پیشنهاد سفر بعد از شکست کرونا؛

گردشگری مجازی در تهران؛ نیزاری که به یک مجموعه فرهنگی و تاریخی تبدیل شد + فیلم و تصاویر

در این گزارش همراه با شما سفری مجازی به مجموعه فرهنگی و تاریخی خواهیم داشت که در گذشته یک نیزار بود.

به گزارش خبرنگار حوزه میراث و گردشگری  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، امسال به دلیل لزوم پیشگیری از شیوع بیشتر ویروس کرونا و قطع زنجیره انتقال این بیماری، مسئولان توصیه اکید کرده اند که از سفر نوروزی پرهیز شود.

البته ماندن در خانه هم برای خود مزیت‌هایی دارد؛ از جمله اینکه بیشتر کنار یکدیگر هستیم، می‌توانیم بیشتر مطالعه کنیم و فیلم ببینیم. فرصتی برای انجام کار‌های عقب افتاده داریم و مهمتر از همه اینکه در چنین شرایط بحرانی جامعه، سالم می‌مانیم.

سالم می‌مانیم تا بتوانیم دوباره در تعطیلات تابستانی با خیال راحت چمدان سفر ببندیم و به هر کجای این سرزمین پهناور که خواستیم سفر کنیم؛ در نهایت آرامش و لذت.

حال با این وصف، شاید بد نباشد که در خانه و پای سایت ما کمی گردشگری مجازی کنید. ما در این گزارش به معرفی یکی از جاذبه‌های گردشگری چند سال اخیر تهران پرداخته ایم که شاید بتواند یکی از گزینه‌های سفر شما در تعطیلات تابستان ۹۹ و بعد از شکست کرونا باشد.

کاخ (مجموعه فرهنگی و تاریخی) نیاوران

نیزاری در همسایگی روستای گرده‌وی یا گرده‌به بود، اما پس از مدتی به یک باغ ییلاقی تبدیل شد. این باغ متعلق به فتحعلی‌شاه قاجار (دومین پادشاه دودمان قاجاریان) بود. شاید به همین دلیل با نام نی‌آوران یا نیاوران شناخته می‌شود. این شرح مختصری از تاریخچه کاخ نیاوران است. این کاخ با مساحتی بالغ بر ۱۱ هزار هکتار در میدان نیاوران تهران واقع شده است.

نیزاری که به یک مجموعه فرهنگی و تاریخی تبدیل شد

نیزاری که به یک مجموعه فرهنگی و تاریخی تبدیل شد

مجموعه فرهنگی و تاریخی نیاوران علاوه بر بنای اصلی متشکل از کاخ صاحبقرانیه و کوشک احمدشاهی است. کاخ صاحبقرانیه به دستور ناصرالدین‌شاه قاجار (چهارمین شاه از دودمان قاجار) در سال ۱۲۲۹ هجری شمسی ساخته شد. این کاخ به نام صاحبقرانیه شناخته شد زیرا ناصرالدین شاه در سی و یکمین سال حکومتش خود را سلطان صاحب‌قران (سلطانی که بیش از ۳۰ سال سلطنت کرد) نامید.

نیزاری که به یک مجموعه فرهنگی و تاریخی تبدیل شد

نیزاری که به یک مجموعه فرهنگی و تاریخی تبدیل شد

کاخ صاحبقرانیه با نام کاخ جهان‌نما نیز شناخته می‌شود. تالار آینه این کاخ با تابلو‌های نقاشی گران بها و اشیاء بسیار نفیس تزئین شده است.

حوض‌خانه کاخ صاحبقرانیه نیز به لحاظ معماری و تزئیناتی، چون گچ‌بری‌ها و ارسی‌های فاخر از نقاط قابل توجه این کاخ به حساب می‌آید. در این حوض‌خانه چند تابلوی نقاشی از جمله تابلوی نقاشی حوض‌خانه صاحبقرانیه اثر کمال‌الملک دیده می‌شود.

شاید برایتان جالب باشد که بدانید فرمان مشروطیت (فرمان تشکیل مجلس شورای ملی) در حیاط کاخ صاحبقرانیه امضاء شد.

نیزاری که به یک مجموعه فرهنگی و تاریخی تبدیل شد

نیزاری که به یک مجموعه فرهنگی و تاریخی تبدیل شد

کوشک احمدشاهی با مساحتی بالغ بر ۸۰۰ متر نیز در اواخر دوره قاجار به عنوان خوابگاه ییلاقی احمدشاه قاجار در میان باغ نیاوران ساخته شد. این کوشک قبل از پیروزی انقلاب اسلامی محل اقامت رضا پهلوی (فرزند آخرین پادشاه ایران) بود. در محوطه این کوشک اشیاء نفیسی از جنس برنز، نقره، عاج و چوب در کنار هدایای رؤسای کشور‌های گوناگون، مدال‌ها، نشان‌ها و تابلو‌های نگارگری در معرض دید عموم قرار گرفته است. از تعدادی فسیل حیوانی و گیاهی، قطعاتی از سنگ‌های معدنی تزئینی و قطعه سنگی از کره ماه نیز در محوطه این کوشک نگهداری می‌شود.

شما می‌توانید در ادامه فیلمی از این  مجموعه فرهنگی و تاریخی را ببینید:

 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار