گزارش/

سقوط تاریخی نفت آمریکا به زیر یک دلار

نفت آمریکا وست تگزاس اینترمدیت در سقوط تاریخی به پایین‌ترین قیمت خود یعنی زیر یک دلار رسید.

گزارش نفت////به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در پی کاهش شدید تقاضای جهانی نفت به دلیل بحران اقتصادی ناشی از شیوع کرونا نفت آمریکا در کف قیمتی خود در بیش از نیم قرن اخیر قیمت گذاری شد.

طی سه هفته منتهی به ۱۴ فروردین ۹۹ قیمت جهانی نفت تحت تاثیر نوسان‌های بسیار زیادی که از روز‌های پایانی اسفند رخ داده بود قرارگرفت و کاهش چشمگیر قیمت نفت تداوم یافت.

عوامل متعددی نظیر شیوع و همه‌گیری ویروس کرونا و رقابت‌ها و به عبارت دیگر جنگ میان دو قدرت نفتی عربستان و روسیه در این کاهش قیمت دخیل بودند، عربستان، روسیه و دیگر تولیدکنندگان بزرگ نفت آخرین بار در فاصله سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۶ به منظور کاهش تولید نفت شیل آمریکا برای به دست آوردن سهم بیشتر از بازار نفت اقدام به رقابت و افزایش عرضه نفت در بازار کرده بودند.

در این شرایط نه تنها تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان نفت تحت تاثیر قرار گرفته‌اند، بلکه مصرف‌کنندگان نفت نیز به دلیل افت قیمت نفت، محدوده فعالیت و سودآوری خود را با نگرانی در شرایط بازار دنبال می‌کنند، اکثر مصرف‌کنندگان خرد نیز با ضرورت اجرایی قرنطیه‌های خانگی کاهش سفر‌ها و فعالیت‌های تولیدی از این افت قیمت‌های جهانی نفت سود چندانی نمی‌توانند ببرند.

براساس گزارش بلومبرگ کاهش تقاضای جهانی نفت بین ۱۵ تا ۲۰ میلیون بشکه در روز یا به عبارت دیگر معادل یک پنجم تقاضای کل است.

در این باره سید محمدعلی خطیبی، نماینده پیشین ایران در اوپک در گفت‌وگو با  خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به روز بی‌سابقه در تاریخ معاملات بازار نفت، گفت: در واقع این اتفاق  فقط در کشور آمریکا رخ داده آن هم به دلیل اینکه برای تولیدات آتی تقاضای خاصی وجود ندارد و با توجه به گسترش کرونا در آمریکا امکان ذخیره‌سازی نفت وجود ندارد.

او ادامه داد: در آمریکا قانونی وجود دارد که اگر تولیدکننده تولید خود را متوقف کند از سوی دولت جریمه می‌شود، در واقع با توجه به جلسه روز‌های اخیر مبنی بر کاهش تولیدات نفت ذخیره‌سازی در این دو ماه ۱۹ میلیون عرضه کاهش پیدا کند، همچنین شب کذشته با کاهش عرضه در بازار یک مدیریت مطلوب و اساسی اتفاق بیفتد به طوری که این توافق برای ماه‌های می‌ و ژوئن است و سپس تصمیمات جدیدی مجدد گرفته می‌شود.


بیشتر بخوانید:  نفت بخرید، پول هم بگیرید!/ چرا قیمت نفت منفی شد؟ 


نماینده پیشین ایران در اوپک تصریح کرد: در واقع تولیدکنندگان بزرگ نفت مانند آمریکا، اروپا و کانادا که تا ماه می‌ باید تولیدات خود را کاهش دهند و یکی دیگر از تاثیرات قیمت نفت در آمریکا را هم می‌توان به دلیل قانون کاهش تولید و جریمه شدن از سوی دولت دانست.

خطیبی افزود: دلیل سقوط قیمت نفت از ۱۸ دلار به منفی ۳۵ دلار که از قضا بیش از ۵۳ دلار کاهش داشته این است که شرکت‌های آمریکایی دیگر جایی برای انبار کردن نفت خود ندارند.

او بیان کرد: در سایه شیوع ویروس کرونا تقاضا برای نفت در بازار جهانی به شدت کاهش یافته و شرکت‌ها برای ادامه فعالیت خود و به امید بهبود اوضاع در روز‌های پسا کرونا، به انبار کردن نفت حتی در نفتکش‌ها روی آورده‌اند و حتی نفتکش‌های کوچک را برای انبار نفت در سواحل آمریکا اجاره می‌کنند.

نماینده پیشین ایران در اوپک اضافه کرد: حالا ظرفیت این انبار‌ها تمام شده و شرکت‌ها مجبور هستند به خریداران برای بردن نفت مازاد خود، حتی تا بشکه‌ای ۳۵ دلار پول بدهند.

نماینده اسبق ایران در اوپک افزود: در واقع تصمیم برای کاهش تولید نفت اجرا شد و می‌تواند تاثیرات زیادی در بازار داشته باشد به طوری که اگر این تصمیمات روز‌های گذشته ضعیف عمل شود می‌تواند اثرات نامطلوبی در جهان بگذارد.

بر اساس این گزارش؛ قیمت برای نوع‌هایی از نفت خام که محصور در خشکی و به اصطلاح Landlocked هستند، منفی می‌شود.

برای انتقال این دسته از نفت‌خام‌ها به مخازن ذخیره‌سازی نفت که به‌طور معمول در کنار دریا و آب هستند هزینه انتقال هم وجود دارد؛ مانند انواع نفت خام‌در ایالت تگزاس آمریکا.

طبق قوانین ایالتی در ایالات متحده آمریکا توقف تولید از چاه مشمول جریمه‌های سنگین می‌شود؛ بنابراین ترجیح داده می‌شود تا مدتی نفت را مانند زباله بفروشند.

بر اساس برآورد آژانس بین‌المللی انرژی، با شیوع گسترده کرونا و قرنطینه نیمی از مردم جهان، تقاضای جهانی نفت هم اکنون حدود ۳۰ میلیون بشکه در روز، معادل ۳۰ درصد کاهش یافته است براین اساس آمریکا، نروژ، کانادا و برخی دیگر از کشور‌های تولیدکننده نفت نیز متعهد شده‌اند تولیدشان را ۳.۷ میلیون بشکه کاهش دهند و ۲۰ اقتصاد بزرگ جهانی نیز متعهد به خرید و ذخیره‌سازی ۲۰۰ میلیون بشکه نفت طی دو ماه شده‌اند.

این هجوم از دو سو، شیوع جهانی ویروس کووید ۱۹ و مازاد عرضه نفت، نفت خام برنت را به پایین‌ترین سطح در ۱۷ سال گذشته یعنی کمتر از ۲۵ دلار به ازای هربشکه رساند و درآمد تولیدکنندگان نفت را با مشکل جدی مواجه کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار