آل خلیفه برای فشار به شیعیان از کرونا بهره می‌جوید!

عدم پذیرش اتباع بحرینی توسط حکومت این کشور، در واقع روی دیگر سکه‌ی سلب تابعیت از مخالفان رژیم آل خلیفه و در راستای تغییر بافت جمعیتی بحرین می‌باشد.

آل خلیفه برای فشار به شیعیان از کرونا بهره می‌جوید!به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، گزارش‌ها از بحرین حاکی از ادامه روند فشار‌های رژیم آل خلیفه به شیعیان این کشور و با وجود گسترش ویروس کرونا در سراسر جهان و بحرین دارد.

شیخ عیسی قاسم، رهبر شیعیان بحرین، در پیامی خواستار آزادی زندانیان پرشمار عقیدتی در این کشور شده است و به رژیم آل خلیفه هشدار داده است که در صورت گسترش ویروس کرونا و باز شدن پای آن به زندان‌های بحرین، موجی از خشم عمومی به راه خواهد افتاد و این امر بحرین را با مشکلات امنیتی عدیده‌ای مواجه خواهد کرد.

در مقابل تاکنون حکومت بحرین از آزادی زندانیان سیاسی که بخش قابل توجه‌ای از آنان نیز از سالخوردگان و بیماران می‌باشند، سرباز زده است.

عدم پذیرش اتباع بحرینی و سلب تابعیت از مخالفان سیاسی؛ دو روی یک سکه

حکومت بحرین که پیشتر با اتخاذ سیاست فشار حداکثری به مخالفان سیاسی سعی در سرکوب شدید هرگونه مخالفت با خودکامگی رژیم و نادیده انگاشتن شیعیان بحرین به عنوان گروه اکثریت در این کشور را داشته است، در برخی احکام قضایی علیه معارضین اقدام به سلب تابعیت بحرینی از آنان و اخراجشان از کشور کرده است.

این امر که با انتقادات شدیدی از سوی محافل مختلف بین المللی من جمله گروه‌های فعال حقوق بشری مواجه شده است کماکان در بحرین ادامه دارد و به عنوان یک تاکتیک اساسی از سوی منامه دنبال می‌شود.

این درحالیست که دولت بحرین با گسترش ویروس کرونا از پذیرش اتباع خود که عمدتا در کشور‌های قطر، ایران و عمان حضور داشتند، امتناع ورزیده و در ادامه و با وجود فشار‌ها بر منامه این کار را به شکل ناقص و با اتلاف حداکثری زمان انجام داده است.

در شرایطی که دولت قطر از آمادگی این کشور برای انتقال اتباع بحرینی به منامه با یک پرواز اختصاصی رایگان به بحرین خبر داده است، اما دولت بحرین با مخالفت با این پیشنهاد عنوان کرده است که دولت قطر قصد دارد در شرایط بحران کرونا به بهره برداری سیاسی از این وضع پرداخته و بحرین در آینده نسبت به بازگرداندن اتباعش به کشور اقدام خواهد کرد!

بنابراین به نظر می‌رسد دولت بحرین با اتخاذ رویکرد مذکور در قبال اتباع بحرینی حاضر در دیگر کشور‌ها و اتلاف وقت جهت پذیرش آنان، سعی دارد از ارائه خدمات و انجام حداقل وظایفش نسبت به اتباع بحرینی سرباز زند و بسیاری از بحرینی‌ها را در این شرایط بحرانی از بازگشت به بحرین منصرف کند.

رژیم آل خلیفه که پس از وقایع سال ۲۰۱۱ در کشور‌های عربی، با موج گسترده نارضایتی‌های داخلی مواجه گشت و با سرکوب خونین معترضان به کمک نیرو‌های عربستانی، موسوم به سپر جزیره؛ توانست با توسل به زور از پاسخگویی به مطالبات مردم بگریزد، در ادامه با اتخاذ سیاست تغییر بافت جمعیتی بحرین به دنبال تثبیت پایه‌های لرزان رژیم می‌باشد.

در واقع منامه با توجه به در اکثریت بودن شیعیان در این کشور استراتژی فشار حداکثری به آنان را جهت تغییر بافت جمعیتی در این کشور در پیش گرفته است که در این راستا تاکتیک‌هایی همچون سلب تابعیت از رهبران معارضین و عدم پذیرش اتباع خود پس از خروج از کشور، آنهم به بهانه‌های مختلف در ذیل همین استراتژی تعریف می‌شوند.

هم اکنون نیز رژیم آل خلیفه با توجه به گسترش ویروس کرونا و با مناسب دیدن شرایط قصد دارد به بهانه‌های گوناگون امنیتی و بهداشتی از پذیرش اتباع خود سرباز زند؛ لذا به نظر می‌رسد عدم پذیرش اتباع بحرینی توسط حکومت این کشور، در واقع روی دیگر سکه‌ی سلب تابعیت از مخالفان رژیم آل خلیفه و در راستای تغییر بافت جمعیتی بحرین می‌باشد.

 

افزایش فشار‌های بین المللی به منامه برای آزادی زندانیان

در شرایطی که ائتلاف جوانان ۱۴ فوریه بحرین، خواستار آزادی زندانیان عقیدتی در این کشور و با توجه به بحران کرونا شده است؛ این ائتلاف مدعی شده که دولت بحرین قصد دارد دیگر کشور‌ها را فریب دهد، به گونه‌ای که وانمود به آزادی زندانیان سیاسی می‌کند، اما در واقع تعداد بسیار اندکی از زندانیان را آزاد می‌کند و این امر به شدت سلامتی زندانیان را به خطر می‌اندازد.

این درحالیست که همزمان سازمان‌های حقوق بشری بین المللی در خصوص نقض آزادی‌های دینی در بحرین ابراز نگرانی کرده و از منامه خواسته اند امکان مشارکت جامعه شیعیان این کشور را در صحنه سیاسی بحرین را فراهم سازد.

سازمان‌های حقوق بشری همچنین با ارسال نامه‌ای به حمد بن عیسی آل خلیفه، پادشاه بحرین، از وی خواسته اند که هرچه سریع‌تر نسبت به آزادی روحانیون شیعه از زندان‌ها اقدام کند.

با این حال به نظر می‌رسد با توجه به در پیش گرفتن سیاست‌های قوم گرایانه توسط حکومت بحرین و تلاش خاندان آل خلیفه برای جلوگیری از ورود شهروندان شیعه بحرینی به عنوان گروه اکثریت در بحرین به صحنه‌ی سیاست این کشور، واضح است مادامی که آل خلیفه شیعیان را تهدیدی برای امنیت بحرین تلقی می‌کند از ادامه تلاشهایش برای اعمال فشار بر گروه‌های شیعه دست نخواهد کشید و لذا رژیم آل خلیفه از تمامی ابزار‌های ممکن نیز در راستای تحقق این امر بهره خواهد برد.

منبع: الوقت

انتهای پیام/

برچسب ها: شیعه بحرینی ، کرونا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۸ ۲۱ فروردين ۱۳۹۹
اکنون که امریکا درحال فرار از منطقه است دوام حکومتهای بحرین و عربستان و اسرائیل ناممکن است.