ایران ناقل اصلی ویروس کرونا در جهان نیست

نشریه اکونومیست در بررسی‌های اخیر خود، نشان داد بر خلاف تبلیغات گسترده‌ای که برخی علیه کشور انجام می‌دهند، ایران ناقل اصلی کووید ۱۹ در جهان نیست.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان،  شبکه اجتماعی اینستاگرام به طور عمده برای سلفی‌های شیک و تصاویر مسافرتی معروف است. اما آیا می‌توان از سرویس اشتراک عکس نیز برای ردیابی شیوع ویروس همه‌گیر کرونا استفاده کرد؟

از آنجا که دولت‌ها و ارائه دهندگان مراقبت‌های بهداشتی در سراسر جهان پیگیر مشکوک شدن ناهنجاری‌های جدید کروناویروس هستند، شبکه اجتماعی محبوب که مردم برای به اشتراک گذاشتن تصاویر و فیلم‌هایی از مکان‌هایی که بازدید می‌کنند و عموماً برای معاشرت استفاده می‌کنند، می‌تواند برای ردیابی مسیر شیوع ویروس مهم باشد. بستر رسانه‌های اجتماعی ممکن است ابزاری عجیب و غریب برای مطالعه شیوع ویروس کرونا به نظر برسد اما بررسی‌ها نشان می‌دهد این شبکه‌ها در جمع‌آوری داده‌های ارزشمند در مرکز شیوع ویروس از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند. 

طبق اظهارات متخصصان و بر مبنای آمار جان‌باختگان و مبتلایان، افراد مسن در برابر این ویروس آسیب پذیرتر هستند، بنابراین این تصور به وجود می‌آید که شاید درصد ابتلا در جوانان کمتر باشد، اما با توجه به اینکه بیشتر کاربران اینستاگرام زیر ۳۵ سال سن دارند، این فرضیه رد شده و گفته می‌شود که افراد جوان می‌توانند حامل قدرتمند بیماری باشند.

از آنجا که آن‌ها اغلب علائم خفیفی را تجربه می‌کنند، ممکن است جوانان آلوده، از بیماری خود اطلاع نداشته باشند و به مسافرت بروند؛ از این رو ممکن است سفر‌های آن‌ها از یک نقطه پرشیوع بوده و باعث آلوده شدن افراد در طول مسیر شود.
برای بررسی چگونگی استفاده از شبکه‌های اجتماعی برای ردیابی همه‌گیری، اکونومیست بیش از ۲۰ هزار کاربر اینستاگرام را در شهر‌های مختلف جهان شناسایی کرد که در آن زمان حداقل ۵۰ مورد از کووید ۱۹ تأیید شده بود. بعد از بازدید از این نقاط مهم، بر اساس پست‌های بعدی که در آن مکان‌های خود مانند شهر یا رستوران را نشانه گذاری کرده‌اند، مشخص شد که این کاربران پس از بازدید از این نقاط مهم به کدام مکان سفر کرده‌اند.


بیشتر بخوانید: ویروس کرونا از چه زمانی وارد ایران شد؟


گرچه همه این کاربران به ویروس آلوده نشدند، اما با این حال آن‌ها حامل بالقوه آن بودند؛ بانک اطلاعاتی حاصل، شامل حدود ۶۴ هزار پست اینستاگرام است، اما همه آن‌ها مربوط به تحلیل اکونومیست نبودند. برخی از کاربران ووهان، منبع احتمالی شیوع این بیماری بودند.

بر اساس این بررسی حدود ۵۳ هزار مشاهده، در بیش از ۲ هزار شهر در ۱۲۵ کشور جهان، منتشر شد. بررسی‌ها نشان داد که برخی از کاربران به مکان‌های عاری از ویروس سفر کرده‌اند که متعاقباً با شیوع آن روبه‌رو شده‌اند و احتمال اینکه ویروس را با خود برده باشند، افزایش می‌یابد.

این تحقیق همچنین سرنخ‌هایی در مورد مسیر‌های احتمال انتقال ارائه می‌دهد؛ همانطور که مقامات بهداشت عمومی سعی در جلوگیری از گسترش ویروس جدید دارند، دسترسی به داده‌های دقیق و واقعی در مورد حرکت افرادی که ممکن است آلوده باشند، می‌تواند نجات دهنده زندگی باشد. اینستاگرام و دیگر سیستم‌عامل‌های رسانه‌های اجتماعی منبع ثابتی از اطلاعات را ارائه می‌دهند که می‌تواند در نقشه برداری از بیماری همه گیر و شاید محدود کردن انتقال آن مفید باشد. تصویری که در زیر ارائه شده است مربوط به این تحقیق است و همانطور که مشاهده می‌شود چین در رأس چرخه انتقال قرار دارد و جوسازی برخی از رسانه‌های معاند در مقصر نشان دادن ایران در انتقال کووید ۱۹ را صراحتا رد می‌کند.

اکونومیست

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۸ ۱۵ فروردين ۱۳۹۹
شبکه های دشمن با ایجاد دشمنی و نفرت علیه ایران و فرافکنی از رژیم های متبوعشون مقصر اول شیوع کرونا و نفرت در جهان هستند.
Iran (Islamic Republic of)
عمار
۱۰:۵۶ ۱۵ فروردين ۱۳۹۹
بنام خداوند جان و خرد :
احسنت احسنت احسنت و دورد و خداقوت بر فرماندهی خردمند مقتدر قدرتمند و بصیر مدافعان سلامت ملی کشور عزیزمان ایران سرافراز جناب وزیر بهداشت و سلامت دکتر نمکی محترم و فهیم انشاءالله با خردورزی همگانی و هماهنگی و اتحاد و با صبر و حلم و گوش کردن و اطاعت کردن از فرامین دلسوزانه و خردمندانه فرماندهی نظام بهداشت و سلامت ( مدافعان ملی سلامت ) و رعایت تمامی موارد ایمنی بهداشتی فردی و امنیت اجتماعی و در خانه ماندن و کمکهای همه جانبه دولت به ملت و کمکهای مردمی و دولتی به نظام مقدس سلامت مردمی جمهوری اسلامی ایران سرافراز مظلوم و عزیز انشاءالله بر ویروس منحوس تروریستی کرونا پیروز شویم . والسلام و صلوات التماس دعا و التماس تفکر . و من الله توفیق .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۶ ۱۵ فروردين ۱۳۹۹
کرانا مقامات وتاجرها پولدارهای وارد کننده به ایران اوردند ....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۶ ۱۵ فروردين ۱۳۹۹
اگه نقشه رو نگاه کنید، می بینید که ایران سد و دروازه ای در مقابل همه اتفاقها در جهان است.
اگه ایران تحریم نبود یا دنیا در زمان شیوع این بیماری به ایران کمک میکرند، الان خودشون دچار این اپیدمی نمی شدند!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۱ ۱۵ فروردين ۱۳۹۹
یه عکس کوچیک تر بزار، اینقدر بزرگه که تو صفحه جا نمیشه
Canada
ناشناس
۰۶:۵۳ ۱۵ فروردين ۱۳۹۹
اینجا قانونی برای کرونا وصع کردند .اگر کارت هویت که همان کارت ملی شماست .همراه ات نباشد .جریمه اش 750 دلار
اگر دو متر فاصله را رعایت نکنی 1000 دلار
و 100 هزار دلار ک یکسال زندان اگر به قوانین کرونا بی اعتنایی کنی
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا فلاح
۲۳:۲۸ ۱۴ فروردين ۱۳۹۹
هیچ وقت فکر نمیکردم ایران اینقدر ارتباط با کشورهای خارجی دارد که بتواند یک ویروس را پخش کند!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۳ ۱۴ فروردين ۱۳۹۹
زمانش برسه میگم. حادثه بزرگ نزدیک است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۷ ۱۴ فروردين ۱۳۹۹
بر اساس نقشه اینا اومدن ایران بعد رفتن اروپا
مگه اینطور نیست؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۹ ۱۴ فروردين ۱۳۹۹
صد البته ایران ناقل بیماری در منطقه هست
Japan
ناشناس
۲۱:۲۶ ۱۴ فروردين ۱۳۹۹
ایرانیها اکثرا داخل ایران سفر می کنند. پولشون کجا بود ٱخه. درضمن نقاط رنگی مربوط به ایران بیشترش داخل ایرانه. اینا شاید منظورشون ایرانیهای ساکن خارج از ایرانه. مثلا خودشون....
آخرین اخبار