ضربه سنگین کرونا بر پیکره صنعت گردشگری و صنایع دستی هرمزگان

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هرمزگان از ضرر و زیان میلیاردی صنعت گردشگری و صنایع دستی استان به دلیل شیوع ویروس کرونا خبر داد.

رضا برومند، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هرمزگان در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از هرمزگان، از ضرر و زیان میلیاردی صنعت گردشگری و صنایع دستی استان به دلیل شیوع ویروس کرونا خبر داد و در خصوص میزان برآورد خسارات وارد شده در سه ماه اسفند، فروردین و اردیبهشت، گفت: حدود ۱۲۱ میلیارد تومان به حوزه گردشگری هرمزگان در زمینه‌های مختلف از جمله مجتمع‌های اقامتی و رفاهی، آژانس‌های هوایی و ... خسارت وارد شده است.

او افزود: میزان ضرر و زیان وارد شده در حوزه صنایع دستی و در بخش‌هایی از جمله برپایی نمایشگاه ها، بازارچه ها، خانه‌های صنایع دستی و کارگاه‌های مشاغل خانگی حدود ۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان برآورده شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هرمزگان افزود: حدود ۳۸۰۰ نفر در حوزه گردشگری و ۳۷۱ نفر در حوزه صنایع دستی که به طور مستقیم در این زمینه‌ها فعالیت داشتند، به دلیل شیوع ویروس کرونا دچار زیان مالی شدند.

برومند گفت: البته در حوزه صنایع دستی حدود ۸۰ هزار نفر هم در زمینه مشاغل خانگی فعالیت دارند که این افراد به دلیل این که در خانه مشغول به کار هستند دچار ضرر و زیان خاصی نشده اند و همچنان مشغول به کار هستند.

او افزود: حدود ۱۵۰ خانه بوم گردی، ۳۰ تالار و ۱۷۸ هتل و مجتمع اقامتی و رفاهی در سطح استان به طور کامل بر اثر شیوع ویروس کرونا تعطیل شدند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هرمزگان گفت: تنها دو هتل (هرمز و هما) در شهر بندرعباس با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و به طور محدود فعالیت می‌کنند.

رضا برومند افزود: تمامی موزه‌های استان هم تعطیل هستند که در این حوزه نیز حداقل با ضرر ۳۰ میلیون تومانی مواجه شدیم.

او گفت: طرح‌هایی برای حمایت از صاحبان کسب و کار‌هایی که در حوزه‌های گردشگری و صنایع دستی فعالیت می‌کنند، در دولت در دست بررسی است که پس از تصویب اجرایی خواهد شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هرمزگان به موضوع کمک بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی به ساکنان جزایر هنگام، لارک و هرمز هم اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه درآمد اکثر ساکنان این جزایر از طریق صنعت گردشگری تامین می‌شود، بنیاد مستضفان قرار شده به هر یک از خانوار‌های ساکن این جزیره ۵۰۰ هزار تومان کمک معیشتی بلاعوض پرداخت کند.

برومند افزود: در سال جهش تولید یک میلیارد تومان اعتبار برای تجهیز خانه‌های صنایع دستی در سطح استان و اشتغالزایی اختصاص یافته است.

انتهای پیام/ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.