چگونه وایر خودرو را بررسی کنیم؟

سیستم برق خودرو متشکل از بخش هایی، چون باتری، دینام، کویل، دلکو، وایر و شمع است که وظیفه تولید، تقویت و انتقال الکتریسیته برای ایجاد احتراق سالم را بر عهده دارد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، سیستم برق خودرو متشکل از بخش هایی، چون باتری، دینام، کویل، دلکو، وایر و شمع است که وظیفه تولید، تقویت و انتقال الکتریسیته برای ایجاد احتراق سالم را بر عهده دارد.

حساسیت سیستم الکتریکی خودرو به اندازه‌ای زیاد است که تداخل در این سیستم می‌تواند ایراد‌های متنوع و دشواری، چون عدم استارت خوردن، بد کار کردن، دود کردن، سکته موتور، افزایش مصرف سوخت، افزایش آلایندگی و ... را به همراه آورد که تشخیص آن تا چند ساعت وقت مالک را بگیرد.

با توجه به ایراد‌هایی که می‌تواند به سیستم برق خودرو ارتباط پیدا کند لازم است آگاه باشید، ولتاژی که از کویل خودرو خارج می‌شود، وابسته به نوع خودرو و نوع سیستم برق رسانی، اختلاف پتانسیلی بین ۱۵ تا ۳۰ هزار ولت دارد. این میزان ولتاژ به دلیل داشتن جریان پایین برای انسان کشنده نیست، اما برخورد آن با به بدن انسان می‌تواند با درد همراه باشد. جالب آن که در سیستم‌های برق ارتقا یافته این ولتاژ می‌تواند به مراتب فراتر از این ارقام باشد.

در خودرو‌های مجهز به سیستم سنتی‌تر کویل و دلکو، وایر‌ها برق ولتاژ بالا را از کویل به شمع‌ها منتقل می‌کنند. به همین دلیل لازم است که وایر‌ها از دیدگاه فیزیکی کاملا سالم و بدون آسیب باشند چراکه هرچه اختلاف پتانسیل الکتریکی در یک سیستم افزایش یابد میل الکتریسیته برای جهش به نزدیک‌ترین اجسام فلزی و ایجاد برق دزدی نیز بیشتر می‌شود.

دقیقا به منظور پیشگیری از چنین واقعه‌ای است که جنس وایر‌ها بسیار اهمیت پیدا می‌کند. به همین دلیل وایر‌ها با روکش‌های ضخیم و از جنس عایق‌های مخصوص ساخته می‌شوند تا در مسیر خود و در مجاورت فلز‌های مختلف ناخواسته باعث جهش الکتریکی از دیواره و روکش نشوند. دقیقا به همین دلیل است که با تقویت سیستم برق خودرو از ۳۰ به ۵۰ هزار ولت باید از وایر‌های تقویت شده با عایق‌های با دوام‌تر و ضخیم‌تر استفاده کرد.

این مهم می‌تواند دو اتفاق را باعث شود. جهش ولتاژ از درون وایر‌ها به بدنه فلزی موتور یا هرجای دیگر از خودرو به جز شمع می‌تواند منجر به عدم احتراق (Miss Fire) و کاهش شدید راندمان پیشرانه و به اصطلاح سکته و کپ موتور شود.

از سوی دیگر جهش این ولتاژ به بدنه خودرو ضمن خطر آفرین بودن برای لوازم الکتریکی نصب شده بر روی خودرو، می‌تواند منجر به برق گرفتگی مالک شود. هرچند این ولتاژ جریان زیادی ندارد و چندان خطر آفرین نیست، اما می‌تواند با درد همراه باشد. برای آن دسته افرادی که تا به حال دچار شوک الکتریکی سیستم برق خودرو نشده اند لازم به بیان است که این شوک می‌تواند موجب پرش عضلات بدن و برخورد دست به قطعات داغ و تیز پیشرانه یا برخورد سر به در کاپوت و ایجاد جراحت شود.

نکات ایمنی برای بررسی وایر خودرو:

همواره به هنگام چک و بررسی سیستم برق خودرو، پیشرانه را خاموش و سوئیچ را بسته نگه دارید.

درصورت نیاز به روشن بودن پیشرانه و بررسی برق خودرو از دستکش ضخیم استفاده کنید.

با دست مرطوب به وایر‌ها و بخش‌های مختلف سیستم برق خودرو دست نزنید.

از سلامت فیزیکی بدنه، دو سر وایرها، اتصال کامل به شمع‌ها و لاستیک‌های محافظ آن اطمینان حاصل کنید.

منبع: میزان

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.