افراد بذله‌گو و شوخ طبع، فعالیت مغزی بیشتری دارند

دانشمندان به تازگی اعلام کردند کمدین‌های حرفه‌ای بیشترین فعالیت را در نواحی گیجگاهی مغز دارند.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، شاید باورش سخت باشد، اما به تازگی دانشمندان در گردهمایی سالیانه انجمن علوم اعصاب آمریکا اعلام کردند کمدین‌های حرفه‌ای بیشترین فعالیت را در نواحی گیجگاهی مغز دارند که به اعتقاد دانشمندان در خلق لطیفه‌ها نقش بسازیی دارد.

البته آن‌ها اعتقاد دارند خود کمدین‌های حرفه‌ای فعالیت مغزی کمتری در نواحی مرتبط با لذت بردن از طنز دارند و برای همین بعید نیست که کمدین‌ها غمگین‌تر از دیگران باشند.

رضا پایروند مجری طرح سینما و تلویزیون ایران که این روز‌ها مجموعه طنز کاف گاف را از شبکه نسیم در حال پخش دارد نیز در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، با تایید این موضوع، گفت: وقتی کمدین‌های معروف ایرانی را در پروژه‌های مختلف چه برای عقد قرارداد یا دورخوانی فیلمنامه یا چه برای ضبط سکانس‌ها دعوت به لوکیشن می‌کنیم می‌بینیم اغلب آن‌ها در واقعیت بسیار جدی و بعضا کمی غمگین به نظر میرسند. اما وقتی پلان‌ها و سکانس‌های آن‌ها را ضبط میکنیم بسیار خنده دار است و اصولا کمدین‌ها این گونه اند.

مردم قطعا در پشت صحنه نیز برایشان جالب است که مثلا بدانند یوسف تیموری آیا همانقدر طنز است که جلوی دوربین میبینیم؟ قطعا پاسخ خیر است.

او همچنین می‌گوید: کمدین‌ها باهوش‌تر از افراد عادی هستند، اما در عین حال زندگی‌های پر از مشکل و غم دارند به گونه‌ای اینکه دانشمندان میگویند آن‌ها کمتر از زندگی لذت میبرند نیز درست است.

همچنین دانشمندان با اسکن مغز تفاوت‌هایی را در فعالیت «مراکز لذت» مغز شامل استریاتوم قدامی و بخش پیش‌پیشانی میانی و بخش V1 که تصور می‌شود در درک شوخی‌ها دخیل باشند، را در میان این گروه‌ها نشان دادند. افراد گروه کنترل به خصوص بیشترین فعالیت را در این نواحی نشان دادند و به دنبال آن‌ها گروه کمدین‌های آماتور قرار گرفتند و کمدین‌های حرفه‌ای حداقل فعالیت در این نواحی از مغز را داشتند.

اما فعالیت این مراکز لذت در مغز کمدین‌های حرفه‌ای با سرعت بیشتری نسبت به سایر شرکت کنندگان این مطالعه افت می‌کرد. عجیب اینکه شیب نزولی این فعالیت همچنین با افسردگی مرتبط بوده است.

با این حال بر اساس تحقیقات ثابت شده است بهترین تفریح برای عموم‌مردم دیدن طنز و رفتن به سینما و تاتر است. اما در این ایام با توجه به کمبود فعالیت‌های اجتماعی به نظرمیرسد بهترین گزینه تماشای آنلاین محتوا‌های بصری است. پایروند اشاره کرد طنز کاف گاف در حوزه‌های پزشکی؛ دانشگاهی؛ اقتصادی و... رو در ایام قرنطینه تماشا کنید.

گفتنی است؛ کاف گاف مجموعه‌ی طنز ۱۰۰ قسمتی است که در آن در حوزه‌های مختلف بخش‌های طنز و خنده دار و البته آموزنده‌ای دارد که در حال پخش از شبکه نسیم است. در این مجموعه ۱۰۰ قسمتی که مجری طرح آن رضا پایروند و به تهیه کنندگی و کارگردانی آرمین قاسم زاده است به مسایل مهم حوزه‌های پزشکی و دانشگاهی و علمی نیز پرداخت شده است. برای مثال سوژه‌های مثل اخلاق پزشکی؛ فرهنگ درمان و بیمار؛ مهاجرت‌های تحصیلی؛ دانشگاه رفتن و چگونه سالم زندگی کنیم بررسی شده است. شما می‌توانید در ایام قرنطینه قسمت‌های این برنامه شاد و مفرح را از شبکه‌های مجازی مانند تلوبیون یا سایت شبکه نسیم دنبال کنید.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.