تقوی نژاد خبر داد؛

وام ۵۰ میلیون دلاری بانک جهانی برای مقابله با کرونا/ ۳۰۵۰ میلیارد بودجه کرونایی وزارت بهداشت

معاون توسعه مدیریت، منابع و برنامه ریزی وزارت بهداشت گفت: سازمان و برنامه بودجه اعتباری معادل ۳ هزار و ۵۰ میلیارد تومان به وزارت بهداشت اختصاص داده است.

به گزارش  خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان،  سید کامل تقوی نژاد معاون توسعه مدیریت، منابع و برنامه ریزی وزارت بهداشت، در نشست خبری ویدئو کنفرانسی با خبرنگاران با اشاره به خدمات رسانی مدافعان سلامت در خط مقدم مقابله با کرونا، اظهار کرد: این نکته بسیار مهم است که نسل جدیدی خدمات بهداشتی و درمانی را ارائه می‌دهد که جبهه و جنگ را ندیده اند و تصویری نو از ایثاگری را ترسیم کرده‌اند.

تقوی نژاد گفت: همکاران ما بدون چشم داشت در عرصه سلامت جان خود را در طبق اخلاص گذاشتند و تعداد زیادی جان خود را در خط مقدم مقابله با کرونا از دست دادند که به اذن مقام معظم رهبری و تایید کارگروهی در وزارت بهداشت شهید محسوب می‌شوند.

او با اشاره به کمک‌های مردمی در بحران کرونا، بیان کرد: باید به همکاری‌های مردم اشاره کرد، حدود ۴۰ میلیارد تومان از طریق مشارکت عمومی در اختیار نظام سلامت قرار گرفت و خیرین در بحران کرونا پای کار آمدند. با همکاری فرابورس نماد نیکوکاری به نمایش گذاشته شد و اوراق کرونا ۱ و کرونا ۲ عرضه شد.

در کرونا ۱ سهام خریداری و در اختیار دانشگاه علوم پزشکی قرار می‌گیرد و در کرونا ۲ سهام به فرد تعلق دارد، اما سود آن در اختیار دانشگاه‌های علوم پزشکی قرار می‌گیرد. کمک‌های نقدی و غیر نقدی از ایرانیان خارج کشور داشتیم و از سال ۲۰۰۵ برای اولین بار در حال دریافت وام ۵۰ میلیون دلاری از بانک جهانی هستیم.

تخصیص وام ۵۰ میلیاردی بانک جهانی به ایران

او ادامه داد: مقدمات دریافت وام از بانک توسعه اسلامی به میزان ۱۳۰ میلیون یورو در حال انجام است که برای خرید تجهیزات در نظر گرفته شده است. همچنین سازمان و برنامه بودجه اعتباری معادل ۳ هزار و ۵۰ میلیارد تومان  اختصاص داده است و علاوه بر این تاکنون یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان خرید تجهیزات پزشکی از تولید داخل بوده است.

طبق فرمایش مقام معظم رهبری که هر اعتباری تخصیص می‌یابد اعتبارات سمت و سوی تامین تجهیزات از تولید داخلی باشد.

او ادامه داد: مجوز به کار گیری ۳ هزار نفر نیرو در سازمان امور استخدامی کشور اخذ شد که ۲۵۰۰ نفر از آنها نیروهای پرستار و ۵۰۰ نفر در بخش های بهداشتی هستند، از سال‌ ۹۵ تاکنون ۲۲۰۰ نفر مجوز استخدام استفاده نشده داشتیم و با سازمان امور استخدامی تفاهم کردیم که بلافاصله جذب شوند.

۱۹ هزار و ۴۲۶ نفر داوطلب برای مبارزه با کرونا

تقوی نژاد اظهار کرد: مدت طرح افرادی که تمایل به ادامه طرح را داشتند، اجرایی کردیم و یکی دیگر از برنامه‌ها این بود که همکاران می‌توانند از ذخیره مرخصی استحقاقی استفاده نشده استفاده کنند و ۱۹ هزار و ۴۲۶ نفر به عنوان داوطلبین امدادرسانی که در سایت وزارت بهداشت ثبت نام کردند، شناسایی شدند. حدود ۲۰۲ نفر پزشک عمومی مشمول طرح قانون خدمت پزشکان و پیراپزشکان از ابتدای اسفند تا الان به دانشگاه‌ها اعزام شدند که عمدتا در مناطق محروم هستند. ۷۲۵ کارشناس پرستاری مشمول قانون، در اختیار دانشگاه‌ها قرار گرفته است.

او با اشاره به جداسازی کارانه از اضافه کار گفت: یکی از مهمترین اقدامات در این زمینه بحث جداسازی کارانه از اضافه کار بوده که بخش‌نامه آن ۲۷ اسفند به دانشگاه‌‌ها ارسال شده که بر اساس پرداخت کارانه ۹۰ درصد جزء‌حرفه‌ای بیمارستان‌ها به کارکنان غیر پزشک انجام شده است.

وصول ۱۴ هزار میلیارد تومان معوقات نظام سلامت در بحران کرونا

تقوی نژاد به معوقات پرداخت شده نظام سلامت اشاره کرد و گفت: در زمینه پرداخت معوقات، با تلاش‌های صورت گرفته ۱۴ هزار میلیارد تومان از اعتبارات مورد نیاز در این زمینه که باید به دانشگاه پرداخت می‌شده، از محل های مختلف در اختیار قرار گرفته است، این رقم از بدهی های ما از تامین اجتماعی تامین شد و بحث پرداخت‌های پرسنلی عقب ماندگی‌هایی که کارانه‌ها داشتند و تشویقی که لازم بود،۲۰۰ میلیارد تومان اعتبارات به عنوان پاداش به کسانی که در صف اول کرونا بودند، اختصاص پیدا کرد که قبل از عید محقق شد.

تقوی نژاد به تاثیر توسعه بخش درمان در طرح تحول سلامت در مدیریت بحران کرونا اشاره کرد و گفت: نکته دیگر بحث آماده سازی زیرساخت‌هایی بوده که تاکنون در نظام سلامت انجام شد. بخش سلامت در سالیان اخیر در دولت یازدهم و دوازدهم جزء ‌اولویت‌های تامین اعتبار بوده است. اگر امروز تخت‌های بیمارستانی آماده بوده ناشی از این است که از ابتدای دولت یازدهم ۱۴۸۶ متر مربع پروژه عمرانی با ظرفیت ۳۶ هزار تخت در طرح تحول سلامت به بهره‌برداری رسید.

افزایش ۲ برابر تخت های ویژه در کشور

او افزود: ۳۰ درصد از تخت‌های کشور تخت‌هایی است که در همین مدت اضافه شده است، مردم بدانند تخت‌های ویژه ما در این مدت ۲ برابر شده است. اگر امروز ۴ هزار تخت ویژه در اختیار بیماران کرونایی قرار گرفته، حاصل سرمایه‌گذاری آن زمان بوده است.

تقوی نژاد ادامه داد: حدود ۵۸۵ بیمارستان ارتقای هتلینگ صورت گرفته و ۳ هزار متر مربع شامل این موضوع بوده است که ۵۰ درصد از بیمارستان‌های فعال ما هتلنیگ ارتقا پیدا کرده است.

طرح‌های تشویقی برای کادر درمان در خط مقدم مقابله با کرونا

او درباره طرح‌های تشویقی وزارت بهداشت برای کادر درمان در خط مقدم مقابله با کرونا گفت: ما پیشنهاداتی در این حوزه تنظیم کردیم که امشب نهایی و فردا در ستاد مبارزه با کرونا مطرح می‌شود، به عنوان مثال پیشنهاد ما این است، سنوات پرسنلی که در حوزه مقابله با کرونا خدمت کردند، قبل از بازنشستگی از آن دوران کم و اضافه‌کاری ۲ برابر محسوب و خدمات پرسنل در مقابله با کرونا در ارزشیابی آنها لحاظ و در پرونده پرسنل ثبت شود و آنها مورد تشویق قرار گیرند، افزون بر این اضافه کار جدا از کارانه  پرداخت شود.

تقوی نژاد درباره پرداخت پرسنل حقوق پرسنل بیمارستانی گفت: در اسفند و فروردین درآمد بیمارستان‌ها به شدت کاهش پیدا کرده و این یک خط قرمز است. بیش از ۵۰ درصد حقوق پرسنل ما از محل درآمدهای اختصاصی پرداخت می‌شود و ممکن است پرداخت حقوق پرسنل با مشکل مواجه شود. از محل اعتباراتمان و بودجه یک میلیارد یورویی که مقام معظم رهبری برای برداشت از صندوق ذخیره ارزی موافقت کردند، سرفصلی تحت عنوان جبران کاهش درآمد بیمارستان‌ها در نظر گرفتیم و با موافقت مقامات تصمیم گیر می توانیم مشکل پرداخت‌های پرسنلی را حل کنیم.

تخت های نقاهتگاهی بیمارستانی حفظ می شوند

او درباره هزینه کرد تخت‌های نقاهتگاهی گفت: برای ساخت بیمارستان‌های سیار تلاش کردیم که از امکانات موجود استفاده کنیم. در شرایطی که در استان گیلان با بحران مواجه بودیم بلافاصله ارتش جمهوری اسلامی در بیمارستان رازی یک بیمارستان صحرایی تجهیز کرد که در روزهای اول بخشی از آن مورد استفاده قرار گرفت. در حال حاضر ۱۰ هزار تخت نقاهتگاهی در کشور داریم که تاکنون شرایط استفاده از آنها به وجود نیامده است. بیمارستان‌ها در حال حاضر گنجایش بیماران موجود را دارند. بخش‌های ویژه بیمارستان‌ها افزایش پیدا کرد و تلاش کردیم ۴ هزار تخت را به تخت‌های ویژه اضاف کنیم. آن دسته از تخت‌های نقاهتگاهی که در محیط های بیمارستانی است برای اضطرار حفظ می‌شوند اما آنهایی که در وزرشگاه‌ها ایجاد شده است، به صاحبان آن برمی‌گردد.

راه اندازی ۱۵ هزار تخت بیمارستانی در ۲ سال آینده

وی ادامه داد: در سال ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ حدود ۱۵ هزار تخت به ظرفیت تخت‌های بیمارستانی ما اضافه می‌شود که یک شرایط بهتری را فراهم می‌کند تا بخش عمده‌ای از تخت‌ها را به عنوان تخت آی‌سی‌یو تعریف کنیم. بین ۱۵۰۰ تا ۴ هزار تخت را در نظر گرفتیم تا بتوانیم با اعتبارات لازم، تجهیز کنیم و امیدواریم کفایت کند.

او درباره میزان بودجه هزینه شده برای خرید کیت‌های تشخیص کرونا بیان کرد: اوایل باید از کیت‌های وارداتی استفاده می‌کردیم اما در حال حاضر عمده این کیت‌ها از شرکت‌های داخلی تامین می‌شود. رقم دقیق بودجه صرف شده را باید هیات امنای صرفه جویی ارزی برای معالجه با بیماران اعلام کند چرا که خریدها را انجام می دهد، حدود ۱۳۰۰ میلیارد تومان در اختیار هیات امنا قرار گرفته بود که خرج شده است و بخش عمده هزینه‌ها برای موارد این چنینی بوده است. عمده مایحتاج چه به صورت خریدهای سرپایی یا مصرفی آنهایی است که به صورت تضمینی از شرکت‌های داخلی تامین می‌شود.

هزینه ۶ میلیاردی برای فعالیت سامانه ۴۰۳۰ 

 معاون توسعه مدیریت، منابع و برنامه ریزی وزارت بهداشت درباره هزینه کرد وزارت بهداشت برای ایجاد سامانه  ۴۰۳۰  در بسیج ملی مقابله با کرونا گفت: در بحث ۴۰۳۰ از ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی (ره) تشکر می‌کنم که تجهیزات را در اختیار قرار دادند. بخشی از نیروهایی که به صورت داوطلبانه مشغول به کار شدند، دوستان ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی (ره) تامین اعتبار کردند و تا ۲ هفته پیش حدود ۴ و نیم میلیارد تومان در این زمینه هزینه صرف شد. ما تقبل کردیم برای آن دسته از نیروهایی که داوطلب نبودند کمک کنیم و حداکثر کمک ما یک و نیم میلیارد تومان خواهد بود.

تقوی نژاد به توسعه عمرانی بخش بهداشت و بخش های ایزوله بیمارستان اشاره کرد و گفت: ما در حوزه بهداشت قریب به ۸ هزار پروژه با زیربنای یک میلیون و ۱۷۰ هزار مترمربع به فضای بهداشتی و حدود ۱۱۵ هزار متر مربع به بخش‌های رفاهی اضافه کردیم و در بحران کرونا ایجاد بخش‌های ایزوله و قرنطینه  را در پروژه‌های درمانی مراکز بیمارستانی و نقاهتگاهی آغاز کردیم.

ایجاد مرکز  پیشگیری و مبارزه با بیماری ها در دستور کار

 معاون توسعه مدیریت، منابع و برنامه ریزی وزارت بهداشت اظهار کرد: نظر وزیر بهداشت این است ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد از  ردیف اعتبار در اختیار حوزه بهداشت قرار گیرد تا CDC یا مرکز  پیشگیری و مبارزه با بیماری ها ایجاد شود و این مرکز به موقع بتواند پیشگیری کند و آگاهی رسانی در رابطه با بیماری‌های واگیر صورت گیرد.در سال ۹۸ بیش از هزار و ۹۵۰ میلیارد تومان، در ابتدای فروردین یک هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان و در مجموع ۳ هزار و ۵۰ میلیارد تومان از منابع مختلف در اختیار وزارت بهداشت برای مقابله با کرونا قرار گرفته است.

او ادامه داد:  ۷ هزار تجهیزات مورد نیاز بخش بهداشت و درمان در اختیار قرار گرفته است و ۲۰ هزار و ۶۰۰ هزار تخت مراکز مراقبت بالینی به کمک سپاه پاسداران، ارتش، هلال احمر، ورزشگاه‌ها و بخش گردشگری ایجاد کردیم تا در صورت وقوع پیک مجدد کرونا آمادگی داشته باشیم و از یک میلیارد یورویی صندوق توسعه ملی که با درخواست ریاست جمهور و موافقت مقام معظم رهبری به بهداشت و درمان تخصیص پیدا می‌کند، تجهیز حداقل یک هزار و ۵۰۰ تخت ویژه را در دستور کار قرار دادیم.

هیچ کمبودی در تامین اقلام حفاظتی نداریم

او با بیان اینکه اکنون هیچ کمبودی در تامین اقلام حفاظتی کادر بهداشتی و درمانی در مبارزه با کرونا نداریم،گفت : تلاش کردیم که در هیات امنای صرفه جویی ارزی پیشبند یکسره، ماسک N۹۵، لباس حفاظت فردی، گان محافظتی، محافظ صورت، محلول ضدعفونی، کاور کفش، مانتیور علائم حیاتی، ونتیلاتور، تخت آی سی یو، رادیولوژی پرتابل، برانکارد ایزوله و سایر نیاز‌ها را از شرکت‌های داخلی تضمینی خریداری کنیم و همه این‌ها نشان می‌دهد، ما در سخت‌ترین شرایط که نیازمند تامین نیاز ها و امکانات هستیم، حمایت از تولید داخل را فراموش نکرده ایم و مقرر شده است فقط تجهیزاتی که تولید داخل ندارد با مجوز سازمان صنایع از خارج کشور خریداری می‌شود.

تقوی نژاد بیان کرد: مقرر شده است منابع بانک جهانی با تبدیل وام، تجهیزات مورد نیاز را در اختیار ما قرار دهد که همه اینها حق و سهم مردم ایران است و با توجه به جمعیت باید این اعتبارات و تجهیزات در اختیار ما قرار گیرد.

جزییات پرداخت کارانه پزشکان و پرستاران

معاون توسعه و منابع انسانی وزارت بهداشت با اشاره به توجه وزارت بهداشت به تولیدات داخلی در زمینه تجهیزات پزشکی مورد نیاز در بیماری کرونا، درباره تسویه نشدن بخشی از اضافه کار و کارانه پرستاران از سال گذشته، گفت: یکی از دغدغه‌های اصلی وزارت بهداشت، موضوع پرداختی کارانه معوق همکاران‌ است. پیش از این تا ۲۰ ماه عقب‌ماندگی کارانه به‌ویژه برای پزشکان داشتیم و همیشه یک تفاوت دو سه ماهه بین پزشکان و غیرپزشکان بوده و پزشکان از کادر پرستاری مقداری پرداخت‌هایشان عقب‌تر است البته اعتقاد ما بر این است که همکاران پرستارمان زودتر بتوانند به حق‌و حقوق‌شان برسند.

تقوی‌نژاد افزود: در عین حال اکنون  تامین اجتماعی مطالبات را تا آذر ماه کامل  و ۵۰ درصد دی ماه را پرداخت کرده است، اما بیمه سلامت با توجه به اینکه دولت باید اعتبار را تخصیص دهد تا پایان شهریور ماه بدهی‌هایش را تسویه کرده و بخشی از بدهی مهر و آبان  دانشگاه ها پرداخت شده است.

وام و معافیت مالیاتی برای بیمارستان ها خصوصی

او درباره تعدیل نیرو در بیمارستان‌های خصوصی گفت: وضعیت فعالیت بیمارستان‌های ما مانند قبل از کرونا نبوده است و جراحی‌های الکتیو انجام نمی شود، بیمارستان‌های خصوصی در حال حاضر درآمد زیادی ندارند. درآمد بیمارستان‌ها در اسفند ماه نسبت به بهمن ماه بیش از ۵۰ درصد کاهش پیدا کرده است وهمین بنابراین وضعیتی که در حال حاضر در بخش بهداشت و درمان دولتی  وجود دارد، در بخش خصوصی هم حاکم است و امیدواریم شرایط به حالت عادی بازگردد. در حال حاضر ترس اولیه‌ای که در مراجعه مردم به بیمارستان‌ها وجود داشت، از بین رفته است و پرسنل بیمارستان‌ها تجربه کافی پیدا کرده‌اند. مشکلات بخش خصوصی هم با مراجعه مجدد مردم حل می‌شود.

تقوی نژاد افزود: ما در ستاد اقتصادی دولت تلاش کردیم که بدهی‌های بیمارستان‌های خصوصی به نظام بانکی استمهال شود و تاخیر در پرداخت مالیات و حق بیمه در دستور کار قرار داده شد و ستاد اقتصادی دولت امتیازاتی را برای بیمارستان‌های خصوصی در نظر گرفت. برخی از مراکز درمانی و بهداشتی هم که درآمد کارکنان‌ زیر پنج میلیون تومان است، قرار شد از وامی که دولت برای پرداخت به بنگاه‌های اقتصادی در نظر گرفته است، مبلغی تخصیص پیدا کند، در عین حال بحث همکاری دستگاه‌هایی مانند سازمان امور مالیاتی، تامین اجتماعی و بانک‌ها برای استمهال پرداخت بیمارستان‌ها مورد توجه قرار گیرد و باید طی روز‌های آتی شاهد فعالیت مجدد آنها باشیم. در زمینه تعدیل نیرو هم قطعا موضوع را به عنوان ناظر با کمک معاونت درمان پیگیری می کنیم تا همکاران‌ در بخش غیردولتی آسیب نبینند.

افزایش حقوق ۵۰ درصدی پرستاران

او درباره افزایش حقوق ۵۰ درصدی پرستاران گفت: افزایش حقوق ۵۰ درصدی که از امتیازات فصل هشتم قانون خدمات مدیریت کشوری است، برای نیرو‌های رسمی باید اتفاق می‌افتاد، اما با پیگیری‌های انجام شده، تا ۵۰ درصد و به طور متوسط ۴۳ درصد افزایشی که برای نیرو‌های رسمی انجام شد، برای کلیه کارکنانی که در وزارت بهدشات هر عنوان خدمتی دارند، از تبصره، سه، چهار و چه شرکتی انجام می‌شود، بنابراین هیچ رسته و گروهی در وزارت بهداشت نیست که این افزایش حقوق شامل حال آنها نشده باشد.

میزان هزینه‌کرد برای درمان بیماران کرونایی

تقوی‌نژاد  درباره میزان هزینه‌کرد برای درمان بیماران کرونایی در پاسخ باشگاه خبرنگاران گفت: تاکنون وزارت بهداشت نزدیک به ۲ هزار میلیارد تومان تجهیزات و دارو را خریداری کرده و در اختیار بیمارستان‌ها قرار داده است همچنین طبق دستور وزیر بهداشت بحث حمایت از بیمارانی که امکان پرداخت فرانشیز را ندارند، در دستور کار است.

او ادامه داد: کسانی که قادر به پرداخت سهم فرانشیزشان نیستند واحد‌های مددکاری شناسایی می کنند و  از محل اعتبارات دولتی هزینه درمان پرداخت می شود، دولت هم تاکنون حدود ۳ هزار و ۵۰ میلیارد تومان در این زمینه کمک کرده است که بخشی از آن یعنی حدود ۲۰۰ میلیارد تومان برای پرداخت پاداش به همکاران در نظر گرفته شده و بقیه مربوط به هزینه‌های خدمت‌هایی است که به مردم ارائه و به نوعی برای خرید وسایل و تجهیزات حفاظت فردی، تامین دارو و تجهیزات پزشکی هزینه شده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار