سخنگوی وزارت بهداشت خبر داد:

فاصله‌گذاری هوشمند وزارت بهداشت گام بعدی مقابله با کرونا

جهانپور اعلام کرد که با مشارکت بسیار خوب مردم در سامانه غربالگری کرونا، امروز از مرز ۶۷ میلیون نفر شرکت‌کننده در بسیج ملی کرونا گذشتیم.

جهانپوربه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، کیانوش جهانپور سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در ارتباط ویدئوکنفرانسی با خبرنگاران، ضمن سپاسگذاری از مردم به دلیل ماندن در خانه‌ها در روز طبیعت، گفت: امیدوارم با همکاری مردم و با مدد الهی کرونا را شکست دهیم. خوشبختانه روند بهبودی و ترخیص بیماران مبتلا به کووید ۱۹ همچنان ادامه دارد.

وی با بیان اینکه امیدواریم با تلاش همکاران‌مان و لطف خداوند بتوانیم شاهد بهبودی سایر بیماران مبتلا در روز‌های آینده باشیم، افزود: با مشارکت بسیار خوب مردم در سامانه غربالگری کرونا، امروز از مرز ۶۷ میلیون نفر شرکت‌کننده در بسیج ملی کرونا گذشتیم و قاعدتا با مشارکت هر چه بیشتر مردم، قطعا این روند افزایشی ادامه می‌یابد.

جهانپور ادامه داد: به دنبال مراحل اولیه فاصله‌گذاری اجتماعی و تشدید آن در نوروز، در روز‌های آینده و در گام سوم به سمت فاصله‌گذاری اجتماعی هوشمند خواهیم رفت تا این روند مدیریت شده بیماری، ادامه پیدا کند و هفته‌های آتی با خبر مهار و کنترل بیماری در خدمت مردم باشیم. فعلا در فاز مدیریت بیماری هستیم و هنوز برای صحبت از مهار و کنترل بیماری شاید زود باشد.

جهانپور در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: راهبرد اتخاذشده در ایران و از سوی ستادملی مبارزه با کرونا، استراتژی فاصله‌گذاری اجتماعی بود که در سه فاز دنبال شد. البته این موضوع هیچ ارتباطی به قرنطینه اجباری نداشت. هرچند برخی توصیه کردند و یا سعی می‌کردند که فضا را به سمت قرنطینه اجباری ببرند، اما با استراتژی ما فاصله‌گذاری اجتماعی بود.

او افزود: فاز اول آن که از هفته اول اسفند آغاز شده بود، فاصله‌گذاری اجتماعی معتدل بود. فاز دوم که با تشدید محدودیت‌ها و فاصله‌گذاری اجتماعی همراه بود که مطابق مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا اجرا شد و تا ۲۰ فروردین ادامه خواهد داشت. اگر از بیستم بخواهیم از این فاز عبور کنیم، فاز سوم ورود به فاصله‌گذاری اجتماعی هوشمند است.

جهانپور ادامه داد: در مقالات جدید، بسیاری معتقدند که استراتژی ایران مبنی بر عدم قرنطینه نظامی درست بود. مقایسه‌های بین‌المللی نشان می‌دهد که فاصله‌گذاری اجتماعی بیش از قرنطینه اجباری در کنترل شیوع و پیشگیری از بیماری کووید ۱۹ موثر است.

او گفت: فردا ۱۴ فروردین ماه اجلاس مشترک وزرای بهداشت کشور‌های حوزه منطقه مدیترانه شرقی به صورت ویدئوکنفرانس درباره موضوع کرونا در این منطقه برگزار می‌شود.

جهانپور در پاسخ به سوالی درباره ارزیابی نمودار‌های ایران در مقایسه با نمودار‌های سایر کشورها، گفت: مطابق داده‌هایی که این روز‌ها بهتر و بیشتر قابل مطالعه است، مشخصا نمودار ابتلا و شیوع کووید ۱۹ در ایران به نوعی کوتاه‌تر از نمودار‌هایی است که در برخی کشور‌های دیگر که همزمان با ما و حتی بعد از ما وارد طغیان این بیماری شدند، باشد. استراتژی و راهبرد وزارت بهداشت و ستاد ملی مقابله با کرونا نشان داد که موضوع فاصله‌گذاری اجتماعی با جلب مشارکت اجتماعی خوب و مشارکت بین‌بخشی در پیشگیری و مدیریت بیماری کووید ۱۹ تاثیرگذاری به مراتب بیشتری نسبت به قرنطینه اجباری داشته است.

زنگ خطر طغیان مجدد کرونا در برخی کشور‌ها

وی افزود: مستندات تا امروز حاکی از آن است که فاصله‌گذاری اجتماعی که اکنون در فاز تشدید آن هستیم، می‌تواند کمک زیادی به مدیریت این بیماری انجام دهد و در فاز بعدی که فاصله‌گذاری اجتماعی هوشمند است، امیدواریم این روند ادامه یابد. به طوری که همزمان با در نظر گرفتن الگو‌های فرهنگی و ساختار اجتماعی و مباحث خاص هر کشور، موضوع به نحوی مدیریت شود که در هفته‌های آینده شاهد کنترل و مهار بیماری باشیم.

او ادامه داد: البته اگرچه اقدامات ملی، مشارکت عمومی و بسیج ملی مقابله با کرونا در مدیریت این بیماری موثر بوده، اما خروج از ظغیان این بیماری زمانی است که این موضوع به عنوان مسئولیت مشترک جهانی پذیرفته شود. در غیر این صورت حتی اگر کشوری بتواند از این طغیان خارج شود ممکن است مجددا به دلیل ابتلای سایر نقاط جهان به این ویروس با پیک و طغیان مجدد بیماری مواجه شود. همانطور که به نظر می‌آید در برخی کشور‌های جنوب شرقی آسیا زنگ هشدار و خطر طغیان مجدد این بیماری به صدا درآمده. معتقدیم همه اقدامات در جهان باید ذیل مسئولیت مشترک باشد تا بتوانیم از این پاندمی خارج شویم.

جهانپور در پاسخ به سوالی درباره چرایی تصمیم وزارت بهداشت درباره ورود به فاز فاصله‌گذاری اجتماعی هوشمند، گفت: از هفته ابتدایی که ویروس کرونا به نوعی ردپای آن در کشور شناسایی شد، فاصله‌گذاری اجتماعی انجام شد که در فاز اول فاصله اجتماعی معتدل انجام شد که قسمت اعظم آن بر عهده مشارکت اجتماعی و به صورت داوطلبانه بود که نیازمند تبیین و اقناع برای افکار عمومی دارد. در فاز دوم اعمال محدودیت‌ها با ابزار‌های قانونی بیشتر می‌شود که در آغاز سال این اقدام انجام شد و تا ۲۰ فروردین ماه تمدید شده است.

او افزود: مرحله بعد بر اساس ارزیابی ریسک و خطر در روز‌های منتهی به ۲۰ فروردین خواهد بود. اگر ارزیابی خطر نشان دهد که فرآید مدیریت بیماری تداوم خواهد داشت و ارزیابی خطر کاهش یابد، می‌توانیم وارد فاصله اجتماعی هوشمند شویم که در این فاز یکسری فناوری‌های ارتباطات و اطلاعاتی مبنا بوده و ممکن است برخی محدودیت‌ها کاهش یابد و برخی از فرآیند‌های اجتماعی و اقتصادی به سمت فناوری‌های ارتباطات و اطلاعات سوق یابد. در عین حال بر پایه فناوری اطلاعات، حضور و تردد افراد مبتلا و افراد مشکوک و خانواده‌هایشان رصد شده وبر اساس این رصد می‌توانیم کاهش یا افزایش محدودیت‌ها را مانیتور و ابلاغ کنیم.

جهانپور افزود: همه چیز مبتنی بر ارزیابی خطر در روز‌های منتهی به ۲۰ فروردین خواهد بود و اگر ارزیابی خطر این اجازه را به ما دهد، وارد فاز بعدی خواهد شد. زمینه فناوری و تکنولوژیک آن آماده است و زیرساخت‌هایش فراهم شده و سامانه‌هایی که برای هدایت و راهبری این موضوع در فاز سوم نیاز است، آمادگی کامل را دارند و همه منتظر ارزیابی ریسک و مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا در روز‌های منتهی به ۲۰ فروردین خواهیم بود.

او درباره میزان حضور مردم در تفرجگاه‌ها در روز طبیعت، گفت: حضور مردم در روز طبیعت تقریبا در تمام شهر‌های بزرگ، متوسط و حتی کوچک در خارج از منازل محدود بوده که انتظار هم همین بود. با توجه به تشدید فاصله‌گذاری اجتماعی نوعی استقبال عمومی را در این زمینه شاهد هستیمم. خوشبختانه استقبال مردم بسیار خوب بود و کمترین برخورد‌های قانونی را شاهدیم و مردم با وسعتی که قابل انتظار نبود در منازل ماندند از نظر کیفی استقبال و پذیرش خوبی از سوی مردم را شاهد بودیم.

جهانپور درباره ادعای درمان کرونا با طب سنتی یا اسلامی و مسیحی اظهار کرد: متاسفانه تا روز گذشته داعیه هایی در این حوزه ادعاهایی مطرح م یکردند که در هیچ مطالعه آکادمیک سودمندی آنها گزارش نشده است و از روز برخی در طب مدرن هم به این فضا پیوستند تا فضای مجازی را برای ترویج یا تبلیغ وادعای اثربخشی دارو انتخاب کردند که اقدام ناپسندی بود و امیدواریم اصلاح شود.

سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: طب سنتی،‌طب ایرانی،‌طب هندی و مدرن قبل از کارآزمایی و مطالعه و سودمندی در ارتقا کیفیت زندگی بیمار و افزایش طول عمر بیماران ثابت نشده باشد قابل استفاده و جویز نیست کارآزمایی بالینی قابل استفاده نیست چرا که طب علم کارآزمایی و شواهد است و طب ایرانی جز محافل آکادمیک است و در کنار سایر رشته ها اگر توصیه ای برای درمان بیماران دارند باید اگر در کنار طب مدرن پیشنهادی دارند در کارآزمایی بالینی سودمندی آن را ثابت کنند و بعد از تایید این روش ها قابل تجویز خواهد بود.

جهانپور در واکنش به اظهارات یکی از متخصصان بیمارستان مسیح دانشوری درباره اثربخشی داروی فاویپراویر و اینکه وزارت بهداشت این دارو را در اختیار آنها نمی گذارد،‌ گفت:‌ درباره داروی فاویپراویر تکلیف مثل سایر داروهای ویروسی است که در فهرست داروی ایران نیست و هنوز هم FDA آن را در فهرست دارویی خود قرار نداده است و این دارو مثل برخی داروها که در داخل تولید نمی شد و تعدادی برای مطالعات اولیه وارد شد تا اثربخشی مورد بررسی قرار گیرد و اگر اثربخشی داشته باشد،‌ پس از تایید کمیته علمی در پروتکل درمان قرار خواهد گرفت و تجویز خواهد شد.

جهانپور درباره اینکه گفته می شود این دارو در درمان مسپولان مورد استفاده قرار گرفته است، گفت:‌ فرقی بین بیماران نیست که مسئول باشد یا نباشد و پاسخگوی دارو به سمت افراد ارتباطی ندارد و کسی که دارو را برای آزمایش پذیرفته اقدامی ایثارگرانه انجام داده است و کسی که پذیرفته دارویی که تنها چند مطالعه در ژاپن و چین انجام شده است روی او تست کنند،‌ قابل تقدیر است و ما از نام بیماران تست شده اطلاع نداریم و اینکه نام بیماران شرکت کننده در کارآزمایی بالنی در اختیار سایران قرار گیرد خلاف موازین اخلاقی پزشکی است.

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به برخی اظهارات در کانال های پزشکی ادامه داد: برای کانال هایی که گرداننده های آن و اهداف آنها مشخص نیست پاسخی نداریم و آنچه که مطرح است روال و اصول منطقی دارو در کارآزمایی بالینی است و در صورتی که کارآزمایی بالینی جواب داد دارو می تواند وارد فهرست داوریی و تولید یا وارد شود و از شرکت کنندگان در کارآزمایی بالینی قدردانی می کنیم.

جهانپور درباره راه اندازی نسخه نویسی الکترونیک در نظام ارجاع اظهار کرد:‌هدف گذاری اصلی و محوری و شماره یک وزارت بهداشت در دوره جدید این است که مواد باقی مانده روی کاغذ برنامه پنجم و ششم توسعه ر نظام الکترونیک سلامت محقق و عملیاتی شوند و گام اول نظام الکترونیک پرونده الکترونیک سلامت استقرارپیدا کرد و بعد از آن استقرار نظام ارجاع الکترونیک است البته در کوران کرونا قاعدتا نسخه نویسی الکترونیک در برنامه های جاری اولویت نخواهد داشت اما نیاز به اجرای آن در بحران کرونا حس شد و امیدواریم در ماه های آینده پس از بخحران کرونا شاهدا استقرارکامل نظام الکترونیک سلامت باشیم.

جهانپور درباره تست و کیت کرونا اظهار کرد: تعداد آزمایشگاه‌های کووید ۱۹ به ۹۰ مورد رسیده است و روزانه به ۲۰ هزار تست خواهد رسید و یکی از تولیدکنندگان می‌تواند روزی ۱۰ هزار تست تولید کند و و بسیاری از تست‌های خریداری شده و تست‌های اهدای سازمان جهانی بهداشت مورد استفاده قرار نگرفته است و این تعداد تست و ساختار آزمایشگاهی برای کووید ۱۹ در ایران در منطقه و حتی برخی کشور‌های توسعه یافته و پیشرفته نظیر ندارد و مهمترین دلیل این ساختار آزمایشگاهی سوای نیروی انسانی غنی و زیرساخت اولیه این بود که قبل از شیوع کرونا مطالعات برا یساخت ویروس شروع و تست‌های مولکولی و گسترش این تعداد آزمایشگاه در این ابعاد در کمتر کشوری امکان پذیر بود و به زودی به صادر کننده کیت تشخیصی کرونا تبدیل خواهیم شد.

جهانپور درباره اینکه گفته می‌شود معتادان و سیگاری‌ها به کرونا مبتلا نمی‌شوند، گفت: بر اساس گزارش‌های بین المللی در کشور‌هایی مانند چین مصرف کنندگان دخانیات و اعتیاد استنشاقی در صورت ابتلا به کووید ۱۹ پیش آگهی بیشتر و عوارض بیشتری پیدا خواهند کرد و این اطلاعات مبتنی بر سایر ویروس‌ها و سندرم‌های حاد تنفسی در گذشته است.

سخنگوی وزارت درباره اعمال جراحی مثل پیوند اظهار کرد: درباره پیوند اعضا هم با توجه به اینکه بسیاری از بیمارستان‌هایی بزرگ که پیوند عضو در آن‌ها انجام می‌شد، درگیر کرونا بودند پیوند در روز‌های گذشته انجام نمی‌شد، اما با توجه به اینکه معاونت درمان وزارت بهداشت با خالی شدن تخت‌های بیمارستانی به دنبال تجمیع بیمارستان‌های کرونا در روز‌های آینده است شاهد این قبیل اقدامات هم در هفته‌های آتی خواهیم بود البته در کنار اخبار منفی باید بگوییم که و مرگ و میر حوادث ترافیکی به یک سوم کاهش پیدا کرده است و باید توجه داشت که کرونا سراسر تهدید نبود بلکه فرصت‌هایی هم بود که یکی از آن‌ها کاهش حوادث ترافیکی است.

واکنش وزارت بهداشت به اظهارات اینستاگرامی درباره داروی آلمانی

وی درباره اظهارات پزشکی در اینستاگرام مبنی بر ورود دارویی آلمان که تاثیر نسبی در مبتلایان به کووید ۱۹ داشته است و عدم توزیع آن از سوی وزارت بهداشت، گفت: مقررات، اصول و آیین‌نامه‌های حاکم بر ورود دارو به کشور و مطالعاتی که نیاز است بر روی دارو‌ها انجام شود و در عین حال قوانین نحوه تجویز مشخص است. در دنیا هم این‌ها یکسری اصول علمی است که همه اعم از پزشکان، محققان، شرکت‌های تولیدکننده و واردکننده به آن‌ها ملزم هستند.

وی افزود: در کشور یک نظام دارویی و درمانی حاکم داریم و فکر نمی‌کنم هیات‌علمی یک دانشگاه با این مقررات آشنا نباشد. به هر حال در هیچ کجای دنیا در اینستاگرام دارویی را تجویز نمی‌کنند و یا ورود یک دارو به فهرست دارویی کشور را انجام نمی‌دهند. در هر جای دنیا این اتفاق بیفتد، قطعا قضاوت جامعه پزشکی و آکادمیک درباره آن به عنوان یک رفتار غیر حرفه‌ای است. البته ممکن است این رفتار‌ها بر اثر فشار‌های کاری و خستگی باشد، اما نه مطابق با اخلاق پزشکی و نه مطابق با نظامات اخلاقی حوزه تجویز دارو درمان نیست.

جهانپو ادامه داد: این دارو هم نه کشف این فرد است و نه این فرد برای اولین بار آن را در ایران مطرح کرده است. ساخت این دارو به ۲۰ سال قبل بازمی‌گردد که ابتدا برای آنفلوآنزا استفاده می‌شد و بعدا در برخی بیماری‌های ویروسی دیگر در جا‌های مختلف دنیا کاربرد داشت. در عین حال برای کرونا هم در چین و ژاپن مطالعاتی بر روی این دارو انجام شد. در ایران هم در کنار سایر داروها، مورد بررسی قرار گرفت و تعدادی از این دارو برای مطالعه بالینی آمد که گزارش‌های اولیه آن و تاثیر نسبی را در برخی بیمارن نشان می‌دهد که گزارشات باید به صورت رسمی بیاید و بررسی می‌شود و در صورت که اثربخشی نسبی و هزینه اثربخشی داشته باشد، قاعدتا کمیته درمان در ستاد مقابله با کرونا آن را به صورت فوری وارد پروتکل خواهد کرد. برای تولید آن هم تمهیداتی از قبل اندیشیده شده است تا ماده اولیه آن بیاید که همه این موارد منوط به مطالعاتی است که در حوزه بالینی انجام می‌شود.

وی گفت: به هر حال در هیچ کجای دنیا هیچ پزشک متبحری دارویی را با فریاد زدن در اینستاگرانم وارد فهرست دارویی نکرده است و چنین اقدامی هم هیچگاه از اینستاگرام کلید نخواهد خورد. اگر کسی اطلاعاتی در این زمینه دارد می‌تواند آن را در قالب مقاله مطرح کند.

سخنگوی وزارت بهداشت درباره کاهش مصرف لبنیات در روز‌های کرونایی، گفت: امسال شاید برای لبنیات در کشور، سال مناسبی نبود و در این ایام ظلم مضاعفی هم به این حوزه شد شد. به طوری که با پروژه که به نام آفلاتوکسین کلید خورد، روند کاهش مصرف داشتیم که به تدریج اصلاح شد. امروز هم بحران کرونا و طغیان این بیماری در مصرف شیر موثر بوده است. توصیه ما و نظام‌های سلامت مصرف کافی لبنیات است. در این روز‌ها هم شاید بیش از گذشته نیاز به مصرف آن مشخص شود. امیدواریم دولت هم بتواند در بخش‌های مربوطه اعم از دامداری‌ها و صنعت لبنیات حمایت لازم را داشته باشد تا این حوزه دچار بحران و مشکلات ناشی از کاهش مصرف نشود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار