مدیرعامل آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی گفت: وسعت کنونی دریاچه ارومیه به ۲هزار و ۹۷۸کیلومترمربع رسیده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز ،یوسف غفارزاده مدیرعامل آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی افزود: این وسعت نسبت به هم‌سنجی سال گذشته ۴۸۴‌کیلومتر و نسبت به مهرماه امسال ۱۵۰‌کیلومتر افزایش یافته است.

او گفت: تراز دریاچه ارومیه نسبت به مدت مشابه سال گذشته نیز ۵۹سانتیمتر افزایش یافته و به حدود یک هزار و ۲۷۱متر و ۵۲سانتی متر رسیده است در حالی که پارسال در این زمان یک هزار ۲۷۰متر و ۹۳سانتی متر بود.

غفارزاده ادامه داد: این تراز در اول مهر ماه و آغاز سال آبی جاری یک هزار و ۲۷۰متر و ۳۰سانتی متر گزارش شده که ۲۲سانتی افزایش نشان می‌دهد.

او خاطرنشان کرد: هم اکنون حجم آب دریاچه ارومیه نسبت به سال گذشته یک میلیارد و ۶۳۰میلیون مترمکعب افزایش یافته و به چهار میلیارد و ۷۲میلیون مترمکعب رسیده است.

مدیرعامل آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی اضافه کرد: سیل امسال در آذربایجان شرقی به خوبی مدیریت و از ظرفیت سد‌ها برای مهار سیل به خوبی استفاده و سیلاب‌ها در استان به خوبی کنترل شد.

به گفته غفارزاده رودخانه‌های مرزی، ساحل سازی و رودخانه‌های داخلی نیز با اصلاح مسیر بیش از ۱۴۰کیلومتر بازگشایی و اصلاح شد.
او ادامه داد: در رودخانه مرزی ارس نیز ساحل سازی اجرا و ۷۰کیلومتر در چند سال گذشته ساحل سازی و دیواری ساحلی ایجاد شده است تا خاک حاشیه رودخانه مرزی ارس جمهوری اسلامی ایران به رودخانه ملحق نشود.

مدیرعامل آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی افزود: با ساحل سازی و ایجاد دیوار ساحلی تاکنون یک هزار هکتار از رودخانه ارس بازپس‌گیری شده است.

او اعلام کرد: مجموعه طرح‌های اجرا شده آبی آذربایجان‌شرقی در سال۱۳۹۸ حدود ۸۰۰میلیارد تومان هزینه در بر داشته است.

غفارزاده همچنین با اشاره به تمدید پروانه‌های بهره برداری برای برداشت آب در استان گفت: پروانه‌های بهره برداری تمام مجوز‌های برداشت آب از منابع زیرزمینی آب شرب، صنعتی و کشاورزی به صورت یک ساله تمدید شد.

اوادامه داد: اگر این تمدید‌ها انجام نشود برداشت‌های آب غیر مجاز تلقی می‌شود، اما امسال به علت شیوع بیماری کرونا پروانه‌ها به صورت خودکار به مدت ۲ماه تمدید شده است بر این اساس شرکت‌های توزیع برق و شرکت‌های فرآورده‌های نفتی ملزم به تامین انرژی آن‌ها هستند.

اوهمچنین با اشاره به وضع سد‌های استان گفت: ورودی ۱۱سد بزرگ استان ۱۲درصد کاهش یافته و از ۱۴۹میلیون مترمکعب به ۱۳۱.۵ میلیون متر مکعب تنزل یافته است.

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان در خصوص انتقال آب ارس به تبریز گفت: این طرح جزو زیربنایی‌ترین طرح‌های منطقه است و کمبود آب را جبران می‌کند، در ادامه نیز پساب آن در احیای دریاچه ارومیه بسیار موثر بوده بر این اساس تمام توان خود را گذاشتیم تا اعتبار آن را جذب کنیم.

غفارزاده افزود: ۶۸۴میلیون یورو اعتبار مورد نیاز این طرح است که پیمانکار آن نیز مشخص شده، اما به علت تحریم‌ها با کمی وقفه روبرو شده است.
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.