نیویورک تایمز: ترامپ مسئول تلفات انسانی و تشدید رکود اقتصادی آمریکاست

بنابر تخمین‌ها، بر اثر اهمال‌کاری مقامات آمریکایی در خصوص بیماری کرونا ممکن است بیش از ۲ میلیون نفر در آمریکا قربانی این ویروس شوند و اقتصاد آن با رکود بی‌سابقه‌ای مواجه شود.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، پایگاه اینترنتی روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی نوشت شیوع ویروس کرونا جامعه مدرن و جان انسان‌ها را در آمریکا به شیوه‌ای تهدید می‌کند که در دهه‌های اخیر بی سابقه بوده است. بیش از دو میلیون آمریکایی ممکن است قربانی این بیماری شوند. در راستای تلاش‌ها برای مقابله با این بیماری فروشگاه‌ها و مدارس در این کشور تعطیل شده و پیش بینی‌ها برای سه ماهه دوم امسال که هفته آینده آغاز می‌شود حکایت از آن دارد که اقتصاد آمریکا از زمان رکود اقتصادی بزرگی که جهان شاهد آن بود ممکن است با سریعترین آهنگ رو به افول بگذارد.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا واکنشی متفاوت به این بیماری را انتخاب کرد و به جای توجه به درخواست کارشناسان حوزه سلامت برای برداشتن گام‌های جدی، به امید اینکه همه چیز به بهترین شکل ممکن حل خواهد شد در مقابله با کرونا واکنشی جدی نشان نداد. اما هنگامیکه مشخص شد اوضاع چندان هم به خوبی پیش نمی‌رود ترامپ تصمیم گرفت توصیه کارشناسان را جدی بگیرد. وی در تلاش برای تغییر آنچه در ارتباط با شیوع کرونا در کشورش اتفاق افتاده، مدعی شد از همان ابتدا رویکردی جدی را در مقابله با این بیماری در پیش گرفته است.

نخستین نمونه تلاش وی برای کم اهمیت نشان دادن این ویروس به اواخر ژانویه بازمی گردد. وی به دروغ از روند رو به کاهش شمار مبتلایان و اینکه احتمالا این ویروس همانند یک معجزه از بین خواهد رفت خبر داد. حتی با وجود اینکه کارشناسان پزشکی درباره عدم انجام آزمایش‌ها هشدار می‌دادند، ترامپ اقدامی برای تغییر این شرایط به عمل نیاورد و آمریکا نیز همانند دیگر کشور‌ها به شدت درگیر این بیماری شد.

بارزترین نمونه عدم واکنش ترامپ به شیوع این بیماری، خودداری وی در استفاده از اختیاراتش در چارچوب قانون موسوم به قانون تولید دفاعی برای بسیج تمام امکانات پزشکی برای مقابله با این بیماری بود.

در گفت‌وگو با پزشکان، پرستاران و دیگر افراد حاضر در خط مقدم مبارزه با کرونا در آمریکا می‌توان متوجه شد که آن‌ها به شدت نیازمند ماسک، دستگاه‌های تنفس، دستکش، دارو و کیت‌های آزمایش کرونا هستند. ویدیا کومار، پزشکی از ایالت میشیگان است که به دلیل کمبود ماسک مجبور به استفاده از یک ماسک در همه این روز‌ها شده است؛ مسئله‌ای که باعث می‌شود به هنگام فعالیتش در برابر ویروس کرونا آسیب پذیر باشد.

برخی شرکت‌های خصوصی با استفاده از اعتبارات خود در حال افزایش تولید تجهیزات پزشکی هستند، اما این اقدامات به اندازه کافی با سرعت و به نحو سازمان یافته انجام نمی‌شود. تنها راه برای اینکه یک بسیج ملی به سرعت و به شیوه‌ای موثر انجام شود این است که تحت نظارت رئیس جمهور قرار داشته باشد. در عوض، ترامپ از تریبون کاخ سفید استفاده کرد تا با فخرفروشی بگوید قانون تولید دفاعی را فعال کرده است. وی سپس ادعا‌های مبهم و اغلب نادرست را درباره اینکه همه چیز به خوبی پیش می‌رود مطرح کرد.

وی روز یکشنبه در توئیتی اعلام کرد به کارخانه‌های خودروسازی فورد، جنرال موتورز و تسلا برای تولید دستگاه‌های تنفسی و ورود به عرصه مبارزه با کرونا چراغ سبز داده است. مشاوران وی که خواستند نامشان فاش نشود به حقیقت اذعان و اعلام کردند ترامپ نمی‌خواهد به شرکت‌ها برای تولید تجهیزات پزشکی دستور دهد، زیرا چنین اقدامی مغایر با دیدگاه اقتصادی دولت وی درباره بازار آزاد خواهد بود.

در این گزارش آمده است: اجتناب ترامپ در حل بحران کمبود تجهیزات و امکانات پزشکی موجب شد تا این ویروس در بیمارستان‌های آمریکا شیوع پیدا کند و جان آمریکایی‌ها را بگیرد. شیوع این بیماری همچنین افول اقتصادی را بدتر و طولانی‌تر خواهد کرد. واکنش مبتنی بر واقعیت وی در ماه‌های ژانویه و فوریه ممکن بود تاثیری متفاوت بر اقتصاد این کشور در ماه‌های آوریل و مه به دنبال داشته باشد.

تردید‌های بسیاری درباره چند ماه آینده وجود دارد. ممکن است آهنگ شیوع کرونا ویروس از آنچه اکنون به نظر می‌رسد کندتر شود که اگر چنین باشد فوق العاده خواهد بود، اما اگر چنین چیزی اتفاق نیفتد، دونالد ترامپ با خودداری از انجام به موقع آنچه می‌توانست انجام دهد مسئول تلفات انسانی و تشدید رکود اقتصادی آمریکا خواهد بود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار