در کویر سه قلعه به میهمانی ستارگان بروید

منطقه سه قلعه دارای ابر ناکی بسیار کم و در نتیجه تعداد شب‌هایی با آسمان صاف در حدی بسیار فراتر از نیاز متعارف ستاره شناسان آماتور دارد.

در کویر سه قلعه به میهمانی ستارگان برویدبه گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، کویر سه قلعه می‌تواند جاذبه‌ای دیدنی و منحصر در منطقه باشد علاوه بر این وجود آثار متعدد تاریخی در شهر سه قلعه و همچنین بیابان‌های اطراف سه قلعه که عمدتاً رباط و کاروانسرا است بر قابلیت کویر سه قلعه افزوده است که همه ساله تور‌های پیاده روی و کویرنوردی به مقصد این نقطه از استان صورت می‌گیرد.

شهرستان سرایان در شمال غربی استان خراسان جنوبی و در فاصله ۱۶۰ کیلومتری مرکز استان (بیرجند) قرار گرفته و دارای وسعتی بالغ بر ۹۳۳۴ کیلومتر مربع می‌باشد و دارای سه مرکز شهری سرایان، سه قلعه و آیسک با شهرداری‌های فعال است.

شرایط منحصر به فرد شهرستان سرایان از نقطه نظر تنوع آب و هوایی و موقعیت جغرافیایی خاص که از مناطق کوهستانی و سرسبز با آب و هوای خنک گرفته تا ریگزار‌ها و تپه‌های ماسه‌ای در دل کویر سه قلعه، این شهرستان را به یکی از نقاط دیدنی و گردشگر پذیر استان خراسان جنوبی مبدل ساخته است.

کویر سه قلعه می‌تواند جاذبه‌ای دیدنی و منحصر در منطقه باشد. علاوه بر این وجود آثار متعدد تاریخی در شهر سه قلعه و همچنین بیابان‌های اطراف سه قلعه که عمدتاً رباط و کاروانسرا است بر قابلیت کویر سه قلعه افزوده است که همه ساله تور‌های پیاده روی و کویرنوردی به مقصد این نقطه از استان صورت می‌گیرد که در صورت توجه و تخصیص اعتبارات مورد نیاز می‌تواند کمک شایانی به جذب گردشگر و حل مشکل اشتغال و بیکاری جوانان منطقه داشته باشد.

منطقه سه قلعه دارای ابر ناکی بسیار کم و در نتیجه تعداد شب‌هایی با آسمان صاف در حدی بسیار فراتر از نیاز متعارف ستاره شناسان آماتور دارد. زمان‌هایی که به علت توفان و گرد و غبار امکان رصد ستارگان در نقاط مجاور این رصدگاه وجود ندارد، ستاره شناسان آماتور شبی پرستاره و رصدی به یاد ماندنی را در منطقه سه قلعه تجربه می‌کنند.

طبق داد‌های گردآوری شده توسط کارشناسان انجمن نجوم ایران طی سالیان متوالی، در مکان سه قلعه رصد ستارگانی با حد قدر ۷.۲ میسر است که با توجه به حد قدر تاریکترین نقاط سیاره زمین (حدود ۷.۵) مکان مورد نظر یکی از تاریکترین و پرستاره‌ترین نقاط سیاره ما به حساب می‌آید. همچنین مطابق بررسی‌های صورت گرفته، رصدگاه سه قلعه از بابت دیگر شاخص‌های مؤثر بر انتخاب یک مکان جهت انجام رصد‌های تخصصی آسمان از جمله شاخص seeing، سرعت باد، ارتفاع و. در وضعیتی قابل قبول برای استقرار تلسکوپ‌هایی دست کم با قطر شیئی یک متر (بسیار بزرگتر از تلسکوپ‌های مورد استفاده ستارشناسان آماتور) قرار دارد.

شرایط دشوار طبیعی مناطق کویری و بیابانی و کویری مناسب برای برنامه‌های توریستی از یک سو و برتری سایت نجوم سه قلعه در استان از سوی دیگر که این سایت یکی از نادرترین مناطق نجومی در ایران بوده و در سال ۸۸ کلیات طرح به عنوان منطقه نمونه گردشگری نجومی سه قلعه به تصویب رسیده است و برگزاری سالانه همایش نجوم، اجرای برنامه‌های علمی رصدی و تور‌های در قالب همایش پیاده‌روی و کویر نوردی در این منطقه و ارتقاء بر این سایت به عنوان تنها پتانسیل مهم در ماندگاری و تولید ثروت در منطقه و تصویب آن در کارگروه‌های تخصصی به عنوان سایت گردشگری کویر سه‌قلعه معرفی می‌نماید.

در کویر سه قلعه ۴ اقامتگاه بوم گردی نمکزار، راویج، زرین گل و زرین چاه به بهره‌برداری رسیده و امکانات اقامتی و پذیرایی، آفروید، سافاری، رصد ستارگان، زیپ لاین، شتر سواری و... در این اقامتگاه‌ها برای رفاه حال مسافران پیش‌بینی شده است.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار