ساخت سیگار الکترونیکی مجهز به هوش مصنوعی

یک شرکت تولیدکننده سیگار‌های الکترونیکی، به دنبال استفاده از فناوری‌ نوظهور هوش مصنوعی برای کمک به ترک سیگار است.

به گزارش خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، یکی از معضلات قدیمی و به ظاهر حل‌نشدنی بشر، مصرف سیگار و دخانیات از سوی بسیاری از مردم است. امروزه بالغ بر ۱۰۰ میلیون نفر در سراسر جهان، به کسب‌وکار در این صنعت مشغول بوده و برآورد می‌شود که گردش مالی سیگار، در حدود ۳۳۰ میلیارد دلار در سال است. در این میان، عوارض کشیدن سیگار، نه تنها مصرف‌کنندگان که اطرافیان آن‌ها را هم درگیر خود می‌کند. بنا بر گزارش سازمان بهداشت جهانی، سالانه هشت میلیون نفر بر اثر مصرف سیگار فوت می‌کنند، در حالی‌که بسیاری از آن‌ها، خودشان هیچ‌گاه سیگار نکشیده‌اند.

یک شرکت تولیدکننده سیگار‌های الکترونیکی، به دنبال استفاده از فناوری‌های نوظهور برای کمک به ترک سیگار است. بنا بر پتنت جدید به ثبت رسیده توسط شرکت «جوول» (Juul)، دستگاه ابداعی مجهز به فناوری هوش مصنوعی بوده و با محدود کردن مصرف روزانه نیکوتین، به کاربران کمک می‌کند تا به تدریج اقدام به ترک سیگار کنند.

 بسیاری از شرکت‌های فناور، در تلاش برای یافتن راهی کارآمد جهت ترک سیگار هستند. «جوول»، یکی از این شرکت‌ها است که با تولید و عرضه سیگار‌های الکترونیکی، به مصرف‌کنندگان سیگار کمک می‌کند تا عوارض بهداشتی مصرف نیکوتین را به حداقل برسانند. این شرکت، در آخرین نوآوری خود، استفاده از هوش مصنوعی برای کاهش تدریجی نیکوتین مصرفی را در دستور کار خود قرار داده است. درخواست جدید این شرکت که در اواخر ژوئن ۲۰۱۹ در دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا به ثبت رسیده و به تازگی با شماره «US۲۰۱۹۰۳۸۷۷۹۶» انتشار یافته است، دستگاهی منحصربه‌فرد را توصیف می‌کند.


بیشتر بخوانید: تصاویری زیبا و منحصربه فرد از مجسمه باستانی ابوالهول مصری درطول قرن ها


دستگاه ابداعی «جوول»، قادر به جایگزینی نیکوتین با یک محصول مشابه و غیر نیکوتینی مانند اسید سیتریک است. در این سیگار الکترونیکی، یک کنترل‌کننده نیکوتین تعبیه شده که با استفاده از یادگیری ماشین (تعداد پک‌هایی که کاربر به سیگار می‌زند و میزان فعالیت بخارساز (Vaporizer) سیگار)، توانایی تنظیم میزان تحویل نیکوتین را دارد. فناوری یاد شده، به منظور نظارت بر رفتار کاربر در استفاده از نیکوتین و میزان تمایل وی، از یادگیری ماشین استفاده کرده و با کاهش تدریجی نیکوتین و جایگزینی آن با اسید سیتریک (به نحوی‌که مصرف‌کننده با چالش جدی مواجه نشود)، ترک سیگار میسر می‌کند.

گفتنی است که دستگاه پیشنهادی، توانایی اتصال به تلفن همراه هوشمند را داشته و از این طریق، تعیین می‌کند که چند مرتبه از سیگار استفاده شده و هر بار، چه میزان نیکوتین توسط فرد استعمال شده است. بر این اساس، با استفاده از الگوریتم یادگیری ماشین، تعیین می‌گردد که چگونه و در چه زمانی، می‌توان محصول غیر نیکوتینی را جایگزین کرده و اعتیاد به مواد شیمیایی را از بین برد.

شرکت «جوول»، پس از ثبت اختراع و سایر اقدامات محافظتی از نوآوری خود، بازاریابی محصول را با تمرکز بر نوجوانان آغاز کرده و با انتقاداتی نیز مواجه شده است. برای مثال، دادستان کل نیویورک، با تأکید بر این‌که تبلیغات این شرکت فریبنده بوده و خطرات سلامتی و بهداشتی سیگار را کمرنگ جلوه می‌دهد، خبر از شکایت رسمی مدعی‌العموم علیه آن داده است.

وی در این خصوص اظهار کرده است: «تبلیغات فریبنده این شرکت، بحرانی جدی در بهداشت عمومی به همراه داشته، به‌طوری‌که بسیاری از جوانان نیویورکی و سرتاسر کشور، به محصولاتش معتاد شده‌اند». جالب است که سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA)، اخیراً دستور به جمع‌آوری کارتریج‌های سیگار الکترونیکی طعم‌دار داده که بیشتر مورد علاقه نوجوانان است. باید دید که با این هجمه‌های انتقادی، سرانجام این نوآوری منحصربه‌فرد چه خواهد شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار