توصیه ای به کارمندان؛ افکار نگران کننده را از خود دور کنید

افرادی که مجبور به خروج از خانه در زمان اپیدمی کرونا هستند برای پیشگیری از به خطر افتادن سلامت روانشان باید از افکار نگران کننده پرهیز کنند.

مژگان نیکنام روانشناس و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی، در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: شیوع ویروس کرونا یک وضعیت بحرانی برای همه افراد است؛ بنابراین همه سیستم‌ها باید برای مبارزه با این ویروس اقدام کرده و شیوع کرونا را مدیریت کنند. هم چنین افراد باید به چگونه رفتار کردن با ویروس و حفظ یک دستورالعمل برای خودشان پایبند باشند.

او افزود: اگر افراد خود را با وجود ویروس سازگار نکنند و برای مبارزه با آن اقدامی انجام ندهند، به مرور از لحاظ ذهنی دچار فرسایش شده و بدون آن که متوجه شوند به علائمی مانند بی حوصلگی، عصبانیت، پرخاشگری، کلافگی و در نهایت افسردگی مبتلا می‌شوند. پس همه ما باید برای ایجاد تغییراتی که به سازگاری با زندگی در بحران به ما کمک می‌کند، تلاش کنیم.


بیشتر بخوانید: فعالیت‌های روزمره‌ای که انرژی شما را هدر می‌دهند


نیکنام گفت: افرادی که قبل از شیوع ویروس کرونا روزمرگی ثابت تری داشتند مانند کسانی که کارمند هستند، در شرایط قرنطینه و شیوع ویروس نیز تغییر زیادی را در زندگی خود احساس نمی‌کنند. برخی مشاغل مانند کارمندان بانک، هم اکنون نیز به کار خود مشغول هستند. این افراد به دلیل اجبار در رفت و آمد خارج از خانه، باید رفتار و فعالیت هایشان را مطابق با شرایط بحران تغییر دهند.

این روانشناس تاکید کرد: مسئله ایی که همه افراد باید در نظر بگیرند رعایت یک سری نکات بهداشتی ساده است. رعایت نکات بهداشتی در همه حالت برای همه افراد الزامی است. شستن دست‌ها و رعایت فاصله اجتماعی از این دست رفتار‌ها هستند. کارمندان به دلیل داشتن سطح تماس بیشتر با محیط بیرون و آلوده، باید بهتر از افراد دیگر این نکات را رعایت کنند.

او افزود: باید به این نکته نیز توجه کرد که کارمندان و کسانی که مجبور به حضور در محل کارشان هستند، در شرایط قرنطینه نیز تحرک و فعالیت دارند که برای سلامت روان بسیار مهم است. این مسئله می‌تواند یک نکته مثبت برای آن‌ها باشد. اما ریسک مواجهه با ویروس کرونا نیز در آن‌ها بیشتر بوده که این موضوع باعث نگرانی برخی افراد شده است.

نیکنام گفت: در کنار داشتن فعالیت و تحرک که یک نکته مثبت برای کارمندان است، ریسک بالاتر ابتلا به ویروس کرونا و رفتار‌های وسواسی برای در امان ماندن از این ویروس، می‌تواند برای آن‌ها مشکل ساز شده و سلامت روانشان را به خطر بیندازد.


بیشتر بخوانید: ویروس کرونا؛ الگوی تغذیه ای برای مبتلایان به مشکلات ریوی


او اظهار کرد: توصیه روانشناختی به کارمندان این است که رعایت اصول بهداشتی را در روزمره خود قرار داده و با آن به عنوان یک فعالیت عادی مواجه شوند. هم چنین از انجام فعالیت‌های وسواسی پرهیز کرده و به افکار مزاحم و نگران کننده اجازه ورود ندهند. آن چه که باید انجام دهند را در روزمره خود گنجانده و از زیاده روی و وسواس فکری پرهیز کنند.

این روانشناس در پایان تاکید کرد: ممکن است ویروس کرونا یک بیماری فصلی بوده و دوباره برگردد؛ بنابراین با این ویروس نیز باید مانند آنفلوانزا و ویروس سرماخوردگی برخورد کرده و از ایجاد نگرانی‌های بیش از اندازه پرهیز کرد. باید هیجانات و احساسات خود را حتی در این شرایط بحرانی کنترل کنیم تا بتوانیم به زندگی عادی برگردیم.

بیشتر بخوانید: ویروس کرونا؛ روحیه خود را در هوای طوفانی زندگی حفظ کنیم

بیشتر بخوانید: آیا استفاده از دستکش در خرید‌های روزانه برای پیشگیری از کرونا مفید است؟

بیشتر بخوانید: در روزهای کرونایی از بیماران روان غافل نباشیم

بیشتر بخوانید: ممنوعیت استفاده از ماسک دریچه دار برای بیماران

بیشتر بخوانید: میوه‌ای که به تنهایی یک آنتی‌هیستامین کامل است

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار