آپارتاید هندی

دولت هند در حال زمینه چینی برای انزوای مطلق مسلمانان در بحبوحه شیوع کروناست.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، این روز‌ها اخبار تکان دهنده‌ای از هند مخابره می‌شود. در ایالت گجرات و برخی دیگر از مناطق هند، مسلمانان مبتلا به کووید -۱۹ حق ندارند در کنار هندو‌ها مداوا شوند. از سوی دیگر، رسانه‌های وابسته به دولت و حزب ملی گرا و ضد اسلام بهاراتیا جاناتا (بی. جی. پی)، مسلمانان را عامل اصلی شیوع کرونا در این کشور معرفی کرده‌اند.

حملات هدفمند علیه مسلمانان و محدودیت‌هایی که در بحبوحه شیوع کرونا علیه آن‌ها ایجاد شده، مرهون توافق نانوشته‌ای است که میان احزاب و گروه‌های افراطی هند برای حذف مسلمانان انجام شده و روز‌به‌روز ابعاد آن گسترده‌تر می‌شود.

ماجرا به مراتب از آنچه تصور می‌شود غم‌انگیز‌تر است. درست در روز‌هایی که هنوز داغ کشتار ۵۰ نفر از مسلمانان و زخمی شدن صد‌ها نفر دیگر در اعتراضات مربوط به تصویب قانون مکمل شهروندی در پارلمان هند بر دل آن‌ها مانده است، موج جدیدی از «اسلام‌هراسی» با هدایت حزب «بی. جی. پی» آغاز شده و همچنان گسترش می‌یابد.

نارندرا مودی، نخست وزیر هند که خود متعلق به این حزب افراطی و ضد‌اسلام است، نقش مهمی در هدایت پنهان این تحولات بر عهده دارد. رسانه‌های وابسته به اکثریت مجلس و دولت هند طی روز‌های اخیر، مسلمانان را عامل شیوع کرونا در هند دانسته و در حال تزریق نفرت عمومی از آن‌ها در میان ادیان و فرقه‌های دیگر هستند.

شبکه الجزیره در گزارشی در این خصوص می‌نویسد: شیوع کرونا به فرصتی برای حملات همه جانبه جسمی، فکری و روانی به مسلمانان هند تبدیل شده است. دولت هند از فروشندگان مسلمان خواسته است تا هر چه سریع‌تر خیابان‌ها را ترک کنند (وگرنه با برخورد پلیس مواجه می‌شوند.). همچنین از ورود بسیاری از مسلمانان در مبادی شهر‌ها و روستا‌ها جلوگیری می‌شود. اقدامات دولت هند در قبال مسلمانان، مصداق بارز آپارتاید است.

جداسازی مسلمانان و هندو‌ها
انتشار اخبار مربوط به جداسازی مسلمانان و هندو‌ها در بیمارستان‌ها، بیانگر ظلم آشکاری است که به مسلمانان هند می‌رود. گونوانت رسود، سرپرست بیمارستان دولتی احمدآباد (واقع در گجرات) در این خصوص به روزنامه هندی اکسپرس می‌گوید: به طور کلی در بیمارستان دولتی احمد آباد، بخش‌های جداگانه‌ای برای زنان و مردان وجود دارد. اما ما این جداسازی را برای بیماران هندو و مسلمان نیز صورت داده و این دو را از یکدیگر تفکیک می‌کنیم. این دستور دولت است.

دولت هند به بهانه این‌که مبلغان مسلمان جماعت تبلیغ در اجتماعاتی در نخستین روز‌های قرنطینه حاضر بوده‌اند، کل ۲۰۰ میلیون مسلمان این کشور را تحت فشار و سلطه قرار داده است. دولت مودی وقاحت را به جایی رسانده است که حتی در آمار‌های رسمی خود تعداد مبتلایان به کرونا که از مذاهب اسلامی هستند را به صورت جدا اعلام می‌کند.

با این حال، مقامات دولت و اکثر نمایندگان مجالس علیا و سفلای هند، چنین اعتراضی را به اعضای حزب حاکم (بی. جی. پی) مطرح نمی‌کنند. به عنوان مثال، برگزاری مراسم جشن تولد توسط یکی از سران حزب بی جی پی موجی از اعتراضات را در پی داشته است. جی رام، عضو ارشد حزب بی جی پی و نماینده این حزب در پارلمان ایالتی ضمن برگزاری مراسم جشن تولد صد‌ها نفر را گرد هم آورد. اما کمترین اعتراضی به این نماینده و حزب متبوع آن نشد.

تبعیض سازمان یافته
سمیر عابدی، کارشناس مسائل هند که خود از اهالی این کشور محسوب می‌شود در این خصوص می‌گوید: از زمان حضور بی. جی. پی در قدرت، سیاست حذف مسلمانان از قدرت و به انزوا راندن آن‌ها به شدت پررنگ شده است. قبل از سال ۱۹۸۰ (تاسیس حزب بی. جی. پی) مسلمانان ۱۸ درصد جمعیت ارتش هند را تشکیل می‌دادند. الان این میزان به ۳ درصد رسیده است. فراتر از آن استخدام مسلمانان در ادارات دولتی تقریبا ناممکن شده است. حتی فعالیت رسانه‌های مسلمان که فعالیت نوشتاری و تصویری در هند را دارند، به‌شدت محدود شده است، تا آنجا که شرکت‌ها از ارسال آگهی به این رسانه‌ها منع شده‌اند. دولت هند در صدد آن است تا رسانه‌های طرفدار مسلمانان ورشکست شوند تا صدای آن‌ها به جایی نرسد.

این کارشناس هندی در ادامه می‌گوید: تبعیضی که امروز علیه مسلمانان اعمال می‌شود، محصول یک برنامه کاملا نظام‌مند در هند است. علی‌رغم این‌که این کشور در ظاهر قانون اساسی مبتنی بر سکولاریسم را پذیرفته است، اما مدت‌هاست سیاست‌های ضداسلامی در این کشور حکمفرما شده است. پس از تاسیس حزب بی. جی. پی در سال ۱۹۸۰، نارندرا مودی، نخست وزیر فعلی هند که یکی از اعضای این حزب بود، سروزیر ایالت گجرات شد. او با تقویت فعالیت‌های عمرانی و ساخت‌و‌ساز در این ایالت، سعی کرد از یک سو خود و حزب متبوعش را کارآمد نشان دهد و از سوی دیگر، اقداماتی مانند کشتار مسلمانان در گجرات را مورد تایید قرار می‌داد. حزب بی. جی. پی نیز مودی را به عنوان الگوی یک سیاستمدار موفق مورد تشویق و تبلیغ قرار داد. امروز مودی در راس معادلات سیاسی و اجرایی دهلی نو قرار گرفته است.

حقوق مسلمانان را زیر پا گذاشته است
ساجده احمد، نماینده مسلمان پارلمان هند از منظر دیگری شرایط جاری در این کشور را تحلیل می‌کند. او به خبرنگار جام جم می‌گوید: در اینجا بحث حقوق شهروندی و حقوق عمومی مردم مطرح است. مگر کسی می‌تواند در خصوص لزوم وجود مساوات و برابری شهروندان در هند شک کند؟ مسلمانان شهروندان هند و دارای حقوق شهروندی هستند. هیچ‌کسی نمی‌تواند آن‌ها را از حقوق اولیه خود محروم کند، اما آنچه امروز در هند رخ می‌دهد غیر‌قابل‌قبول است. سیاست‌های مودی و حزب متبوع وی در قبال مسلمانان مصداق نقض حقوق مسلمانان است. آیا دولت هند می‌تواند مطالبه بشری و طبیعی مسلمانان را در خصوص استفاده از حقوق خود نادیده انگارد؟

جهان اسلام سکوت نکند
سید عاکف زیدی، روحانی هندی و کارشناس مسائل شبه قاره نیز، از وظیفه جهان اسلام در قبال تحولات اخیر در هند می‌گوید: با توجه به آنچه در هند می‌گذرد، وظیفه جهان اسلام در این خصوص بسیار سنگین است. در ابتدا، لازم است مسلمانان جهان نسبت به آنچه در هند و علیه مسلمانان صورت می‌گیرد آگاه شوند. برخی تحلیلگران و صاحب نظران، از خطر وقوع کشتار جمعی مسلمانان در آینده‌ای نه چندان دور خبر می‌دهند.

مانند اتفاقی که در کشور رواندا در دهه ۹۰ میلادی در خصوص قوم توتسی اتفاق افتاد. فضای اسلام‌هراسی در هند به اندازه‌ای سنگین شده که از دولت، پارلمان، ارتش و رسانه‌ها در تشدید این روند شریک شده یا لااقل مانع از تحقق آن نمی‌شوند. وی ادامه می‌دهد: هم اکنون، در بحبوحه شیوع کرونا در هند، شاهد هستیم که بخش زیادی از جامعه هند را علیه مسلمانان بسیج کرده اند.

آن‌ها در حال هدایت جامعه به سوی خشونت و نفرت هستند؛ بنابراین خطر وقوع فجایع بیشتر علیه مسلمانان وجود دارد. حتی برخی از احتمال نسل کشی در هند می‌گویند. وظیفه جهان اسلام و خصوصا نخبگان مسلمان بسیار سنگین است. لازم است از دولت هند خواسته شود تا به وظیفه قانونی و حقوقی خود در حمایت از حقوق مردم خود عمل کرده و مانع از فعالیت گروه‌های افراطی علیه مسلمانان شود.

منبع: روزنامه جام جم

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.