متخصص اعصاب و روان مطرح کرد؛

ضرورت انگ زدایی از بیماران مبتلا به کروناویروس

متخصص اعصاب و روان گفت: ابتلا به ویروس کرونا، این روز‌ها با انگ همراه شده است که باعث می‌شود فرد درمان مناسب را دریافت نکند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، لیلا رازقیان متخصص اعصاب و روان و رئیس بیمارستان اعصاب و روان استاد محرری اظهار کرد: گاهی انگ زدن چنان متمایز کننده است که فرد به وسیله همان لقب تعریف می‌شود، مانند کور، دیوانه و فلج؛ به طوری که این موضوع هویت فرد دچار بیماری را خدشه دار می‌کند، در شرایط کنونی باید به انگ جدیدی که در جامعه تعریف شده است، توجه کنیم.

او با بیان اینکه ابتلا به ویروس کرونا یا در معرض آن بودن این روز‌ها با انگ همراه شده است، ادامه داد: یکی از موانع استفاده از سیستم‌های درمانی انگ است.

این متخصص اعصاب و روان با بیان اینکه این انگ زنی باعث می‌شود فرد درمان مناسب را دریافت نکند و از حقوق خود محروم شود، تصریح کرد: از طرفی این مراجعه نکردن و ترس از انگ نه تنها به خود فرد آسیب می‌رساند، بلکه سبب انتشار بیشتر بیماری در جامعه به علت پنهان کاری می‌شود، زیرا فرد ترجیح می‌دهد تا جایی که می‌تواند و در زمانی که بیماری هنوز تشدید نشده است، بیماری خود را پنهان کند و دیرتر مراجعه کند و در همین برهه زمانی انتشار بیماری صورت می‌گیرد.

لیلا رازقیان گفت: نگرش منفی و توام با ترس نسبت به بیماران مبتلا به کرونا باعث ایجاد احساس طرد شدن در افراد مبتلا می‌شود و خود اظهاری در فرد مبتلا کاهش می‌یابد و این موضوع باعث افزایش فشار روانی در فرد مبتلا می‌شود.

رئیس بیمارستان اعصاب و روان استاد محرری اضافه کرد: برای شکستن این چرخه، مواردی را باید در گفتگو‌های روزمره رعایت کنیم و از واژه‌هایی که بار روانی دارند و یا سرزنش کننده هستند پرهیز کنیم، برای مثال به جای گفتن آلوده کردن افراد از سوی فرد مشکوک که بار روانی سرزنش کننده دارد، می‌توان گفت انتشار ویروس از سوی فردی که امکان داشتن این بیماری در او وجود دارد و یا به جای «کرونایی» می‌توان گفت فرد مبتلا به کرونا است.

او بیان کرد: فرد مبتلا به کرونا ممکن است اهل هر جایی باشد و از این طریق می‌توان از زدن برچسب به یک توصیف خاص پرهیز کرد، هر فردی با هر میزان رعایت بهداشت ممکن است به کرونا مبتلا شود و خود یا عزیزانمان نیز از این موضوع مستثنی نیستیم، به همین دلیل باید تلاش خود را برای پرهیز از به کارگیری واژه‌های نامناسب، طرد کننده و دارای بُعد روانی به کار گیریم و بتوانیم با بیماران مبتلا همدلی کنیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار