در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

مسئولان قبل از برگزاری نمایشگاه کتاب مشکلات صنعت نشر را حل کنند

یک ناشر گفت: قبل از برگزاری نمایشگاه کتاب تهران باید مشکلات صنعت نشر حل و به آن‌ها برای انتشار آثار جدید فرصت مقتضی داده شود.

جلال صابری نژاد مدیر مسئول انتشارات آریترین، در گفت و گو با خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب تهران به صورت مجازی گفت: قبل از برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب تهران باید مشکلات صنعت نشر حل شود. این فاصله زمانی که تا برگزاری نمایشگاه داریم، باعث شده بسیاری از ناشران فرصت حضور در این رویداد فرهنگی را نداشته باشند؛ به دلیل اینکه تیراژ کتاب هایشان کم بوده است. تأخیر در برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب تهران می توانست کمکی باشد برای ناشرانی که نتوانستند در نمایشگاه کتاب ثبت نام کنند.

او افزود: برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب تهران به صورت مجازی می تواند اقدام مثبتی باشد؛ البته  اگر زیرساخت برگزاری آن در کشور وجود داشته باشد. نزدیک به ۶۰ درصد مردم ایران به اینترنت دسترسی دارند و این امکان برای تمام مردم کشور وجود ندارد که اینترنتی کتاب‌ها را ببینند و بخرند. مردم در برخی از استان‌های کشور هنوز به شیوه سنتی زندگی می‌کنند. باید نمایشگاه بین المللی کتاب امکانی برای همه باشد نه اینکه تنها دانشجویان و قشر متوسط جامعه که با اینترنت آشنایی دارند بتوانند از آن بهره ببرند. 

مدیر مسئول انتشارات آریترین ادامه داد: قطع به یقین برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب تهران به صورت مجازی نواقصی خواهد داشت؛ باتوجه به اینکه اولین بار است به این صورت برگزار می شود. برگزاری زود هنگام نمایشگاه کتاب به صرف اینکه  برگزار شده باشد، کمکی به نشر نمی‌کند. باید حداقل یک فرصت شش ماهه به صنعت نشر بدهند؛ چون الان صنعت نشر در رکود کامل به سر می برد. دو ماه است ناشران کتابی منتشر نکرده اند و اگر اثری هم منتشر شده باشد، مربوط به سال گذشته است.

صابری نژاد با اشاره به اینکه ۱۵ اردیبهشت برای برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب تهران زمان مناسبی نیست، اظهار کرد: در این تاریخ جامعه هنوز ملتهب و دچار استرس و تردید است و این باعث می‌شود مردم ذهن شفافی برای مطالعه کتاب نداشته باشند.

گفتنی است نیکنام حسینی پور از احتمال برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب تهران به صورت مجازی از ۱۵ اردیبهشت ماه خبر داده اما هنوز این طرح نهایی نشده است.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار