با بروز نشانه‌هایی دال بر فروکش کردن جنگ نفتی عربستان و روسیه؛

قیمت نفت برنت افزایش یافت

بهای نفت خام سبک ‏برنت دریای شمال‏ در معاملات روز پنجشنبه افزایش یافت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری فرانسه، بروز نشانه‌هایی دال بر فروکش کردن جنگ نفت میان عربستان سعودی و روسیه و اقداماتی که برخی کشور‌ها برای رشد اقتصادی خود به اجرا گذاشته اند، در افزایش قیمت نفت در بازار جهانی و این بازار تاثیر داشته است.

در پایان معاملات روز کاری لندن‏‏، بهای نفت خام سبک ‏برنت دریای شمال‏ که ‏از آن به عنوان ‏یکی از مهمترین مراجع قیمت گذاری‏ نفتِ داد و ستد شده در ‏‏بازار اروپا ‏استفاده می‌شود برای تحویل در ماه آوریل با ۱۱ و ۷۳ صدم درصد افزایش، نسبت به پایان معاملات روز کاری پیشین‏ به ۲۲ دلار و ۷۶ سنت رسید.

در معاملات الکترونیک بازار نیویورک هم، بهای هر بشکه نفت خام سبک و ‏‏شیرین (وست تگزاس اینترمدییت‏) ‏برای تحویل ‏در ماه مه با ۵ و ۷۹ صدم درصد افزایش، نسبت به پایان معاملات روز کاری پیشین‏ به ۲۶ دلار و ۳۲ سنت رسید. بهای این دو شاخص عمده نفتی جهان یعنی ‏‏نفت خام سبک و شیرین شاخص ‏‏نیویورک و ‏نفت ‏خام سبک ‏‏برنت دریای شمال در پایان معاملات روز گذشته به ترتیب با ۲۴ و ۴ دهم درصد کاهش به ۲۰ دلار و ۳۷ سنت و با ۱۳ صدم درصد کاهش به ۲۴ دلار و ۸۸ سنت رسید.

از زمانی که مذاکرات و رایزنی‌های کشور‌های صادرکننده نفت (اوپک) و شرکای غیر عضو آن از جمله روسیه برای کاهش بیشتر تولید به شکست انجامیده و در نتیجه عربستان سعودی برای تنبیه روسیه، اقدام به ارزان فروشی نفت در بازار‌های جهانی کرد، روند سقوط قیمت نفت در بازار‌های جهانی ادامه دارد.

۱۳ عضو اوپک و ۱۰ کشور غیرعضو آن از جمله روسیه از اول سال ۲۰۱۷ در چارچوب توافقنامه محدودسازی تولید و صادرات نفت به منظور تثبیت قیمت نفت در بازار جهانی متعهد شدند از تولید روزانه خود یک میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه در روز، نسبت به سطح اکتبر سال ۲۰۱۸ بکاهند. کارول آلبرتو دو کاز،  از بخش کارگزاری و خدمات مشاوره سرمایه‌ای شرکت اکتیوتریدز در این باره می‌گوید: این وضع نمی‌تواند ادامه یابد. زیرا ادامه آن، هم برای روسیه‏، دومین تولیدکننده بزرگ نفت بعد از آمریکا که از این نظر عربستان سعودی در جایگاه سوم جهان قرار می‌گیرد و هم برای عربستان سعودی، سومین تولیدکننده بزرگ نفت و بزرگترین صادرکننده نفت در جهان، زیان آور است.

لئونید فدون، رئیس لوک اویل روز پنجشنبه در شبکه تلویزیونی آر بی کی اعلام کرد: دو کشور باید مذاکرات و رایزنی‌های خود برای تثبیت اوضاع را از سرگیرند. رسیدن قیمت نفت به هر بشکه، ۲۵ دلار برای شرکت‌های نفتی روسی، کابوس است. عامل دیگر که در افزایش قیمت نفت در بازار تاثیر داشته، سیاست گشایش پولی بانک مرکزی اروپاست. این نهاد در نظر دارد از طریق بازار خرید اوراق قرضه و بهادار دولتی، ۷۵۰ میلیارد یورو به بازار تزریق کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار