۵ دلیل خوب برای این‌که روز خود را با نوشتن چک‌لیست شروع کنید

در این مطلب به بررسی مزایای استفاده از چک‌لیست می‌پردازیم.

۵ دلیل خوب برای این‌که روز خود را با نوشتن چک‌لیست شروع کنیدبه گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، نوشتن و پیروی از یک چک‌لیست می‌تواند بازده و کیفیت زندگی کاری شما را بالا ببرد. البته شما حتی در روز‌های تعطیل هم می‌توانید یک چک‌لیست داشته باشید تا به بهتر شدن عملکردتان کمک کند. نحوه شروع روز، کیفیت ادامه روز شما را مشخص می‌کند. شما به کمک چک‌لیست می‌توانید یک شروع خوب را تضمین کنید. در ادامه این مطلب به بررسی مزایای استفاده از چک‌لیست می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

میزان حواس‌پرتی را کاهش دهید

بیشتر افراد، پس از بیدار شدن به چک کردن تلفن همراه خود می‌پردازند. بررسی ایمیل‌های جدید و نوتیفیکیش‌های صفحات اجتماعی می‌تواند تا انتهای شب زمان ببرد، مخصوصا که چک کردن بلافاصله آن‌ها همیشه احساس راحت‌تری دارد.

بررسی گوشی که قرار بود تنها چند دقیقه کوتاه زمان ببرد می‌تواند به چند ساعت درگیری بی‌هدف تبدیل شود. یک چک‌لیست نمی‌تواند از وسوسه شدن شما جلوگیری کند؛ اما از آن‌جا که چک‌لیست به شما یادآوری می‌کند کار‌های دیگری برای انجام دارید، می‌تواند شما را به پایین گذاشتن گوشی تشویق کند.

با استرس خداحافظی کنید

از آن‌جا که چک‌لیست باعث ایجاد نظم و ترتیب می‌شود، نوشتن یک برنامه برای دسترسی به هدف‌های روزانه می‌تواند به کاهش استرس شما کمک شایانی کند. تحقیقات نشان می‌دهد زمانی‌که افراد آن‌چه را که باید در طول روز انجام دهند را می‌نویسند، عملکرد بهتری از خود نشان می‌دهند. همچنین از دیگر مزایای استفاده از چک‌لیست این است که می‌تواند وظایف روزانه را به گام‌های قابل مدیریت تقسیم کند.

حافظه خود را افرایش دهید

معمولا کار‌های کوچکی مانند نوشیدن آب بیشتر و یا انجام بیشتر فعالیت‌های ورزشی قربانی وظایف بزرگ‌تر و پراهمیت‌تر و در نتیجه فراموشی می‌شوند. اما زمانی که شما این اهداف کوچک را یادداشت می‌کنید، از فراموشی آن‌ها جلوگیری می‌شود.

بر اساس اثر زی‌گارنیک، کار‌ها و وظایف ناتمام بیشتر در ذهن افراد باقی می‌ماند. قرار دادن کار‌های روزانه در چک‌لیست به مغز شما می‌گوید که باید چیزی را به خاطر بیاورید؛ بنابراین تا زمان انجام آن کار، آن را فراموش نخواهید کرد.

احساس خوب دستیابی به اهداف را تجربه کنید

مزایای استفاده از چک‌لیستبا داشتن یک چک‌لیست می‌توانید کار‌ها را پیش از موعود سامان دهید و باقی وظایف روزانه خود را به پایان برسانید. وظایف کوچکی مانند انجام ۵ دقیقه مدیتیشن روزانه و یا تمیز کردن روتختی، شروع یک روز خوب را به شما القا می‌کند. حس خوب دستیابی به وظایف کوچک شما را برای به پایان رساندن اهداف بزرگ‌تر و سخت‌تر آماده می‌کند.

از مزایای انجام وظایف روتین بهره‌مند شوید

بسیاری از افراد مشهور معتقدند که انجام کار‌های روتین روزانه برای دستیابی به موفقیت لازم است. برای بهره بردن از مزایای این کار نیازی نیست که مدیر یک شرکت بزرگ باشید که ساعت ۴ صبح از خواب بیدار می‌شود!

کار‌های روتین، ذهن شما را در حالت اتوپایلت می‌گذارد؛ زیرا شما برای انجام کار‌هایی که پیش‌تر بی‌نهایت بار آن‌ها را انجام داده‌اید نیازی به فکر کردن نخواهید داشت. در این‌صورت حین انجام کار‌های ضروری ذهن خود را آرام نگه می‌دارید. یک روتین ساده در ابتدای صبح شروع یک روز آرام و سازنده را برای شما رقم خواهد زد که انجام همه این موارد با نوشتن چک‌لیست ممکن خواهد شد.

چگونه دست‌به‌کار شویم؟

یک چک‌لیست درست ممکن است برای هر فردی، متفاوت باشد. با این حال به شما توصیه می‌کنیم تنظیم چک‌لیست خود را با نوشتن پنج تا ده کار کوچک روزانه که دوست دارید صبح خود را با آن‌ها آغاز کنید، شروع نمایید.
این کار‌ها می‌توانند شامل نوشیدن چای، نرمش صبحگاهی، تمیز کردن اتاق خواب، رقصیدن با یک موزیک شاد و یا هر چیزی که به بهتر شدن حال شما کمک می‌کند، باشد.

در نوشتن این وظایف دقت کنید که آن‌ها ساده و قابل مدیریت باشند. همچنین خواب خود را به گونه‌ای تنظیم کنید که در طی روز زمان کافی برای انجام بدون شتاب کار‌ها را داشته باشید. برای مثال اگر باید ساعت ۷ صبح در محل کار خود حضور داشته باشید، چک‌لیستی که انجام آن بیش از ۱ ساعت طول بکشد کارآمد و منطقی نخواهد بود؛ بنابراین سعی کنید برای ساخت چک‌لیست از روتین صبحگاهی خود کار‌های کوچک، اما پرارزش را انتخاب نمایید.

شما می‌توانید وظایف روزانه خود را بر روی کاغذ و یا در یک اپ یادداشت نمایید تا روزی که دیگر به وجود فیزیکی چک‌لیست نیازی نداشته باشید. اما در ابتدا برای پایبندی ذهنی به روتین خود باید وظایف روزانه خود را یادداشت کنید.

هر شب می‌توانید چک‌لیست خود را برای فردا تغییر دهید و وظایفی را که می‌خواهید به انجام آن‌ها بپردازید به لیست اضافه نمایید. برای مثال اگر وقت ویزیت دندانپزشک دارید، می‌توانید آن را به چک‌لیست خود اضافه کنید تا از فراموش کردن آن جلوگیری شود. از تغییر چک‌لیست برای تناسب آن با زندگی روزانه خود غافل نشوید.

چک‌لیست می‌تواند باعث افزایش بازده و آرامش شما در طول روز شود. با نوشتن وظایف روزانه می‌توانید از مزایای استفاده از چک‌لیست بهره‌مند شوید. از همین امروز شروع کنید و چک‌لیست روزانه خود را بسازید. در نظرات این بخش پذیرای تجربیات شخصی شما عزیزان هستیم.

منبع: آی تی رسان

انتهای پیام/

برچسب ها: چک لیست ، دانستنی ها
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار