در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

وزارت ارتباطات ادله‌ محکم‌تر و فنی‌تری از صداوسیما ندارد ؛ نیاز به این فرکانس‌ها در صداوسیما همیشه وجود دارد

مدیر اسبق گسترش فرستنده‌های تلویزیونی صداوسیما از نادرستی ادعای وزارت ارتباطات گفت.

به گزارش خبرنگار حوزه دنیای ارتباطات گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، در پی جوسازی‌های رسانه‌ای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات علیه رسانه ملی پیرامون محدود کردن فرکانس‌های ۷۰۰ و ۸۰۰ توسط صدا و سیما و واکنش نسترن محسنی معاون رگولاتوری به اظهارات اخیر رضا علیدادی معاون فنی رسانه ملی، حسین عابدیان مدیر اسبق گسترش فرستنده‌های تلویزیونی صدا و سیما در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دنیای ارتباطات گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره کاربرد و اهمیت وجود فرکانس‌های ۷۰۰ و ۸۰۰ صدا و سیما در ارتقای شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی اظهار کرد: یکی از ماموریت‌های من در سازمان صدا و سیما طراحی شبکه و گسترش فرستنده‌های تلویزیونی بود و در جلسات بسیاری پیرامون فرکانس‌ها، توسعه شبکه و اقدامات فنی و رسانه‌ای سازمان حضور داشتم. در واقع فرکانس‌ها داستانی طولانی بین دو نهاد رسانه ملی و وزارت ارتباطات دارد که بارها درباره آن بحث شده است و در هر جلسه هم وزارت ارتباطات نتوانسته که مدیران و مسئولان صدا و سیما را قانع کند. 

وی در ادامه با اشاره به تبدیل سیستم‌های آنالوگ به دیجیتال، گفت: زمانی که سیستم‌های صدا و سیما آنالوگ بود، استفاده از باند UHF از فرکانس ۴۷۰ تا ۸۶۲ مگاهرتز برای کانال‌ها ادامه داشت. در واقع زمانی که ما بخواهیم فرکانس یک شبکه تلویزیونی را بین ایستگاه‌ها تقسیم کنیم، ابتدا به تقسیم فرکانس کشوری، استانی و از همه بالاتر به همسایه‌ها و بخش بین المللی توجه می‌کنیم. این فرکانس‌ها به دلیل تداخل با دیگر فرکانس‌ها، در مرز‌ها نیاز به توافق بین کشوری دارد؛ لذا برای یک پلان جامع فرکانسی در کشور نیاز به توافقی بین المللی با کشور‌های همسایه است.

عابدیان با بیان اینکه پیش از این فقط ۵ تا ۶ شبکه را می‌توانستیم در سیستم آنالوگ پوشش بدهیم، بیان کرد: در گذشته نیز تلاش خود را کردیم که فرکانس‌های داخلی را تنظیم کنیم و هیچ تداخلی با هم نداشته باشند. همچنین از طرفی هم می‌دانستیم که کشور‌های همسایه روز‌به‌روز در حال پیشرفت هستند و سیستم‌های خودشان را به روز می‌کنند، این نیاز در دنیا مورد توجه واقع شد و برای همین تمام تغییرات ما در فرکانس‌ها و تبدیل سیستم‌ها از آنالوگ به دیجیتال از سال ۲۰۰۴ به صورت بین المللی آغاز شد و تا سال ۲۰۰۶ رقم خورد و در نهایت در سال ۲۰۰۶ ما پلان آنالوگ را به پلان دیجیتال در کل باند UHF (شامل باند ۷۰۰ و ۸۰۰ مگاهرتز) تبدیل کردیم و در جلسه‌ای با حضور مدیران رسانه ملی و وزارت ارتباطات تصویب شد و برای نهایی کردن آن در کنفرانسی به همراه نماینده سازمان تنظیم مقررات آقای خسروی و نماینده رسانه ملی آقای علی‌ عسگری در جلسه‌ای در ژنو با حضور دیگر کشور‌ها ثبت گردید، که البته پلان و روش تبدیل آنالوگ به دیجیتال مورد تایید همه کشورها‌ی همسایه جز پاکستان و افغانستان بود.

فرکانس‌های صدا و سیما دردی از افزایش سرعت اینرنت دوا نمی‌کند؛ رسانه ملی برای افزایش باند به فرکانس ۷۰۰ و ۸۰۰ نیاز دارد


بیشتر بخوانید: دوستان در جلسات کارشناسی حرفی برای گفتن ندارند/ اگر صداقت دارید اسناد آخرین جلسه در شورای عالی امنیت ملی را برای افکار عمومی منتشر کنید


وظیفه صدا و سیما تولید شبکه و ارتقای کیفیت شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی است

عابدیان افزود: این پلان جدید دیجیتال مشابه پلان آنالوگ برای استفاده در باند UHF از کانال ۲۱ تا ۶۹ بود و بعد از رسمی شدن آن، راه اندازی سیستم‌های دیجیتال همزمان با آنالوگ در این کانال‌ها و در فرکانس ۷۰۰ و ۸۰۰ شروع شد. اینجا باید اشاره کرد که پلتفرم اصلی پخش تلویزیونی کشور‌های اروپایی پلان زمینی نیست، چراکه آن‌ها با در دسترس داشتن اینترنت پرسرعت، ماهواره و شبکه‌های کابلی و... امکان پخش شبکه‌های تلویزیونی در دیگر پلتفرم‌ها را دارند و ارائه سرویس آن‌ها برخلاف ایران، متمرکز بر روی پلتفرم زمینی نیست. با این حال در بسیاری از این کشور‌ها محدوده باند ۷۰۰ مگاهرتز کماکان مورد استفاده پخش زمینی تلویزیونی قرار داد.

وی گفت: با گذشت زمان، اینترنت در جهان گسترش پیدا کرد و قوی‌ترین شرکت‌هایی که می‌توانستند روی گسترش اینترنت مانور بدهند، یعنی اپراتور‌ها، با سرمایه‌های زیادی که در اختیار داشتند، تمامی باند‌های فرکانسی از پایین تا بالا را در انحصار خود گرفتند و نفوذشان فقط به تلویزیون ختم نشد و فرکانس‌های بسیاری از سرویس‌های دیگر را از آن خود کردند و خریدند.

مدیر کل اسبق طراحی شبکه رسانه ملی ادامه داد: پس از تبدیل پلان آنالوگ به دیجیتال و توسعه نسبی این سیستم‌ها، وزارت ارتباطات پیشنهاد داده است که می‌خواهد از باند‌های فرکانسی صدا و سیما استفاده کند، البته باید دقت کنید که ما در همه اجلاس‌های داخلی و بین المللی که درباره این فرکانس‌ها برگزار شده، مخالف تحویل و تخلیه این باند‌ها بودیم، چراکه بدلیل محدودیت‌های ماهواره‌ای (تهدید به قطع آن در زمان‌های مختلف) و عدم برخورداری از اینترنت پرسرعت در کل مناطق جمعیتی (روستایی و شهری) و الزام سازمان نسبت به توسعه کمی و کیفی شبکه‌ها طبق قانون، معاونت توسعه و فناوری سازمان ایجاد زیرساخت‌های لازم جهت افزایش شبکه‌ها و بهبود کیفیت پخش آن‌ها را در برنامه‌های خود قرار داد؛ لذا تخلیه باند مذکور با توجه به این برنامه ریزی‌ها و سرمایه گذاری‌های انجام گرفته، امکان پذیر نیست.

 

فرکانس‌های صدا و سیما دردی از افزایش سرعت اینرنت دوا نمی‌کند؛ رسانه ملی برای افزایش باند به فرکانس ۷۰۰ و ۸۰۰ نیاز دارد

عابدیان تاکید کرد: تا امروز که این محدودیت‌ها در استفاده از ماهواره تغییر نکرده و تحریم‌ها فشار بیشتری نیز در این زمینه به کشور وارد ساخته (پرتاب ماهواره‌های آزمایشی و رویکرد کشور‌های دیگر کاملا مشخص است) و طبق قانون وظیفه سازمان همچنان همان افزایش شبکه و بهبود پخش شبکه‌ها به روی آنتن صدا و سیما است. پس به نظر شما و همکاران رسانه‌ایم چه فرکانسی را باید در اختیار داشته باشیم تا بتوانیم در افزایش کیفیت دست به اقدام بزنیم؟! یا با توجه به گسترش شبکه‌های تلویزیونی در دنیا، ما در کشورمان چه تعداد کانال با کیفیت روز دنیا باید داشته باشیم؟!

وی با اشاره به متفاوت بودن مدل‌های پخش در تلویزیون ایران، بیان کرد: ما مدل‌های SD و HD را پخش کردیم و تا امروز مردم تا حدی با آن آشنا شدند و لمسش کردند. اما یک سری از تکنولوژی‌ها و ارتقا‌های شبکه برای مردم احساس نشده است که تکنولوژی‌های آینده هستند و ما با فرکانس‌هایی که امروز در دست داریم می‌توانیم در افزایش کیفیت به کار ببریم. وظیفه سازمان تمام نشده است و امکان تعدد تولید شبکه‌های رسانه ملی وجود دارد، همچنین روز به روز کیفیت شبکه‌ها ارتقا پیدا می‌کند، که ما به این فرکانس‌ها نیاز داریم.


بیشتر بخوانید: تا امروز هیچ درخواست رسمی از وزارت ارتباطات برای رسیدگی به فرکانس ۷۰۰ تا ۸۰۰ صداوسیما دریافت نکردیم


ادعای وزارت ارتباطات برای فرکانس‌های ۷۰۰ و ۸۰۰، روایتی غلط است

مدیرکل اسبق گسترش فرستنده‌های تلویزیونی و اِف اِم صدا و سیما، با اشاره به ادعای وزارت ارتباطات و جوسازی‌های رسانه‌ای علیه رسانه ملی، یادآور شد: اینکه می‌گویند این فرکانس‌ها برای صدا و سیما نیست، بحثی اشتباه است، بار‌ها بحث فرکانس‌ها در جلسات مطرح شده که من خودم از آن دفاع کردم و دلایل را به شکل مکتوب به آقایان ارائه داده‌ام، و اگر مسئولان در وزارت ارتباطات می‌توانستند ادعای اینکه استفاده این فرکانس‌ها برای سرویس‌های دیگر است را ثابت کنند، تا امروز این جِدال وجود نداشت.

عابدیان با رد این موضع که فرکانس‌ها برای سازمان تنظیم مقررات است، گفت: بار‌ها گفتیم که این فرکانس‌ها از قدیم در اختیار صدا و سیما بوده و سازمان هم، چون به این فرکانس‌ها نیاز دارد، آن را به وزارت‌خانه واگذار نمی‌کند. همچنین وزارت ارتباطات می‌گوید که سازمان صدا و سیما از این فرکانس‌ها به صورت بهینه استفاده نمی‌کند، که البته ما بار‌ها گفته‌ایم، چون وظیفه‌ ما ارتقای شبکه‌ها بوده و به دنبالش فناوری به شکل روزانه در حال پیشرفت است؛ لذا نمی‌توانیم بخشی از باند فرکانسی ـمان را برای وزارت خالی کنیم.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: اگر در حال حاضر ما دست به اقدام توسعه صد در صدی و یا ارتقا کیفیت نزده‌ایم برای این است که تا امروز منابع مالی غنی در دسترس نداریم و امکانات ارتقا برایمان فراهم نشده است. هنوز بسیاری از نقاط کشورمان از سیستم دیجیتال SD بهره نبرده‌اند چه برسد به سیگنال‌های با کیفیت بالاتر، این باند‌ها هیچ کمکی در کوتاه مدت به وزارت نمی‌کند.

این باندها هیچ کمکی به وزارت نمی‌کند

مدیرکل اسبق گسترش فرستنده‌های تلویزیونی و اف ام صدا و سیما، با اشاره به صحبت‌های اخیر محمد جواد آذری جهرمی، گفت: آقای جهرمی گفته است که باند فرکانسی ۷۰۰ و ۸۰۰ مگاهرتز، به ارتقای سرعت اینترنت کمک می‌کند، که این ادعایی غلط است، به لحاظ فنی می‌گویم که باند ۷۰۰ و ۸۰۰، باندی نیست که در شهر‌ها بتوانیم از آن استفاده بهینه کنیم (جهت افزایش سرعت اینترنت)، این باند به باند انتشاری معروف است، ۷۰۰ و ۸۰۰ باند‌های پایینی هستند که وسعت انتشارشان خوب است، یعنی پهنای باند زیادی را برای استفاده کننده‌ها در دسترس قرار نمی‌دهند. البته اگر می‌خواهیم پهنای باند بیشتری را در اختیار مشتری بگذاریم باید باند‌های گیگاهرتز را در اختیارشان قرار بدهیم، که در واقع در آن‌جا باند‌های بسیاری از سرویس‌های مختلف برای اپراتور‌ها خالی شده است.

عابدیان تاکید کرد: باند ۷۰۰ و ۸۰۰ برای جاده و پوشش‌های جاده‌ای مناسب‌تر است تا مسافت بیشتری تحت پوشش قرار بگیرد. استفاده بیشتر این باند فرکانسی برای جاده‌ها و مناطق کوهستانی است. یعنی این باند‌ها هیچ کمک بالفعلی به وزارت نمی‌کند و اگر وزارت از باند‌های بالاتر که خودش در اختیار دارد، استفاده کند، خیلی بهتر است، اما، چون وزارت می‌خواهد از این فرکانس برای فروش به اپراتور‌ها و دیگر ارگان‌ها استفاده کند و از آن پول بسازد، در پی دستیابی به فرکانس ۷۰۰ و ۸۰۰ مگاهرتز است.

وی یادآور شد: من همیشه گفتم، فرکانس هیچ فرقی با آب و خاک یک کشور ندارد و در تمام جهان بدلیل محدودیت فرکانس‌ها، همه به آن تعصب دارند و سرویس‌های مختلفی برایش مطرح می‌شود. باید گفت که در تمام جلساتی که تشکیل شده، هیچ وقت سازمان تنظیم مقررات و وزارت ارتباطات نتوانستند ادله‌ای محکم‌تر و فنی‌تر از سازمان صدا و سیما ارائه دهند. چون انتظار از سازمان محدودیت ندارد و احساس نیاز به استفاده از این فرکانس‌ها در صدا و سیما همیشه وجود دارد.

عابدیان در پایان با تاکید بر این موضوع که در موقعیت فعلی حرفی که آقای وزیر می‌زند، ادعای درستی نیست، گفت: افزایش سرعت ربطی به باند ۷۰۰ و ۸۰۰ ندارد، و وزیر ارتباطات می‌تواند از باند‌های بالاتر که در اختیار دارد، برای افزایش سرعت و ظرفیت اینترنت استفاده کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۳ ۲۸ فروردين ۱۳۹۹
بازی جدیده برای گول زدن مردم. دیگه حنای این دولت رنگی نداره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۳ ۲۸ فروردين ۱۳۹۹
بازی جدیده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۷ ۲۷ فروردين ۱۳۹۹
دقیقاً مثل برجام که گفت: برجام بشه همه‌چی ارزون میشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۷ ۲۷ فروردين ۱۳۹۹
وزیر آقای روحانی، الحق که وزیر لایقی برای خود آقای روحانی هستی. دقیقاً مثل برجام که گفت: برجام بشه همه‌چی ارزون میشه.
Singapore
ناشناس
۱۸:۲۳ ۲۶ فروردين ۱۳۹۹
خوب توضیحات کاملا واضح بود.انشالله اقای جهرمی بره کار کنه نه اینکه بخواد جو سازی کنه که کاملا مشهوده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۳ ۲۶ فروردين ۱۳۹۹
الان اینترنت مهمتر از صدا و سیماست و برخی خدمات اموزشی بهداشتی از طریق اینترنت تامین میشود لطفا ب روز باشید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۴ ۲۷ فروردين ۱۳۹۹
اینترنت یه چیزه - اینستاگرام یه چیز دیگه. این جناب وزیر تا الآن فقط اینترنت رو گرون کرده و بس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۲ ۲۶ فروردين ۱۳۹۹
به نظرم. من که شبکه ذو دیکه نگاه نمیکنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۱ ۲۶ فروردين ۱۳۹۹
نظرسنجی بگذارین ، که صدا و سیما چند درصد بیننده دارد
Iran (Islamic Republic of)
بختیاری
۱۳:۴۱ ۲۶ فروردين ۱۳۹۹
با اینکه سازمان صدا و سیما سازمانی مهم است ولی دنیا دنیای ارتباطات و جابجایهای داده ها و اطلاعات است و انتقال داده و اطلاعات بر بستر اینترنت مهمتر از صدا و سیما و راهبردی تر است پس اگر کشور عزیز ما به سمت اینترنت نسل پنجم یا پنج جی گام بردارد و آموزشها و کارها و اخبار و داده بر این بستر صورت گیرد و در همه جاها گسترش یابد بسیار بهتر و برتر است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۵ ۲۶ فروردين ۱۳۹۹
دوست عزیز در مورد چیزی که نمی دونی نظر نده.
شبکه5G درسته سرعتش خوبه ولی اشکال زیاد داره جون این موج از داخل دیوار و...
رد نمی شه برای این که بخواد مثلا کل تهران رو پوشش بده به چند صد هزار سیستم ارایه دهنده5G نیاز هستش که قیمتش خیلی زیاد میشه.
و در کل یک پروژه شکست خورده فعلان می باشد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۹ ۲۶ فروردين ۱۳۹۹
قیمت اینترنت رو زیاد کردی. غیرحجمی هم نشد. کدوم حرفت رو عمل کردی ؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۹ ۲۶ فروردين ۱۳۹۹
قیمت اینترنت رو زیاد کردی. غیرحجمی هم نشد. کدوم حرفت رو عمل کردی ؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۸ ۲۶ فروردين ۱۳۹۹
از اين به بعد اگه مردم از گروني و سرعت كم اينترنت شكايت داشتن برن از صدا و سيما علتشو بپرسن ؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۶ ۲۷ فروردين ۱۳۹۹
هیچ ربطی نداره. سرعت اینترنت رو وزارت ارتباطات می‌تونه روی همون باند قبلی زیاد کنه. نمی‌کنه تا بهونه بیاره. دولت روحانی رو نمیشناسی؟ گرونی بیار تا برجام تصویب بشه
Iran (Islamic Republic of)
عباس
۱۲:۳۴ ۲۶ فروردين ۱۳۹۹
وزارت ارتباطات دستش رو شده
آخرین اخبار