایر بخش‌های اقتصاد نیز تسری پیدا کردند. به بیان دیگر تأکید بر این دارم که اقتصاد دیجیتال نیز با زیربنای تسهیل و اخذ منافع بیشتر از مبادلات و تجارت در بعد ملی و بین‌المللی شکل گرفته‌است.


بیشتر بخوانید:  روشی برای ساخت الیاف رسانا و مستحکم با نانولوله‌های کربنی


اقتصادی که روز‌های اوج خود را در دنیا سپری می‌کند نیازمند ایجاد زیرساخت‌هایی است که بتواند ادامه حیات دهد و جانشین خوبی برای اقتصاد سنتی دنیا شود. ایران هم از کشور‌هایی است که به سمت بازار اقتصاد دیجیتال حرکت کرده است و برای توسعه‌یافتگی خود به ایجاد زیرساخت‌های ملی و بین‌المللی نیاز دارد.

روزی‌که اقتصاد دیجیتال در دنیا پا گرفت، خیلی از کشور‌ها الفبای آن را هم نمی‌دانستند؛ اما این اقتصاد پرشتاب بدون توجه به سنت‌ها و محاسبات کهن قدیمی، راه خود را با شتابی دو چندان پیش گرفت و همه‌گیر شد. همه‌گیری که به ایران هم سرایت کرد و چند سالی است میهمان ناخوانده اقتصاد نفتی کشورمان شده است.

آمدن هر مفهوم جدید و نوینی در دنیای امروز را به فال نیک می‌گیریم؛ اما برای ماندگاری این مفاهیم جدید نیاز داریم که زیرساخت‌ها و ظرفیت‌های توسعه آن را هم فراهم کنیم. این اقتصاد نوین هم با ورود خود به کشور نیاز‌هایی را به وجود آورد که تنها با تلاش بازیگران این عرصه پاسخ داده می‌شود.

تربیت نیروی متخصص و توانمند برای پیشبرد اهداف اقتصاد دیجیتال در کشور، یکی از این نیاز‌های مهم است که در ستاد توسعه فناوری‌های اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به عنوان یکی از اولویت‌های کاری ستاد پیگیری می‌شود.

توانمندسازی که قرار است در سطح دانشگاه‌ها و میان دانشجویان و اساتید این حوزه صورت گیرد. در این برنامه مقرر شده است برنامه ترویجی اقتصاد دیجیتال در سطح دانشگاه‌ها از طریق برگزاری رویداد‌های مختلف، ایجاد شتاب‌دهنده‌های تلنت و توسعه اشتغال محقق شود.

متنوع‌سازی زیست‌بوم اقتصاد دیجیتال از نظر بازیگران و استارتاپ‌های مرتبط با حوزه‌های مساله‌محور و فناوری محور هم در این برنامه مدنظر قرار خواهد گرفت.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار