پشت‌پرده جنجال مشکوک داعش در زندان قسد/ چه کسی راه فرار را برای تروریست‌ها باز کرد؟

از آشوب داعشی‌ها در زندان‌های قسد فقط ۳۰ روز گذشته بود که خبر‌هایی درباره نافرمانی مجدد تروریست‌ها در زندان 'الثانویه الصناعیه' الحسکه منتشر شد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، نافرمانی‌های داعش با ایجاد اغتشاشات و تخریب و فرار شماری از زندانیان همراه بود در حالی که نیرو‌های امنیت داخلی به صورت گسترده در شهر مستقر بودند و هواپیما‌های 'ائتلاف بین المللی' در آسمان شهر در حال پرواز بودند.

قسد منتظر نماند تا در زندان مزبور اعلام آماده باش کند بلکه تجهیزات نظامی گسترده‌ای گرد آورد و منطقه را محاصره کرد و بعد از گذشت دو ساعت از عصیان و نافرمانی بازداشت شدگان، در زندان صدای گلوله به گوش رسید و همزمان آمبولانس‌ها نیز وارد زندان شدند تا قسد اینگونه وانمود کند که می‌خواهد این نافرمانی را با زور سرکوب کند. اطلاعات اولیه حاکی از فرار ۴ نفر از سرکردگان داعش به همراه شماری از تروریستهاست، در حالی که قسد آمار مشخصی از تعداد فراریان ارائه نداد؛ فقط به این جمله اکتفا کرد: 'شماری از زندانیان پا به فرار گذاشتند'.

'الثانویه الصناعیه' در محله غویران در الحسکه که قسد آن را به زندانی برای تروریست‌های داعش تبدیل کرد، عبارت است از مدرسه‌ای متشکل از چند ساختمان که در آموزش حرفه‌ای به کار می‌رفت. با شروع نافرمانی، تروریست‌های داعشی به شکستن دوربین‌های کنترل و پنجره‌ها و در‌ها اقدام کردند. پس از آن 'مانند همیشه' درخواست دیدار با هیات ائتلاف بین المللی دادند و اظهار داشتند که ائتلاف به وعده‌های خود در خصوص رسیدگی به وضعیت بازداشت شدگان و حل و فصل اوضاع آن‌ها و یا بازگشتشان به کشورهایشان عمل نکرده است. برخی منابع ویژه تاکید کردند که هیاتی از 'آسایش' به همراه افسران ائتلاف بین المللی وارد زندان شدند و با عناصر داعش دیدار کردند و پس از آن پایان عصیان اعلام شد. این منابع نیز اظهار داشتند که درخواست داعشی‌ها محدود به 'یافتن راه حل کامل برای اسیران بود که یا باید در دادگاه‌های بین المللی محاکمه شوند و یا به کشور‌های خودشان واگذار شوند تا در آنجا محاکمه شوند'.

برخی منابع ویژه دیگری همچنین تاکید کردند که زندانیانی که دست به عصیان در داخل زندان الثانویه الصناعیه زدند، به هیات ائتلاف گفتند که یکی از علل عصیان آن‌ها درخواست قسد از نیرو‌های آمریکایی برای انتقال عناصری از داعش به الشدادی است تا مقدمه‌ای برای انتقال آن‌ها به عراق باشد؛ مساله‌ای که داعشی‌ها با آن مخالفند؛ زیرا می‌ترسند که مبادا به دولت عراق تحویل داده شوند.

کسی که این زندان را می‌شناسد به خوبی می‌داند که فرار از این زندان امکان پذیر نیست؛ مگر آنکه توافق و یا توطئه‌ای با موافقت آمریکا صورت گرفته باشد تا این زندانیان فراری به صحرای میان سوریه و عراق ارسال شوند و از آن‌ها به عنوان اهرم فشار از سوی کرد‌ها و امریکایی‌ها علیه کشور‌های اروپایی استفاده شود تا اروپایی‌ها اتباع زندانی خود را تحویل بگیرند. بهترین دلیل بر این مدعا آنچه که رسانه‌های نزدیک به گروه تروریستی داعش منتشر کردند؛ آن‌ها تاکید کردند که تعداد زیادی از داعشی‌ها از زندان گریختند و به جنوب حسکه و منطقه العریشه رسیدند؛ بنابراین به نظر می‌رسد که قسد جزییات بسیاری درباره زندان الثانویه الصناعیه مخفی کرده است و تناقض در اظهارات رسانه‌ها دال بر این است که به چند دلیل قسد و تروریست‌های داعش با یکدیگر هماهنگ بوده اند؛ از جمله آنکه این زندان دارای استحکامات بسیار شدسد است علاوه بر اینکه پایگاه نیرو‌های امریکایی در نزدیکی این زندان قرار دارد؛ بدین معنا که فرار از زندان به این سادگی نیست. علاوه بر این برخی خبر‌ها از داخل زندان حاکی از آن است که عناصر داعش برخی از زندانیان را گروگان گرفته بودند در حالی که هیچ خبری حاکی از تسلط زندانیان حتی بر یک قطعه سلاح نبوده است بدین معنا که شانس فرار آن‌ها بسیار اندک بوده است؛ مگر آنکه این اقدام از قبل برنامه ریزی شده و طراحی شده باشد. همچنین باید منافع قسد و نیرو‌های آمریکایی از فرار داعشی‌ها را در نظر گرفت که مهمترین آن‌ها مطرح کردن دوباره پرونده بازداشت شدگان داعش است تا قسد بتواند از کشور‌های اروپایی حمایت مادی و سیاسی را به دست آورد. زیرا زندانی که تقریبا مشتمل بر ۴ هزار زندانی از ۵۰ تابعیت عربی و بیگانه است می‌تواند اهرم فشار مهم و قوی باشد و نوعی تبلیغ به نفع نیرو‌های امریکایی و قسد است مبنی بر آنکه که فقط آن‌ها قادر به کنترل و حمایت این زندان‌ها هستند. آمریکا نیز در پی آن است که از این مساله برای تحت فشار قرار دادن کشور‌های اروپایی استفاده کند تا بار دیگر از آن‌ها بخواهد تا رعایای زندانی خود را تحویل بگیرند و این مساله کشور‌های اروپایی و جامعه جهانی را زیر چکش سیاست امریکا قرار خواهد داد.

جذاب ترین  اخبار امروز در سرویس وبگردی

ناگفته‌های شرکت‌کننده عصر جدید که تصویر «حاج قاسم» را نقاشی کرد/ اجرای بعد، حیثیتی و پُر ریسک است

از کشف جمجمه‌های خربزه‌ای تا ساختن خانه برای بعد مرگ/ حقایقی عجیب از منطقه‌ای باستانی در ایران

چرا سود سهام عدالت برای برخی افراد واریز نشد؟

آیا روی اجساد کرونایی آهک می‌ریزند؟

آموزش آشپزی؛ از خورش ماش پتی تا پاچه پلوی نادر میرزا

چقدر به سلامت روان خود اعتماد دارید؟ + تست علامت شناسی افسردگی

منبع:العالم

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۴ ۱۳ فروردين ۱۳۹۹
این جماعت آدم بشو نیستن
Iran (Islamic Republic of)
باهر
۲۱:۱۸ ۱۳ فروردين ۱۳۹۹
شاید ازاد کردن این داعشیها برای اغتشاش و درگیری بانیروهای بسبج عراقی وبه کمک امریکا که درحال اماده شدن هستند باشد تاگروه های حشد الشعبی را تار و مار کنند و بتوانند دولت دلخواه خود را درعراق بسرکار اورند ونیز طرفداران ایران را حذف کنندو ترامپ برای انتخابات امریکا مستمسک لازم برای تبلیغات دست وپاکند و از مخمصه کرونا هم نجات پیداکند
Iran (Islamic Republic of)
راد
۱۹:۵۱ ۱۳ فروردين ۱۳۹۹
خیلی جالبه که اینها رو اعدام نکردند و حتی دادگاهی هم نکردند ، خب معلومه که اینها رو برای روز مبادا پروار میکنند . اگر همین افراد در خاک آمریکا چنین جرمی داشتند ، آمریکایی ها چه برخوردی میکردند؟ امروز دیگر جامعه بین الملل معنی و مفهوم ندارد ، هرکه زورش بیشتر بود او حرف اول را خواهد زد .
Iran (Islamic Republic of)
مصمم
۱۸:۲۵ ۱۳ فروردين ۱۳۹۹
همۀ این آتش ها از گور آمریکا بر می خیزد ، تا آمریکا در منطقۀ ماست فتنه و شرارت و خون و خون ریزی وجو دارد .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۶ ۱۳ فروردين ۱۳۹۹
من موندم واسه چی زندانی بودن این کثافتا
اینا رو همون روز اول اسارت باید اعدام میکردن.
وقتی قانون نباشه آخرش همین میشه
United States of America
ناشناس
۱۶:۵۰ ۱۳ فروردين ۱۳۹۹
برای چی نگه داشتند قتل عامشون کنید
Iran (Islamic Republic of)
ساناز
۱۶:۴۱ ۱۳ فروردين ۱۳۹۹
خب معلومه این وحشیهای افسار گسیخته بلاخره پا بفرار میگذارند اینا اصلا نباید زندانی شوند بلکه در جا و بحالت جمعی منفجر شوند تا زمین از وجود منحوس و کثیفشان راحت شوند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۲ ۱۳ فروردين ۱۳۹۹
خوب اینا رو نگه داشتن واسه چی
اعدامشون کنن یه مشت سفیانی وحشی
آخرین اخبار