لزوم به کارگیری استراتژی‌های خاص بحران، برای عبور از کرونا

رئیس کمیسیون مسئولیت‌های اجتماعی اتاق بازرگانی،صنایع،معادن و کشاورزی خراسان رضوی گفت: برای تاب آوری واحد‌های تولیدی و بنگاه‌های اقتصادی در برابر بحران کرونا، لازم است استراتژی‌های خاص بحران به کار گرفته شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، رضا حمیدی رئیس کمیسیون مسئولیت‌های اجتماعی اتاق بازرگانی صنایع معادن و کشاورزی خراسان رضوی گفت: در شرایط دشوار کنونی که بحران ناشی از شیوع ویروس کرونا، واحد‌های تولیدی و بنگاه‌های اقتصادی را با چالش مواجه کرده است، لازم است مدیران این بخش استراتژی‌های خاص دوران بحران را به منظور تاب آوری در این بزنگاه سخت، به کار بگیرند.

او در خصوص بعضی راهکار‌ها و انتخاب‌های دشوار مدیران اقتصادی و تولیدی در این ایام دشوار، افزود: صاحبان واحد‌های تولیدی و صنعتی می‌توانند از طریق فروش اموال مازاد، افزایش وصول مطالبات و حساب‌های دریافتنی، افزایش زمان بازپرداخت بدهی و حساب‌های پرداختنی، توقف سرمایه گذاری‌های غیرضروری و همچنین کاهش حداکثری هزینه‌ها به منظور حفظ میزان نقدینگی در شرایط کنونی اقدام کنند.

رئیس کمیسیون مسئولیت‌های اجتماعی اتاق بازرگانی صنایع معادن و کشاورزی خراسان رضوی ادامه داد: تاب آوری و توانمندسازی زنجیره تأمین نیز از دیگر اقداماتی است که تولیدکنندگان می‌توانند به جد سرلوحه کار خویش قرار دهند، به این ترتیب که در وهله نخست ریسک‌ها را شناسایی کنند و سپس به صورت مداوم اطلاعات زنجیره تامین مواد اولیه در زمان بحران را پایش کنند تا پس از آن بتوانند راهکار‌های عملی برای حمل و نقل و تامین مواد اولیه را شناسایی کنند.

حمیدی بیان کرد: همچنین تولیدکنندگان لازم است تامین کنندگان جدید مواد اولیه را شناسایی نمایند تا در این زمینه با چالش مواجه نشوند.

او تصریح کرد: توجه ویژه به تولید در زمان بحران از دیگر مواردی است که تولیدکنندگان نباید از آن غافل شوند. در واقع صاحبان واحد‌های تولیدی باید سفارشات خویش را اولویت بندی کرده و تولید آن کالایی را که برای آن سفارش وجود دارد، در اولویت نخست قرار دهند، بنابراین تولیدکنندگان در این شرایط ویژه باید از مصرف مواد اولیه برای کالا‌های کم اهمیت به شدت بپرهیزند و بالعکس باید مواد اولیه را صرف تولید کالا‌هایی کنند که سودآوری بیشتری را به همراه دارد.

رئیس کمیسیون مسئولیت‌های اجتماعی اتاق بازرگانی صنایع معادن و کشاورزی خراسان رضوی تاکید کرد: توجه ویژه به بخش فروش در زمان بحران از دیگر نکاتی است که باید در کانون توجه صاحبان واحد‌های تولیدی قرار بگیرد، به عبارت دیگر تولیدکنندگان باید نسبت به رفتار و تغییر انتظارات مشتری در زمان بحران هوشیار و تیزبین بوده و کالا‌های ضروری و اولویت دار را برای مشتریان عرضه کنند.

حمیدی اظهار کرد: از سوی دیگر، توجه به اقتصاد دیجیتال و گسترش زیرساخت‌ها در بخش فروش آن‌لاین، گسترش فروش در فروشگاه‌های زنجیره‌ای و هایپرمارکت‌ها، ارائه برخی از کالا‌ها با روش‌های تخفیفی، اقساطی و تبلیغات، تمرکز بیشتر بر مشتریان مهم‌تر" مشتریان دائمی و بزرگتر " و توجه به گسترش شبکه فروش داخلی و نیز صادرات در مناطق دارای توجیه اقتصادی از دیگر مواردی هستند که تولیدکنندگان باید به آن‌ها توجه داشته باشند.

او افزود: آنچه که مسلم است شیوع کرونا، تمامی کسب و کار‌ها را تحت تاثیر قرار داده است، اما شدت و ضعف این تاثیر برای فعالیت‌های گوناگون متفاوت است، بر این اساس تولیدکنندگان و صاحبان واحد‌های صنعتی بایستی واقعیت‌های موجود را درک کرده و با تلاش هر چه بیشتر در جهت حفظ و ماندگاری کسب و کار‌ها کوشش کنند، علاوه بر این ضرورت دارد تولیدکنندگان برای تحلیل اطلاعات از شتاب زدگی پرهیز کنند و با انجام کار تیمی، فرصت‌های جدید را شناسایی کرده و از ظرفیت‌ها و توانمند‌های موجود بهره بگیرند.

رئیس کمیسیون مسئولیت‌های اجتماعی اتاق بازرگانی صنایع معادن و کشاورزی خراسان رضوی با بیان اینکه حفظ و حمایت از کارکنان و ارائه آموزش‌های ویژه کرونا یک وظیفه مهم برای مدیران به شمار می‌آید، ادامه داد: شفاف سازی شرایط بحرانی برای کارکنان به منظور جلب همکاری آن ها، درخواست از کارکنان برای حذف اضافه کاری ها، انجام کار نوبتی و استفاده از مرخصی بدون حقوق و موارد مشابه برای حفظ اشتغال موجود، از دیگر اقداماتی است که باید در دستور کار قرار بگیرد.

حمیدی بیان کرد: برای انجام اقدامات ویژه به منظور پیشگیری و مقابله با کرونا، باید تیم‌های ویژه‌ای از خود کارکنان تشکیل شود و با تأمین بودجه، لوازم بهداشتی زمینه حفظ بهداشت و سلامت در محیط کار، فراهم آید.

انتهای پیام//ف.ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.