وزیر صمت اعلام کرد:

کاهش زمان ثبت سفارش تا واردات انواع ماسک پزشکی به ۴۸ ساعت

رحمانی گفت: واردات اقلام بهداشتی مرتبط با کرونا از ثبت سفارش تا ترخیص ۴۸ ساعت زمان می‌برد که یک رکورد محسوب می‌شود.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شاتا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت در نشست هم اندیشی اقدامات گمرکی برای مقابله با کرونا که با حضور معاون اول رئیس جمهور و وزیر اقتصاد و دارایی در محل اداره کل گمرک فرودگاه امام خمینی (ره) برگزار شد، گفت: واردات اقلام بهداشتی مرتبط با شیوع کرونا از مرحله ثبت سفارش تا ترخیص اقلام ۴۸ ساعت زمان می‌برد که یک رکورد در سیستم اداری و بین بخشی کشور محسوب می‌شود و می‌تواند در خصوص سایر موارد نیز الگو شود.

رحمانی افزود: با شیوع کرونا در کشور و با هدف تامین اقلام مورد نیاز در این مدت بیش از ۲۴ میلیون عدد ماسک وارد شده است و هم اکنون مراحل واردات بیش از ۴۰ میلیون عدد دیگر نیز در حال انجام است.

وی افزود: گمرک جمهوری اسلامی ایران، امور تشریفات واردات و صادرات را انجام می‌دهد و وزارت صنعت، معدن و تجارت مسئولیت اصلی این حوزه را برعهده دارد؛ بسیاری از مسائل و مشکلات واردات و صادرات در این مدت به دقت رصد شده و از سال گذشته در تلاش هستیم کمبود‌های موجود در زیرساخت صادراتی را رفع کنیم.

رحمانی تصریح کرد: با توجه به فرمایش مقام معظم رهبری، موتور پیشران تجارت در سال ۹۹ توجه به بازار‌های داخلی است که حتما این امر مهم را همزمان با توسعه صادرات غیر نفتی و توجه به تجارت خارجی کشور با جدیت دنبال خواهیم کرد.

وزیر صمت ادامه داد: با توجه به موفقیت‌های به دست آمده در سال ۹۸ در حوزه تجارت خارجی و توجه وزارت صنعت، معدن و تجارت به فرصت‌های تجاری و بازار‌های صادراتی ۱۵ کشور همسایه به عنوان یک پروژه ویژه، امسال نیز این برنامه تداوم خواهد یافت.

رحمانی تاکید کرد: سال ۹۸ اقدامات خوبی در حوزه توسعه تجارت خارجی کشور انجام شد و یکی از دلایل پایین نیامدن میزان صادرات، همکاری خوب بین وزارت صمت و وزارت اقتصاد و دارایی و به خصوص گمرکات کشور بوده است.

وی گفت: یکی از مواردی که امسال می‌تواند به توسعه امور در حوزه تجارت خارجی کمک کند، شفافیت در حوزه انبارداری در گمرکات و دیگری رسوبات کالا در گمرکات است که باید در این خصوص اقدامات مناسب‌تری انجام شود.

رحمانی افزود: گمرک جمهوری اسلامی روی توسعه سامانه‌ها عملکرد قابل قبولی داشته، با این حال مسئولیت کلی این سامانه‌ها در چارچوب سامانه جامع تجارت با وزارت صمت است.

وی اضافه کرد: با راه اندازی سامانه جامع تجارت و سامانه جامع انبارها، تاکنون بیش از ۵۳۸ هزار انبار در کشور شناسایی و ثبت شده است و تلاش می‌کنیم در چارچوب عملکرد سامانه جامع تجارت، از مبدا ورود و یا تولید تا مرحله عرضه به مشتری، کالا را رصد و ردگیری کنیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: در فضای تعاملی بسیاری از موارد و مشکلات بین بخشی قابل حل و تفاهم است و هدف ما این است که فرآیند‌ها را به صورت حداکثری سیستمی کنیم و بتوانیم از این طریق کنترل موارد و مسائل را دقیق‌تر انجام دهیم.

رحمانی در خصوص واردات برخی اقلام بهداشتی مرتبط با شیوع کرونا توضیح داد: از مرحله ثبت سفارش تا ترخیص اقلام، در مجموع در ۴۸ ساعت زمان اداری انجام شده است که این یک رکورد در تعاملات بین بخشی و سیستم اداری محسوب می‌شود و می‌تواند در خصوص سایر موارد نیز تسری پیدا کند.

وی افزود: پیش از شیوع کرونا در کشور حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار عدد ماسک تولید می‌شد و این ظرفیت در آن زمان، تامین کننده بازار نیز بود و ما در این خصوص مشکلی نداشتیم؛ اما پس از شیوع کرونا و افزایش تقاضا برای این کالا در سطح کشور و همچنین با توجه به اینکه وزارت بهداشت درخواست حداقل ۴ تا ۵ میلیون عدد ماسک در روز داشته است، ما در این مدت تمام توان موجود را بسیج کرده ایم.

وزیر صمت اعلام کرد: با وجود ظرفیت‌های قبلی تولید، حداکثر تولید ماسک صنعتی در کشور، در بهترین شرایط می‌توانست به یک میلیون عدد برسد در حالی که مصرف کشور طبق برآورد اعلام شده حدود ۴ تا ۵ میلیون عدد است، در همین راستا واردات این کالا در دستور کار قرار گرفته و تا کنون بیش از ۲۴ میلیون عدد انواع ماسک وارد کشور شد و ۴۰ میلیون عدد دیگر نیز مراحل واردات و ترخیص خود را طی می‌کند؛ البته در بخش تولید صنعتی این کالا نیز در داخل کشور اقدامات بزرگی انجام شده و امیدواریم تا هفته اول اردیبهشت ماه، تولید روزانه ما به ۴ میلیون عدد در روز برسد.

رحمانی تاکید کرد: همه عزیزان فعال در حوزه بهداشت کشور، اعم از پزشکان پرستاران و کادر درمانی در خط مقدم مقابله با ویروس کرونا قرار دارند و عملکرد آن‌ها جای تقدیر دارد؛ اما بخش‌های دیگری نیز مانند حوزه تولید و یا همین گمرکات نیز در تامین اقلام بهداشتی مورد نیاز کاردرمانی با همه وجود پای کار آمده اند و اقدامات بزرگی نیز در این مدت انجام داده اند که شایسته قدردانی است.

وی گفت: از اوایل اسفند ماه ۹۸ و همزمان با شیوع کرونا تاکنون، تولید مواد ضدعفونی کننده کشور بیش از ۸ برابر شد و ۲۲ واحد جدید با تغییر خط در این حوزه فعال شده اند و همچنین بیش از ۱۰۰ مجوز برای تغییر خطوط صادر کردیم که بتوانیم کالا‌های مورد نیاز را به بهترین شکل ممکن تولید و تامین کنیم.

رحمانی افزود: در این مدت از ظرفیت‌های کارگاهی و صنفی نیز برای تامین حداکثری اقلام مورد نیاز بهره بردیم و طبق برآورد‌های اعلام شده حدود ۱.۵ تا ۲ میلیون عدد ماسک به صورت روزانه در این بخش تولید و روانه بازار می‌شود.

وی ادامه داد: در این مدت تولید الکل در کشورمان ۲۰ برابر افزایش یافت و دستکش پزشکی از تولید روزانه ۲ میلیون عدد به حدود ۵ میلیون عدد رسیده است؛ این موضوع در خصوص تولید مایع دستشویی صابون و شوینده‌ها که پیش از این با ظرفیت ۵۰ درصدی فعال بودند و هم اکنون به ظرفیت بالای ۸۰ درصد رسیدند، نیز صدق می‌کند.

وزیر صمت بیان کرد: در این مدت و برای کنترل دقیق‌تر حجم تولیدات و تحویل همه اقلام تولیدی به وزارت بهداشت، در ۱۰۴ واحد تولید کننده اقلام و بهداشتی مرتبط با کرونا، بازرس مقیم مستقر کردیم و تولیدات موجود تحویل وزارت بهداشت می‌شود و ما در این خصوص طبق ضوابط این وزارتخانه عمل می‌کنیم.

رحمانی گفت: بعد از شیوع کرونا، علاوه بر اقدامات انجام شده برای عموم مردم، تعداد کثیری از شرکت‌های بزرگ صنعتی و معدنی ما خط تولید و تامین اقلام بهداشتی مورد نیاز خود را راه‌اندازی کرده اند و به عنوان نمونه در ۲ شرکت بزرگ خودروسازی ما هم اکنون واحد‌های تولید ماسک و یا سایر اقلام بهداشتی نیز فعال است.

وی افزود: یکی از اقدامات ماندگار شرکت‌های بزرگ صنعتی و معدنی کشورمان بعد از شیوع کرونا، عمل به مسئولیت‌های اجتماعی و جمع‌آوری مبلغی بیش از ۱۳۶ میلیارد تومان به عنوان کمک بلاعوض بوده که بخش عمده‌ای از آن برای تامین کالا‌های بهداشتی مورد نیاز کشور صرف شد و تاکنون بیش از ۱۱ میلیون ماسک وارداتی از محل این مبلغ خریداری و تحویل وزارت بهداشت و درمان شده است؛ همچنین در این مدت این واحد‌ها در تامین ارز مورد نیاز برای واردات اقلام کالای مورد هدف نیز فعال شده و همکاری‌های لازم را انجام داده اند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: یکی از مهمترین اتفاقات و تمهیدات اتخاذ شده از ابتدای اسفند سال ۹۸ تاکنون، توجه به تامین همه کالا‌های اساسی و مایحتاج ضروری مردم در سطح بازار و ایجاد آرامش در روند توزیع این کالا‌ها در سطح کشور بوده است و ما خوشبختانه با توجه به اینکه در ذخایر کالایی هیچ گونه مشکلی نداشتیم و به وفور کالا‌ها در سطح عرضه موجود بودند، با همکاری مردم موفق شدیم در این حوزه بسیار موفق عمل کنیم.

رحمانی در پایان تاکید کرد: برای سال ۹۹ و تحقق اهداف جهش تولید گام‌های خوبی برداشته شده و برنامه مناسبی نیز تدوین شده که به زودی موارد مختلف تشریح خواهند شد و جا دارد از همه صنعت‌گران و اصناف عزیز در تحقق برنامه‌های وزارت صمت در سال ۹۸ و همچنین در روند مبارزه با کرونا تقدیر و تشکر کنم و همچنین از مجموعه دولت و شخص معاون اول رئیس جمهور که پشتیبان بخش تولید و صنعت کشور هستند تقدیر ویژه نمایم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار