استارتاپی نوع برای بهینه سازی در صنعت کشاورزی

فناوران کشورمان یک استارتاپ فضا پایه طراحی کرده‌اند که در صنعت کشاورزی کاربرد فراوانی دارد.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، سمیرا میرشکاری بنیانگذار یک استارتاپ در حوزه کشاورزی اظهار کرد: ما  با استفاده از فناوری ماهواره‌های سنجش از راه دور راندمان تولید محصولات کشاورزی را بالا بردیم و در واقع بعد از اینکه تصاویر ماهواره به صورت هفتگی از زمین‌های کشاورزی دریافت و پردازش می‌شوند متغیر‌های مختلف زمین شناسایی شده و به کشاورزی اعلام می‌شود، در نهایت با استفاده از این گزارش علاوه بر بهینه سازی هزینه‌های مصرف آب و نهاد‌ها عملکرد تولید افزایش می‌یابد که در مدیریت بهتر زمین کشاورز کمک می‌کند.

او گفت: فناوری مورد استفاده ما که سنجش از دور است در حوزه‌های مختلف مانند: کشاورزی، محیط زیست، مدیریت شهری, بلای طبیعی, هواشناسی و ...  کاربرد دارد، اما تمرکز اصلی ما در حوزه کشاورزی است. ما در هر هکتار از زمین کشاورزی صد نقطه را آنالیز می‌کنیم و در نهایت بخش‌هایی مثل کلروفیل, تبخیر و تعریق  حقیقی، تعلیق رطوبت و نقشه نیتروژن زمین را به کشاورز می دهیم علاوه بر آن با استفاده از نقشه ها یک جدول توصیه های کاربردی به زبان کشاورزی ارائه می کنیم؛ یعنی مشخص می کنیم کدام نقطه از زمین چه مشکلی دارد و باید برای رفع این مشکل چه کار انجام دهد و از چه کود یا سمی استفاده کند.

میرشکاری بیان کرد: ما در قالب وب سایت فعالیت و خدمات خود را به صورت آنلاین به کشاورزان ارائه می دهیم. کشاورز بعد از ورود به سایت ما برای درخواست همکاری ارسال می‌کند و اگر بتواند نقاط زمینش را برای ما مشخص کند در غیر این صورت خودمان این نقاط را مشخص می کنیم و همکاری آغاز می‌شود.


بیشتر بخوانید: فضای جدید برای خدمات حمل و نقل داخلی


او با اشاره به چالش خود در حوزه کشاورزی اظهار کرد: مردم شناخت کافی درباره فناوری مورد استفاده را ندارد، اما تقریباً در اغلب کشور‌های توسعه یافته از فناوری استفاده می‌شود که کشاورزی آنها کاملا هوشمند و بر پایه ماهواره است. در ترویج این فناوری بین کشاورزان کمی چالش داشتیم و کشاورز در پذیرش این قضیه مقاومت می‌کرد، اما به مرور بعد از گذشت یک فصل از همکاری‌ها پذیریش بالا  رفت و استقبال شد. به طور کلی این زمینه نیاز به فرهنگ‌سازی دارد.

مدیر این استارتاپ گفت: سازمان فضایی همکاری خوبی با ما داشته ولی سازمان‌های هم بودند که بعد از مراجعه و ارائه کار استقبال نکردند. از طریق تعاونی‌ها با کشاورزان ارتباط گرفتیم  و انتظار داشتیم وزارت جهاد کشاورزی نیز زمینه را برای ما  فراهم کند که بتوانیم ارتباط راحت‌تر و مفیدتر با کشاورزان بگیرد، اما  این اتفاق صورت نگرفت.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار