ویروس کرونا؛ علت افزایش جوش‌های صورت در روزهای کرونایی

در بازه زمانی همه گیری ویروس کرونا بروز آکنه صورت در برخی مبتلایان می‌تواند به شدت تشدید شود.

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، آکنه صورت یکی از مشکل‌های شایع در برخی افراد به ویژه بانوان است که به دلایل مختلفی روی می‌دهد. بیشتر افرادی که دچارآکنه صورت مزمن می‌شوند برای رفع مشکل خود از انواع دارو‌ها و کرم‌های موضعی استفاده می‌کنند.

در این بازه زمانی که ویروس کرونا و بیماری Covid-۱۹ در اثر آن در بیشتر کشور‌های جهان شیوع پیدا کرده است، افراد دچار آکنه صورت احتمال دارد با افزایش آکنه‌های دردناک برروی صورت خود مواجه شوند.

کارشناسان دلیل تشدید آکنه صورت در این بازه زمانی را بنا به دلایل مختلفی اعلام کرده اند. این روز‌ها به ویژه به دلیل اقامت در خانه و خارج نشدن از آن، بیشتر افراد از انجام آرایش صورت خودداری می‌کنند، اما اوضاع پوست صورت در برخی افراد نشان می‌دهد وضعیت این بخش از بدن چندان رضایت بخش نیست.

عامل‌های بسیاری در تشدید عارضه آکنه صورت در این زمان اثرگذار است که از آن جمله می‌توان استرس، کمبود برخی ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن، رژیم خوراکی نامناسب، ابتلا به برخی بیماری‌ها و اهمیت ناکافی به بهداشت شخصی را نام برد.

هنگامی که فرد دچار استرس می‌شود، در بدن او هورمون کورتیزول ترشح می‌شود. ترشح بیش از اندازه این هورمون سبب کاهش تولید استروژن و تولید میزان بیشتر چربی دربدن می‌شود که در نهایت آکنه صورت به وجود می‌آید.


برخی افراد در زمان حضور درخانه برای بازه زمانی طولانی به جای مصرف مواد خوراکی سالم، انواع میوه و سبزیجات از فست فود و انواع تنقلات فاقد ارزش تغذیه‌ای استفاده می‌کنند.

این دسته از خوراکی به دلیل چربی، قند و نمک فراوان و دارا بودن مواد نگهدارنده سبب ایجاد آکنه، چاقی و ابتلا به بیماری‌های مزمن غیرواگیر در دراز مدت مانند دیابت و فشار خون بالا می‌شوند.


کمبود ویتامین D هم یکی دیگر از دلایل ایجاد آکنه صورت در افراد مستعد است. کارشناسان با توجه به اهمیت حضور در خانه برای جلوگیری از ابتلا به بیماری مرگبار COVID-۱۹ به افراد توصیه می‌کنند رژیم خوراکی حاوی پنیر، تخم مرغ، میوه و سبزیجات، چون قارچ و خوراک دریایی مانند ماهی سالمون حاوی ویتامین D مصرف کنند و در صورت نیاز با صلاحدید و مشاوره با پزشک مکمل ویتامین D مصرف کنند.


بیشتر بخوانید: حفظ آرامش؛ بهترین راه مقابله با ویروس کرونا


ویتامین D برای رشد سلولی اهمیت فراوان دارد، این ویتامین نقش مهمی در کاهش التهاب در بدن به ویژمشکل‌های پوستی دارد.


ابتلا به برخی بیماری‌ها مانند سندرم پلی کیستیک تخمدان در بانوان هم می‌تواند سبب ایجاد آکنه صورت در آنها شود که نیازمند رسیدگی درمانی و مصرف دارو طبق نظر متخصص است.

کارشناسان به افراد توصیه می‌کنند به طور منظم به شست و شو وتعویض روبالشتی، روملحفه‌ای و سایر ملزومات خواب بپردازند. در زمان خواب بیشترین میزان پوسته ریزی از سلول‌های بدن روی می‌دهد و بسیاری از افراد در زمان بیدارشدن از خواب متوجه بروز آکنه درصورت خود می‌شوند.


استحمام با آب گرم، شست و شوی صورت به طور منظم، استفاده از کرم‌های درمانی و خودداری از مصرف محصول‌های آرایشی می‌تواند از بروز آکنه صورت جلوگیری کند.

افزون بر مصرف میوه و سبزیجات تازه، مصرف دمنوش‌های گیاهی، چون چای سبز به دلیل دارا بودن آنتی اکسیدان بالا می‌تواند از بروز آکنه صورت جلوگیری کند.


برای داشتن پوستی زیبا و لطیف دراین بازه زمانی و جلوگیری از بروز آسیب به پوست که روند درمان آن سخت و پرهزینه است کارشناسان توصیه می‌کنند افراد افسردگی، استرس و اضطراب را از خود دور کنند. این مشکل‌ها سبب پیری و افتادگی پوست و بروز چین وچروک صورت می‌شود.

اهمیت به سلامت روان، انجام یوگا و مراقبه درمنزل، نوشیدن میزان کافی آب، صحبت تلفنی با اقوام و دوستان، مطالعه کتاب، یادگیری مهارت‌های علمی جدید، چون زبان خارجی و مواردی از این دست سبب کاهش استرس و کمک به حفظ سلامت جسم، روح و پوست صورت می‌شود.


انجام ورزش سبک روزانه، داشتن تحرک و انجام کارهایی، چون نظافت و آشپزی با فعال نگه داشتن بدن سبب افزایش میزان اکسیژن در رگ‌های خونی شده و به داشتن پوستی زیبا و جوان کمک می‌کند.

خواب بیش از اندازه می‌تواند سبب افتادگی پوست، بروز گودی زیرچشم و حتی افزایش چین و چروک‌های پوستی شود، درزمان اقامت درخانه مدت زمان خواب باید مانند زمان‌های عادی باشد که برای افراد سالم بزرگسال ۸ ساعت در شبانه روز توصیه شده است.


خواب به اندازه با کمک به سلول‌های بدن برای ترمیم آسیب‌ها می‌تواند به شادابی و جوان ماندن پوست صورت کمک کند.


این روز‌ها پزشکان توصیه اکید برای خودداری از تماس دست‌ها با صورت، چشم، بینی و دهان دارند تا از انتقال ویروس به بدن جلوگیری شود، این کار افزون بر کمک به کاهش خطر ابتلا به بیماری covid-۱۹ می‌تواند از انتقال میکروب، باکتری و آلودگی به سطح صورت و بروز آکنه التهابی جلوگیری کند.

منبع: cosmopolitan
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار