کرونا، شانس دوباره ورزشکاران بدشانس ایران

تعویق مسابقات مختلف فرصت خوبی را در اختیار ستاره‌های آسیب‌دیده و دوپینگی ورزش ایران قرار داد تا بتوانند با آمادگی بالا در رقابت‌ها حضور یابند

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، با اینکه، این روز‌ها حتی شایعاتی پیرامون حتی تعویق دوباره المپیک توکیو به سال ٢٠٢٢ شنیده می‌شود، اما همین تعویق یک‌ساله المپیک هم به سود برخی از ورزشکاران و البته به ضرر برخی دیگر شد. شاید خیلی از ورزشکاران ایرانی که تابستان ١٤٠٠ می‌توانند با آمادگی بالا برای کسب مدال به توکیو سفر کنند، در تابستان امسال چنین شرایطی را نداشتند و حتی به المپیک هم نمی‌رسیدند. از سوی دیگر، برخی از ورزشکاران هم که همه‌جوره خودشان را برای یک نبرد سخت در تابستان ٩٩ آماده کرده بودند و روی برنامه‌ریزی پیش می‌رفتند، حالا باید یک‌سال بیشتر تمرین کنند و شاید به خاطر بالارفتن سن‌شان نتیجه دلخواه را هم نگیرند.

مصدومانی که با خیال راحت به ٢٠٢١ می‌رسند
در ماه‌های اخیر اخباری مبنی بر مصدومیت برخی از ستاره‌های ورزش ایران به گوش‌مان رسید که جزو شانس‌های اصلی کسب مدال در توکیو بودند. با اینکه پزشکان به همه آن‌ها امیدواری داده بودند تا به المپیک برسند، اما قطعا ورزشکارانی همچون حمیده عباسعلی، سهراب مرادی، حسن یزدانی و علیرضا کریمی در تابستان امسال با شرایط ایده‌آلی به توکیو سفر نمی‌کردند. سهراب مرادی که مدت‌هاست با مصدومیت دست‌وپنجه نرم می‌کند و درحالی که رکورددار دسته ٩٦کیلوگرم به شمار می‌رود، همین مصدومیت حتی کسب سهمیه المپیک را هم برای او دشوار کرده بود. حالا سهراب این فرصت را دارد تا در دو مرحله پایانی گزینشی المپیک با شرایط ایده‌آل‌تری روی تخته برود و حتی در توکیو به فکر تکرار طلای ریو باشد. حسن یزدانی هم که آذرماه سال گذشته از ناحیه زانو مصدوم شد و در دی‌ماه جراحی کرد، با اینکه تمرینات خود را پیش از شروع سال جدید استارت زد، اما بدون شک با تمرین بیشتر می‌تواند به دوران اوج خود نزدیک شود. از سوی دیگر، حمیده عباسعلی در جریان فینال لیگ‌برتر کاراته وان اتریش که منجر به المپیکی‌شدن او شد، به‌شدت آسیب دید و مجبور به عمل جراحی در آلمان شد. یکی از پرامیدترین ورزشکاران زن ایرانی در المپیک توکیو حالا بدون استرس فرصت کافی برای بازگشت به اوج را دارد. همچنین علیرضا کریمی، دیگر کشتی‌گیر ملی‌پوش ایرانی که به خاطر رسیدن به المپیک زانوی مصدوم خود را عمل نمی‌کرد، حالا احتمالا می‌تواند درمان خود را به صورت اصولی در پیش بگیرد و به المپیک هم برسد.

تعویق المپیک به سود جوان‌تر‌ها
تعویق یک‌ساله مسابقات المپیک به دلیل شیوع ویروس کرونا را می‌توان فرصتی برای کسب تجربه بیشتر از سوی ورزشکاران جوان ایرانی دانست. مثلا محمد بنا با استقبال از این اتفاق عنوان کرده بود که تیم جوان کشتی فرنگی می‌تواند یک‌سال بیشتر تجربه کسب کند و شانس بیشتری برای مدال‌آوری در المپیک داشته باشد یا امیرحسین زارع، پدیده سنگین وزن کشتی آزاد قطعا از عقب‌افتادن المپیک استقبال کرده است. از سوی دیگر، هادی ساعی تعویق المپیک را اتفاقی خوب برای دختران تکواندوکار ایرانی دانسته بود که می‌توانند با تمرین بیشتر به کسب سهمیه و حتی ایستادن روی سکوی المپیک فکر کنند. در مجموع ورزشکارانی که سن پایین‌تری دارند، بدون شک از تعویق المپیک ضرر نمی‌کنند.

نارضایتی ورزشکاران مسن
ورزشکارانی هم هستند که تعویق المپیک را به ضرر خود می‌دانند، به جز کسانی که با برنامه‌ریزی مناسب به دنبال حضور موفق در توکیو بودند، بیشتر ورزشکاران باتجربه و مسن از این اتفاق متضرر شدند. مثلا احسان حدادی ٣٥ساله که یکی از شانس‌های کسب مدال ایران در المپیک بود، شاید سال آینده نتواند به اندازه تابستان ٩٩ دیسک را در توکیو پرتاب کند. همچنین پرویز هادی، کشتی‌گیر سنگین‌وزن ایران که رقیبی همچون امیرحسین زارع را دارد، شاید دیگر امید چندانی به حضور در المپیک نداشته باشد. مجتبی عابدینی، کاپیتان تیم‌ملی شمشیربازی هم یکی دیگر از همین دسته ورزشکاران با سن‌و‌سال بالاست که خیلی از نظر فنی از تعویق المپیک استقبال نکرد.

همه چیز به سود ورزشکاران مهاجر
نکته قابل توجه دیگر درباره تعویق المپیک توکیو، به دو ورزشکار ایرانی برمی‌گردد، که سال گذشته مهاجرت کردند. کیمیا علیزاده که با توجه به طی‌نشدن دوره دوساله بعد از مهاجرت نمی‌توانست برای کشور دیگری به جز ایران در المپیک مبارزه کند، حالا شاید این شانس را داشته باشد که در توکیو ٢٠٢١ روی شیاپچانگ برود. البته هنوز هم مشخص نیست که کیمیا این شانس را داشته باشد، چون شهریورماه سال ٩٨ برای ایران در جام‌جهانی مبارزه کرده و تا مرداد سال ١٤٠٠ هم این دوره دوساله به پایان نخواهد رسید. از سوی دیگر، هنوز هم علیزاده به عضویت تیم‌ملی آلمان درنیامده و مشخص نیست چه برنامه‌ای برای آینده ورزشی خود دارد. همچنین می‌توان به وضع سعید ملایی اشاره کرد؛ جودوکاری که بعد از ترک ایران به‌شدت افت کرده و در چند مسابقه اخیر خود در همان دور‌های اول و دوم حذف شده است. ملایی که تا یک‌سال قبل صدرنشین رنکینگ جهانی بود، می‌تواند با تعویق یک‌ساله المپیک دوره افت را سپری کرده و در المپیک توکیو به فکر کسب مدال هم باشد؛ البته با پرچم کشور مغولستان!

دوپینگی‌هایی که محرومیت‌شان تمام می‌شود
یکی از عجیب‌ترین اتفاقات بعد از تعویق المپیک توکیو می‌تواند رسیدن برخی از ورزشکاران دوپینگی باشد که دوره محرومیت‌شان در همین یک‌ساله تأخیر به پایان می‌رسد! با اینکه برخی از کارشناسان و ورزشکاران این اتفاق را ناعادلانه خواندند و از احتمال حضور چنین ورزشکارانی در المپیک توکیو در سال ٢٠٢١ انتقاد کردند، اما فعلا که منعی برای این دسته از ورزشکاران درنظر گرفته نشده است. به‌عنوان مثال غمزه بالوت، دونده ترکیه‌ای اکنون زمان زیادی را برای حضور در مسابقات کسب سهمیه دارد که احتمالا اگر این مسابقات طبق برنامه پیش رفته بود، این دونده شانس حضور در المپیک را از دست می‌داد. غمزه بالوت در المپیک ٢٠١٢ لندن در مسافت ١٥٠٠متر نقره گرفت، اما مجبور شد به خاطر دوپینگ این مدال را پس دهد. او چهار‌سال محروم شد. در ایران چنین نمونه ورزشکاری نداریم، اما به نظر می‌رسد بازهم در سراسر دنیا چنین ورزشکارانی هستند که با تعویق المپیک، شانس از دست‌رفته آن‌ها دوباره احیا شده و می‌تواند منجر به حضور آن‌ها در المپیک شود. برندان بویس، دونده ایرلندی در مصاحبه با آسوشیتدپرس در واکنش به این موضوع گفت: «این یک مجازات عادلانه به نظر نمی‌رسد. آن‌ها واقعا مسابقاتی را که باید از دست بدهند، از دست ندادند.»

منبع: شهروند

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار