در دوران قرنطینه حال کبدتان را خوب نگه دارید

متخصص تغذیه و رژیم درمانی گفت:شرایط ویروس کرونا و دوران قرنطینه نباید خطر ابتلا به بیماری کبد چرب را افزایش دهد.

سید ضیاءالدین مظهری متخصص تغذیه و رژیم درمانی و قائم مقام انجمن علمی پیشگیری و درمان چاقی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: کبد چرب از جمله بیماری‌های شایع در تمام سنین است که بیشترین میزان شیوع آن در افراد چاق،کم تحرک، شب زنده دار و روز خواب دیده می‌شود.

متخصص تغذیه و رژیم درمانی افزود: کبد چرب با توجه به حجم انباشتگی چربی و صدمات وارده به سلول‌های کبدی در درجه و گروه‌های مختلفی تقسیم می‌شود.

او گفت: از طرفی شرایط ویروس کرونا و دوران قرنطینه همراه با کم تحرکی و تغییر زمان خواب شبانه روز  مشکلات مربوط به کبد چرب را بیشتر کرده است.

او در ادامه افزود: توصیه‌های تغذیه‌ای برای کنترل و پیشگیری از کبد چرب در مرحله اول باید نسبت به کاهش وزن با یک شیب ملایم و بدون تحمیل گرسنگی و خستگی ناشی از فعالیت‌های بدنی اقدام شود. در مرحله دوم سبک زندگی باید اصلاح و ساعت خواب شبانه روز تنظیم شود. توصیه می‌شود از تغذیه متناسب، متعادل و دربردارنده سبزیجات پخته، خام و میوه‌ها به میزان ۲۰۰ تا ۴۰۰ گرم در روز استفاده کنید. همچنین از مصرف غذا‌های فست فودی و گوشت‌های تفت داده شده در روغن پرهیز کنید.


بیشتر بخوانید: توصیه های تغذیه ای خاص برای افراد دیابتی در زمان کرونا


متخصص تغذیه و رژیم درمانی مطرح کرد: تنظیم یک برنامه غذایی کم کربوهیدرات توسط افراد باید صورت بگیرد و میزان قند، شکر، آب میوه‌های صنعتی، آب نبات و بستنی حذف یا به شدت کاهش داده شوند. همچنین غذا‌های گیاهی خام یا پخته به پاکسازی کبد کمک می‌کنند. در ادامه می‌توانید از مخلوط روغن زیتون فاقد ناخالصی و آبلیمو تازه خانگی به مقدار یک قاشق غذاخوری نیم ساعت قبل از صبحانه استفاده کنید. این مواد با ترکیبات طبیعی و ضد سمی که دارند، گوارش غذا‌ها را تسهیل، عملکرد کبد را بهبود بخشیده، التهاب‌های بدنی را کاهش و رادیکال‌های آزاد مهاجم خارجی که از طریق هوا، خوراک و تولیدات داخلی ایجاد می‌شوند را خنثی می‌کنند. در نتیجه سلامتی کبد تامین و سیستم ایمنی بدن را از لحاظ دفاعی در قبال ویروس و میکروب‌ها تقویت می‌شود.

مظهری تاکید کرد: در دوران ویروس کرونا و قرنطینه مراقبت و کارهای لازم را انجام دهید تا خطر ابتلا به بیماری کبد چرب در بین افراد افزایش پیدا نکند.همچنین به تنظیم ساعت خواب شبانه روز توجه ویژه داشته باشید.

بیشتر بخوانید: در دوران قرنطینه از مصرف صبحانه غافل نشوید

بیشتر بخوانید: ویروس کرونا؛ الگوی تغذیه ای برای مبتلایان به مشکلات ریوی

بیشتر بخوانید: میوه‌ای که به تنهایی یک آنتی‌هیستامین کامل است

بیشتر بخوانید: بهداشت استخوان و مفاصل را در دوران کرونا جدی بگیرید

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۰ ۳۰ فروردين ۱۳۹۹
دکتر مظهری یک پزشک بی نظیر است ،در پناه حق باشند
آخرین اخبار